کتابخانه گویای «آوای مهر» در واحد نجف‌آباد ویژه نابینایان گشایش یافت

کتابخانه گویای آوای مهر به منظور استفاده دانشجویان روشندل دانشگاه آزاد اسلامی نجف آباد گشایش یافت.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، رئیس واحد نجف آباد با اعلام این خبر گفت: بازگشایی این دفتر که مخصوص دانشجویان روشندل بوده گام بزرگی است برای اینکه این دانشجویان بتوانند در شرایط بهتری به ادامه تحصیل خود بپردازند و در این راه از منابع بیشتری بهره مند شوند.

دکتر مهران مجلسی ادامه داد: در این مرکز که برای نخستین بار در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی افتتاح می شود، خدماتی همچون گویا کردن منابع علمی، وجود منشی برای امتحانات و فعالیت های فرهنگی و پژوهشی برای دانشجویان روشندل ارائه می شود.

وی افزود: نزدیک به ۴۰درصد از افراد نابینا تحصیلات دانشگاهی دارند که تعداد زیادی از این افراد برای ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر اقدام می کنند. وجود چنین مرکزی باعث می شود تا سایر افراد نابینا نسبت به ادامه تحصیل ترغیب و تشویق و در این مسیر با مشکلات کمتری مواجه شوند.

وی خاطرنشان کرد: دانشجویان روشندل چشم و چراغ این دانشگاه هستند و از سطح علمی بسیار بالایی برخوردار بوده و در پیگیری مباحث و مسائل علمی بسیار سخت کوش تر و پرتلاش تر از سایران هستند. این محدودیتی که برای آنها پیش آمده، در عزم و اراده آنان برای پیشرفت در علم هیچ گونه تاثیر منفی نداشته است. مسئولین واحد نجف آباد هم می کوشند تا با تجهیز مرکز آوای مهر قدمی بزرگ برای این عزیزان بردارند تا بتوانند با خیالی آسوده تر به مراحل بالای علمی برسند.

تاریخچه استفاده از عصای سفید به شکل امروزی و به عنوان نمادی برای شناخت نابینایان، به بعد از جنگ جهانی اول برمی‌گردد. در سال ۱۹۲۱میلادی عکاسی از شهر بریستول انگلستان به نام جیمز بیگز - که در اثر سانحه‌ای بینائی خود را از دست داده‌ بود- برای در امان ماندن از گزند وسائل نقلیه در خیابان‌های اطراف محل زندگی‌اش ابتکار استفاده از عصای سفید را از آنِ خود کرد تا به راحتی برای همگان قابل دید باشد.

پس از آن دو تن از برجسته‌ترین محققان آمریکائی به نام‌های دکتر ناول‌ پری (ریاضیدان) و دکتر جاکوپس تن ‌بروک (حقوقدان)، توانستند قانونی‌ در پانزدهمین روز از ماه اکتبر به عنوان قانون عصای سفید به تصویب برسانند و این روز را، به عنوان روز جهانی نابینایان نامگذاری کنند.

کد خبر 323921

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.