زنان در دوران دفاع مقدس درس عظمت و بزرگی را به نسل جوان آموختند

رییس سازمان مشارکت زنان در دفاع مقدس در آیین تجلیل از والدین خیر شهدای دفاع مقدس گفت:زنان در دوران دفاع مقدس در عین حال که سنگر خانواده را حفظ کردند سنگرهای جدیدی در عرصه اجتماع و سیاست ساختند؛ زنانی که به تأثیر از حضرت زینب(س) مانند کوه استوار ایستادند و درس عظمت و بزرگی را به نسل جوان آموختند.

به گزارش خبرنگار پایداری خبرگزاری ایمنا؛ مریم مجتهدزاه رییس سازمان مشارکت زنان در دفاع مقدس کشور در نخستین همایش تجلیل از والدین و همسران خیر شهدای اصفهان گفت: هرچند زبان و کلام قاصر از توصیف مجاهدت همسران و مادران شهدا است اما در رابطه با والدین شهدا باید حق مطلب ادا شود هرچند با زبان قاصر.

رییس سازمان مشارکت زنان در دفاع مقدس کشور در رابطه با فداکاری مادران خیر شهدای دفاع مقدس بیان کرد: درود بر ارتش هزاران نفره زنان شهیده‌ای که در تاریخ اسلام و انقلاب نقش شایسته‌ای را ایفا کردند؛ لشکری از فرشتگان که جان عزیز خود را برای اسلام مایه گذاشتند؛ تماشاچی نبودند و در میدان حاضر شدند و در نقش معماران ایران جدید نقش ایفا کردند؛ زنانی که الگوی زن مجاهد و مبارز را ارائه دادند و مهر بطلانی بر الگوهای باطل موجود در جهان، همچون زن منفعل و بی نقش که حیثیتش بر انسانیتش غلبه می‌کرد و در خدمت نظام سرمایه داری بود زدند.

مجتهدزاده تشریح کرد: زنان قوی، مبارز، حماسه ساز و دلاور ما در هشت سال دوران دفاع مقدس ثابت کردند که می‌شود زن بود، عفیف بود، محجبه بود، شهید بود و در نفس حوادث تاریخی قرار داشت؛ زنان بزرگی که ثابت کردند که می‌شود مهر داشت، محبت داشت، عاطفه داشت و با شجاعت، فداکاری و دلاوری آمیخته شد و مردانه‌ترین میدان‌ها را پیمایید؛ زنان بزرگی که در عین حال که سنگر خانواده را حفظ کردند سنگرهای جدیدی در عرصه اجتماع و سیاست ساختند؛ زنانی که به تأثیر از حضرت زینب(س) مانند کوه استوار ایستادند و درس عظمت و بزرگی را به نسل جوان آموختند.

وی دررابطه با توصیف مادران و همسران شهدای دفاع مقدس افزود: زنان بزرگ، زنان تاریخ ساز و هویت ساز و حماسه آفرینی که به جای گوشه نشینی با تلاشی مضاعف سعی کردند خلاء ناشی از وجود همسران و فرزندان خود را در جامعه پوشش دادند؛ زنانی که منافع ملی را بر منافع شخصی ترجیح دادند؛ به راستی ما مدیون و مرهون این زنان تاریخ ساز انقلاب اسلامی ایران هستیم.

رییس سازمان مشارکت زنان در دفاع مقدس کشورتشریح کرد: ما در مقابل مادران همه شهدا و مادرانی که چند شهید دادند و دوست داشتند فرزندان بیشتری داشته باشند تا در راه خدا به میدان جنگ تقدیم کنند سر تعظیم فرود می‌آوریم؛ چراکه همه مادران و همسران شهدا از عزیزترین کسانی که برای پرورش آنها هزاران زحمت را متحمل شدند گذشتند و آنها به راه اسلام تقدیم کردند؛ زنانی که چند فرزند خود را در این راه فداکردند کلام حضرت زینب را شنیده بودند؛ کلامی که در خطبه خود پس از عاشورا فرموده بودند«ما رأیت الا جمیلاً»؛ این زنان همانند حضرت زینب چگونگی حرکت کردن و چگونه ایستادگی کردن را در طول تاریخ به زنان دیگر آموختند؛ آن گونه که مادران شهید هم گفته‌اند، اسلام آنقدر برایشان عزیز است که حاضر هستند همه عزیزانشان را در این راه فدا کند و این به خاطر اعتقاد و ایمانی است که به خدا پیدا کرده اند و چنان سعه صدری پیدا کرده‌اند که مصائب دنیوی برایشان هیچ است.

