رشد اقتصادی شهرها نیازمند افزایش اختیارات شهرداران است

تیران-پدر سرمایه گذاری شهرداری های ایران گفت: جذب سرمایه گذار و رشد اقتصادی شهرها نیازمند افزایش اختیارات شهرداران در جذب سرمایه گذار است.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان تیران و کرون، دکتر داود ندیم در نشست سرمایه گذاری شهرداری تیران با اشاره به مشکلات پیش روی سرمایه گذاری در ایران اظهار داشت: محدودیت های قانونی و بروکراسی سخت اداری از مهمترین مشکلات برای جذب سرمایه گذار داخلی و خارجی است.

وی افزود: فرآیند طولانی جذب و انعقاد تفاهم نامه با سرمایه گذاران مانع از توسعه سرمایه گذاری خارجی در ایران است و در شرایطی که جذب سرمایه گذار خارجی در کشورها سخت است این مشکلات در ایران شرایط را سخت تر کرده است.

پدر سرمایه گذاری شهرداری های ایران با اشاره به اینکه اختیارات شهرداران قابل ملاحظه نیست، بیان داشت: جذب سرمایه گذار و رشد اقتصادی شهرها نیازمند افزایش اختیارات شهرداران در جذب سرمایه گذار است تااینکه به راحتی جذب سرمایه گذار داخلی و خارجی انجام شود و سرمایه گذاران با این شرایط آسان انگیزه سرمایه گذاری داشته باشند.

وی ادامه داد: محدودیت های قانونی که برای شهرداران در جذب سرمایه گذارار ایجاد شده فرصت های اقتصادی را از بین می برد و نفعی در حفظ سرمایه ها ندارد زیرا محدودیت ها و ایجاد فرآیند های سخت در کشور تاکنون نتوانسته مانع از اختلاس های کلان بشود.

دکتر ندیم با بیان اینکه نقطه مشترکی در سرمایه گذاری و به ویژه جذب سرمایه گذار خارجی نداریم، تصریح کرد: برخی از افراد جذب سرمایه گذار خارجی در کشور را مغایر با برنامه های نظام و کشور می دانند و از این جهت علیه سرمایه گذاران خارجی اعتراض می کنند و فضای مناسبی برای افراد و شرکت های خارجی ایجاد نمی شود.

وی یادآورشد: ایجاد تفاهم مشترک در کشور نسبت به یکسان سازی دیدگاه های همه مسئولان کشور در خصوص سرمایه گذاری و اصلاح قوانین برای جذب سرمایه گذار و تسهیل در شرایط ضروری است.

ندیم با انتقاد از اینکه در آمدزایی شهرداری ها معمولا از راه فروش شهر و امکانات شهرداری است، خاطرنشان کرد: فروش زمین و اموال شهرداری تنها راه درآمدزایی نیست و با جذب سرمایه گذار و ایجاد درآمدهای پایدار درآمد شهرداری ها افزایش یابد.

وی ادامه داد: یکی از راه های موثر در افزایش سرمایه های شهر و توسعه اقتصادی شهری، سرمایه گذاری در بخش فناوری اطلاعات و گردشگری است که در کل جهان این دو موضوع به صورت ویژه کارساز بوده و این موضوع نیازمند تاسیس مدیریت گردشگری و تاسیس واحد بین الملل در شهرداری ها است.

مشاور اقتصادی شهرداران ایران با بیان اینکه باید بدنه دولتی چابک شود، گفت: بدنه دولتی سنگین و وابستگی به نفت بحران جدی برای اقتصاد کشور است که این گونه مشکلات منجر به فرسودگی خط تولید و اقتصاد کشور شده و باید به سمت راه های نوین اقتصادی همانند سرمایه گذاری در بخش گردشگری برویم.

وی با بیان اینکه تیران از ظرفیت خوب گردشگری برخوردار است، افزود: موقعیت جغرافیایی این شهرستان و پتانسیل های مهم گردشگری در این منطقه فرصت خوبی برای توسعه گردشگری است که باید ارتباط بین تورهای گردشگری مهم کشور برقرار و ارتباط بین آژانس های مسافربری برقرار شود و جوانان این شهرستان به سمت فراگیری زبان های خارجی متفاوت بروند.

وی همچنین با بیان اینکه باید از افراد توانمند اقتصادی شهر که در کشورهای دیگر و سایر بخش های دیگر کشور ساکن هستند استفاده شود، بیان کرد: با جذب سرمایه های افراد تیرانی زمینه برای جذب سایر سرمایه گذاران داخلی و خارجی فراهم می شود.

دکتر ندیم یادآورشد: ایجاد تسهیلات برای سرمایه گذاری در مناطق دور از مرکز استان ها فرصتی شده تا اینکه سرمایه گذاران به اینگونه شهرها سفر کنند و سرمایه گذاری داشته باشند که نباید از این فرصت بی بهره بمانیم.

کد خبر 322734

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.