وعده دولت محقق نشد/تاخیر در پرداخت تنخواه ۲۰ میلیاردی دولت به پلی‌اکریل

مجمع نمایندگان اصفهان به دنبال عدم تحقق وعده دولت در پرداخت تنخواه ۲۰ میلیارد تومانی به کارخانه پلی اکریل در نامه ای گلایه آمیز خطاب به نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه، خواستار اجرایی شدن این وعده و پرداخت تنخواه دوم به پلی اکریل شدند.

به گزارش ایمنا ابتدای مهر ماه امسال با اعلام رسمی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان، کارخانه پلی اکریل اصفهان بعد از گذشت ۶ ماه از تعطیلی رسمی خود با فراخوان و بازگشت تعدادی از کارگران خود دوباره آغاز به کار کرد.

اسرافیل احمدیه با بیان اینکه جلسه بررسی و حل مسائل و مشکلات پلی اکریل ۲۵ شهریور با حضور معاون وزیر صنعت معدن و تجارت، مدیران و مسئولان بخش های دولتی و خصوصی در استانداری اصفهان برگزار شد، گفت که در این جلسه مقرر شد که بخش خصوصی به صورت کارگزاری در کارخانه پلی اکریل اصفهان سرمایه گذاری کند و در برخی بخش ها نیز دولت این مجموعه صنعتی را با پرداخت تنخواه کمک کند.

وی با اشاره به اینکه پیش از این مقرر بود کمک مالی دولت به پلی اکریل به صورت تسهیلات پرداخت شود، گفت: باتوجه به اینکه دریافت اعتبار مالی برای حل مشکل کارخانه پلی اکریل اصفهان به صورت تسهیلات به رغم گذشت حدود پنج ماه به نتیجه نرسیده بود با دستور وزیر صنعت، معدن و تجارت مقرر شد این کمک به شکل تنخواه در اختیار این کارخانه قرار گیرد.

با پیگیری وزارتخانه های صنعت، معدن و تجارت، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، مدیریت استان، نماینده های مجلس، بخش خصوصی و مدیران پلی اکریل، سال گذشته ۲۰ میلیارد تومان از سوی دولت برای کمک به پلی اکریل پرداخت و مقرر شد ۲۰ میلیارد تومان دیگر نیز از سوی دولت به شکل تنخواه به این کارخانه پرداخت شود.

به گفته مدیران و اعضای شورای اسلامی کار پلی اکریل مقرر بود این پول تا اواسط مهر امسال پرداخت شود که متاسفانه هنوز این رقم تاکنون پرداخت نشده است.

اوایل مهر ماه امسال رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان در گفتگو با ایمنا با اشاره به اینکه فراخوان بازگشت کارگران پلی اکریل آغاز شد، اعلام کرد کرد که با بازگشت حدود ۸۰۰ نفر از کارگران به این مجموعه، فعالیت این کارخانه مطابق وعده های داده شده از امروز آغاز شد.

اسرافیل احمدیه با تاکید بر اینکه طرح احیا و بازگشت دوباره پلی اکریل به تولید در چند فاز اجرایی خواهد شد، تصریح کرد: در فاز نخست قرار است تا چند هفته آینده حدود ۳۵۰۰ تن پلی استر و نخ در کارخانه پلی اکریل اصفهان تولید شود.

وی ابراز امیدواری کرد تا در فازهای بعدی و با تامین مواد اولیه کارخانه پلی اکریل اصفهان به تولید اصلی خود برسد و منجر به بازگشت تمام کارگران خود به کار شود.

مدیر اجرایی کارخانه پلی اکریل اصفهان نیز درباره وضعیت فعلی کارخانه پلی اکریل اصفهان، اعلام کرد که حدود ۶۰۰ نفر از کارگران و کارکنان از قبل در کارخانه کار می کردند و از اوایل مهر امسال نیز از میان بیش از یک هزار کارگر معرفی شده به بیمه بیکاری، حدود ۱۶۵ نفر از کارگران بخش  دی ام تی  و ۲۰۰ نفر از کارگران بخش پلی استر به کار خود بازگشتند.

به گفته محسن رجایی، از اواخر تابستان امسال مقرر شد این کارخانه برای ادامه فعالیت خود ۲۰ میلیارد تومان به عنوان تنخواه از دولت دریافت کند اما همچنان در انتظار دریافت این تسهیلات قرار دارد.