مجتهدزاده تشریح کرد: اگر مهر مقدس حضرت زینب(س) نبود آیا پیام انسان سازی عاشورا در طول تاریخ منتشر می‌شد؟ مهم‌ترین کسی که در ترویج فرهنگ شهادت است و مروج فرهنگ دفاع مقدس بوده، وجود حضرت زینب(س) بوده است؛ اگر این مادران و همسران، عزیزان خود را به جبهه‌های جنگ نفرستاده بودند ما پیروز میدان نبودیم.

وی در توصیف والدین و همسران شهدای دفاع مقدس گفت: زنان ما نقشی شاخص و برجسته را در پیدایش انقلاب، استمرار آن و همچنین در طول هشت سال دفاع مقدس ایفا کردند؛ شهید حججی که به عنوان یک الگو در جوانان ما و در جامعه جهانی مطرح می‌شود، صبوری و ایستادگی همسر و مادرش به عنوان یک پیام مطرح است؛ اگر مادران و همسران این صبوری و ایستادگی را نداشتند آیا این شور و شوق در جوانان ما ایجاد می‌شد؟ اگر این زنان از خانواده صیانت نمی‌کردند و فرزندان شهید را حفاظت نمی‌کردند آیا مردان ما می‌توانستند با آرامش در جبهه ها حضور داشته باشند و اجازه ندهند ذره‌ای از ارزش‌های ما دچار مشکل شود؟

رییس سازمان مشارکت زنان در دفاع مقدس کشور بیان کرد: کشور خود را با کشورهای دنیا مقایسه کنید؛ چرا داعش را به وجود آوردند؟ چرا جنگ بر ما تحمیل شد؟ پاسخ ساده است، انقلابی که در کشور به وجود آمده بود یک مدیریت جدید بود و به شرق و غرب وابسته نبود و آنها با این کار می‌خواستند ایران را تحت اشغال خود در بیاورند؛ همان بلایی که بر سر مردم در سوریه آوردند اما به هدف خود نرسیدند؛ چه چیزی مانع رسیدن به هدفشان شد؟ رشادت‌ها دلاوری‌ها و از خود گذشتگی‌ها؛ یعنی همان درسی که مادران به فرزندان داده بودند، مانع رسیدن دشمن به هدفش شد؛ مادران شهدا با فداکاری و گذشت اجازه ندادند ارزش‌ها پایمال شود و ذره‌ای از خاک کشور دست بیگانگان افتد؛ زنان ما خود فرهنگ شهادت را نشر دادند خود در جبهه ها حضور یافتند و نوری بودند و درخشیدند و راه شهدایشان را ادامه دادند؛

مجتهدزاده در رابطه با تکلیف کنونی زنان در جامعه گفت: اکنون فرهنگ جامعه باید توسط مادران و همسران این شهدا نشر پیدا کند؛ فرهنگی که دشمن میلیاردها دلار برای از بین بردن آن هزینه می‌کند تا بتواند افکار اشتباه خود را غالب کند؛ چه کسی باید در مقابل فرهنگ مهاجم ایستادگی کند و به فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی بپردازد و به عنوان یک الگو آن را به همه افراد جامعه نشر دهد؟ جوانان کنونی به این بازسازی فرهنگ دوران دفاع مقدس احتیاج دارند؛ چراکه این زنان فداکار در آن روزگار حضور داشتند و همه را دیدند؛ چه کسانی باید این فرهنگ را انتقال دهند؟ چه کسانی باید افکار عمومی جامعه را مهندسی کند؟ این در حالی است که دشمن اولین کاری که در این زمینه می‌کند جنگ نرم است؛ همان ایجاد بی انگیزگی و بی تفاوتی.

وی ادامه داد: در دوران دفاع مقدس شهدای بسیاری دادیم اما در سایه ایمان و رهبری، خودباوری و وحدت به دست آوردیم؛ این راه باید ادامه داده شود چراکه ادامه راه شهدا کم از شهادت نیست؛ ادامه راه به این گونه که بیان خاطرات شهدا انسان‌ها را متحول می‌کند همانگونه که کلام حضرت زینب(س) دنیا را متحول کرد؛ خون شهدا جاری و ساری است و پیام دارد؛ اکنون باید همانند گذشته که جنگ سخت را مهار کردیم جنگ نرم را هوشمندانه و با بصیرت مهار کنیم.

کد خبر 323646

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.