رفع بحران هویت با طرح جوان ایرانی، دولتیار ایران

معاون ساماندهی امورجوانان با اشاره به طرح «جوان ایرانی، دولتیار ایران» گفت: با حضور جوانان به عنوان دولتیاران در کنار دولت‌ها، زمینه آشنایی جوانان با تاریخ، فرهنگ و هویت مردم سرزمین خود فراهم می‌شود همچنین مشکلات ناشی از «بحران هویت»کاهش می‌یابد.

به گزارش ایمنا به نقل از وزارت ورزش و جوانان، محمدمهدی تندگویان با اشاره به اینکه جوانان به عنوان اصلی‌ترین بخش بدنه اجتماعی جامعه، در تمام ادوار تاریخ نقش مهمی در مناسبات مختلف ایفا کرده‌اند، گفت: موضوعات مربوط به جوانان سالهاست که دغدغه بسیاری از کشورهای جهان است. جوانان دارای ویژگی‌های منحصر به فردی هستند که در عین حال می‌تواند برای یک کشور بسیار سازنده و یا مخرب باشد.

وی با بیان اینکه در طول سالیان متمادی جوانان ایرانی توانسته‌اند مهر حضور خود را بر وقایع و تاریخ ایرانی حک کنند، اظهار کرد:جمهوی اسلامی ایران با داشتن سرمایه عظیم از نیروی جوانی، همواره در جستجوی راهی بوده است تا بتواند از این قشر فعال و آینده‌ساز در مسیر تعالی کشور بهره برده و همزمان آینده‌ای روشن را برای جوانان ترسیم کند، امروز نیز با توجه به رویکرد دولت در خصوص جوان و جوانی و بدل شدن آن به یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های دولت جمهوری اسلامی ایران، موضوعات مربوط به این حوزه اهمیتی دوچندان یافته و در راس بسیاری از امور قرار گرفته است.

تندگویان با اشاره به دستاوردهای حوزه جوانان و بسترسازی برای تشکیل پارلمان جوانان در چند سال اخیر تصریح کرد: آنچه ایران در چند سال اخیر توانسته برای جوانان به ارمغان آورد، دستاوردهای پرباری نظیر استفاده از مشارکت بیش از هزار سازمان مردم نهاد، ایجاد خانه‌های جوانان و زمینه‌سازی بسترهای اولیه برای شکل‌گیری پارلمان جوانان بوده است. در واقع پارلمان جوانان راهی کارآمد برای حضور جوانان در دولت و مشارکت آنان است که با هدف کلان استفاده از جوانان در سطوح مدیریتی کشور دنبال می‌شود.

معاون ساماندهی امورجوانان با اشاره به اهمیت نقش‌آفرینی جوانان در اداره امور کشور افزود: مسلماً جوانان بیش از هر قشر دیگری به نیازها و مشکلاتشان آگاه هستند لذا باید بتوانند در اداره امور کشور بویژه در موضوعات مربوط به خودشان نقش داشته باشند. با داشتن درکی صحیح از موقعیت جوانان پیرامون این امر، هم گام بزرگی در موضوعات مربوط به اشتغال جوانان برداشته خواهد شد، هم از عقاید، نوآوری و خلاقیت جوانان در این مسیر بهره خواهیم برد.

تندگویان در ادامه افزود: هر جوان به عنوان یک بازوی نوآور دولت، می‌تواند یاری‌گر دولتمردانی باشد که مشتاق بهبود روزافزون کشور خود و جهان حاضر باشد. جوانان ما دولت یاران ایران هستند، بر این اساس اگر جوانان به عنوان دستیاران و دولتیاران در عرصه‌های تصمیم‌سازی حضور داشته باشند، قادر خواهند بود تحولی در موضوعات مختلف چه در حوزه جوانان و چه در سایر حوزه‌ها ایجاد کنند چرا که جوانی بیش از آنکه در محدوده اعداد و سن خلاصه شده باشد، مجموعه‌ای از خصوصیات نظیر شادابی، شور و حرارت، جستجوگری و خلاقیت است.

معاون ساماندهی امورجوانان با تاکید بر خصوصیاتی که به جوان امکان ابراز ایده‌های نو و خلاقانه را می‌بخشد اظهار کرد:  وجود چنین نیروی بلندپرواز و پر ایده‌ای در کنار پختگی دولتمردان به ثمر می‌نشیند. تنها باید به جوانان  اعتماد کنیم و از راه صحیح تعامل با آنها بهره ببریم تا قادر باشیم بستر لازم را برای تحقق این امر فراهم آوریم. از طریق دادن فرصت به جوانان جهت کسب تجربه با حضور در عرصه‌های اداره کشور، مدیریت کشورها در آینده نیز توسط نیروهای باتجربه که از جوانی در این حوزه‌ها حضور داشته‌اند، تضمین می‌شود. به علاوه واقع‌بینی جوانان در برخورد با امکانات و فرصت‌ها افزایش یافته و درک متقابلی ایجاد می‌شود که زمینه‌های اعتماد هرچه بیشتر آنان به دولت‌ها را فراهم می‌آورد.

وی یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های کشورهای مختلف در برخورد با جوانان‌شان را موضوع آگاه‌سازی جوانان نسبت به هویت‌شان عنوان کرد و گفت: با حضور جوانان به عنوان دولتیاران در کنار دولت‌ها، جوانان می‌توانند در کشمکش‌های جهانی شدن، با تاریخ، فرهنگ و هویت مردم سرزمین‌شان بیش از پیش در ارتباط باشند و از این طریق دچار مشکلات ناشی از بحران هویت نشوند.   موضوع «جوان ایرانی، دولتیار ایران»، امریست که در پی تحقق‌بخشی به آن در کشورمان هستیم. امید است با تحقق موضوع جوانان به عنوان دولتیاران در کشور پرافتخارمان ایران، بتوانیم نمونه‌ای موفق و الگویی مناسب برای سایر کشورهای جهان باشیم.

کد خبر 323272

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.