با وجود این دستورها و قول ها هنوز با گذشت ۲۴ روز از ابتدای مهر ماه دولت وعده خود را در پرداخت این تنخواه محقق نکرده و این مجموعه با توجه به اینکه بعد از ۶ ماه تعطیلی، دوباره شروع به کار کرده در معرض بحران جدیدی قرار دارد.

در این راستا مجمع نمایندگان استان اصفهان روز گذشته در نامه ای خطاب به محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه، خواستار پرداخت تنخواه ۲۰ میلیارد تومانی دولت به کارخانه پلی اکریل مطابق وعده های پیشین، شدند.

در متن این نامه آمده است:

"به استحضار می رساند با توجخ به نامه شماره ۱۴۳۰۰۳۸ مبنی بر اینکه ۲۰۰ میلیارد ریال دوم از ۴۰۰ میلیارد ریال تنخواه مصوب هیات دولت مورخ ۱۹/۵/۹۵ جهت راه اندازی و تداوم شرکت پلی اکریل ایران به این شرکت پرداخت نگردیده است. این در شرایطی است که عقد قراردادهای کارگزاری و تامین مواد اصلی برای خرید مواد کمکی و معوقات حقوقی پرسنل تامین این مبالغ نقش حیاتی برای بقای تولید داشته و عدم پرداخت آن احیای کارخانه و تداوم آن را با اما و اگر مواجه می کند که مغایر قول دولت تدبیر و امید نیز "طبق حمایت کارگران از دکتر روحانی" می باشد و ارائه این روند فرسایشی منجر به از دست رفتن فرصت ها، نابود شدن تلاش های انجام شده و خدای ناکرده ایجاد مشکلات کارگری و بحران زا برای استان می گردد.

در حال حاضر وضعیت شرکت پلی اکریل به عنوان یک کارخانه انحصاری و سودده در صورت راه اندازی کامل، نگران کننده و بحرانی می باشد و احتمال بیکار شدن پرسنل این شرکت را که از تمام استان در آن شاغل می باشن، د وجود دارد.

لذا از آن مقام محترم استدعا دارد نسبت به پیگیری و دستور رسیدگی وصول نتیجه در خصوص پرداخت مبلغ ۲۰ میلیارد تومان تنخواه شرکت پلی اکریل اقدام لازم مبذول  فرمایید. "

گفتنی است؛ شرکت پلی‌اکریل اصفهان، شامل کارخانه پلی‌استر، کارخانه اکریلیک یک، کارخانه تاپس، کارخانه GF، شرکت الیاف زاینده‌رود و یک نیروگاه از شرکت های بسیار استراتژیک کشور با مشارکت بخش خصوصی و تعدادی از بانک های تخصصی ایرانی و شرکت «دوپان دونمورس» آمریکا در سال ۱۳۵۳ تاسیس شد و در سال ۵۷ به بهره برداری رسید. تولیدات این کارخانه شامل انواع نخ و الیاف پلی‌استر، انواع الیاف اکریلیک شامل الیاف اکریلیک فرشی، پتویی و تاپس پلی‌استر است. کارخانه پلی‌اکریل اصفهان از سال ۸۸ به دنبال خصوصی‌سازی نامناسب، درگیر مشکلات بسیار شد به گونه ای که با واگذاری این شرکت به سرمایه‌گذار عرب و اجرایی نشدن وعده‌هایش، برخی از خطوط تولید آن رو به تعطیلی رفت و کار به جایی کشید که تعدادی از کارگرانش بیکار و پرداخت حقوق آنها با تعویق چندین ماهه صورت گرفت و شدت بحران تا جایی ادامه یافت که این کارخانه از اواخر سال گذشته تعطیل شد و کارگران خود را برای دریافت بیمه بیکاری به سازمان تامین اجتماعی و اداره کا معرفی کرد. با پیگیری مدیریت و نمایندگان استان و وزارت صنعت، کارخانه پلی اکریل در قالب کمک های دولتی از ابتدای مهر ماه دوباره با بازگشت جمعی از کارگران خود آغاز به کار کرد اما هنوز وعده های دولت برای کمک به این مجموعه تحقق کامل نیافته است.

چندی پیش نیز مجتبی ملااحمدی نایب رییس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی اصفهان، تعطیلی پلی اکریل به ‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده مواد اولیه نساجی را ناشی از تعطیلی واحدهای پایین‌دستی نساجی دانست و اظهار داشت: بیش از ۴۰۰ واحد نساجی که از پلی اکریل مواداولیه را تامین می‌کردند، تعطیل شدند و کمبود تقاضا از این واحد و خروج تقاضا از استان عامل بحرانی شدن پلی اکریل شد.

کد خبر 323590

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.