توزیع بیش از ۲ هزار عدد تخم مرغ بین دانش آموزان فریدنی

فریدن -به مناسبت روز جهانی تخم مرغ، بیش از ۲ هزار عدد تخم مرغ به صورت نمادین بین دانش آموزان فریدن توزیع شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان فریدن، به مناسبت روز تخم مرغ، در برنامه ای با همین محوریت توسط رامین رستمی مدیریت جهاد کشاورزی و نیاز علی علایی مدیر آموزش و پرورش شهرستان، بیش از ۲ هزار عدد تخم مرغ بین دانش آموزان توزیع شد.

این برنامه به صورت نمادین در  دبستان دخترانه هفت تیر داران برگزار شد.

لازم به ذکر است؛ تخم مرغ های توزیع شده در این مراسم، از یک مرغداری تخم گذار صنعتی با تجهیزات تمام اتوماتیک در شهرستان فریدن تهیه شده بود.

۱۷ مهرماه، مصادف با ۹ اکتبر  روز جهانی تخم مرغ نامگذاری شده است. تخم مرغ یکی از کامل ترین، ارزان ترین و فراوان ترین غذاهای پروتئینی است که بعد از شیر جایگاه دوم را در تغذیه اقشار جامعه می تواند داشته باشد، ولی به دلیل غیر علمی و باورهای اشتباه از مصرف مناسب این فرآورده مغذی خودداری می شود.

 ایران دارای جایگاه دهم تولید تخم مرغ در جهان است، اما متاسفانه سرانه مصرف این محصول پایین بوده و در حد ۱۰ کیلوگرم است که در صورت حمایت های لازم در بخش این صنعت می توان به نرم جهانی تخم مرغ که ۱۸ کیلوگرم است رسید.

کمیسیون بین المللی تخم مرغ که حدود ۴۰ سال قدمت دارد و ۴۵ کشور تولیدکننده عضو آن هستند برای ایجاد و توسعه بازارهای داخلی و بین المللی تخم مرغ کمک های بسیار بزرگی را انجام می دهند.

بر اساس اظهارات دبیر ستاد کشوری ترویج مصرف تخم مرغ کشور؛ در سال جاری برای نخستین بار با شعار "هر انسان سالم، یک تخم مرغ در روز" این ستاد در ایران اقدام به فعالیت های نمادین خواهد کرد.

به گفته مدیر امور طیور و زنبور عسل سازمان جهاد کشاورزی استان؛  اصفهان با دارا بودن ۱۸۰ واحد پرورش مرغ تخمگذار با ظرفیت ۵/۹ میلیون قطعه و تولید ۹۵ هزار تن تخم مرغ در سال رتبه دوم تولید تخم مرغ در کشور را دارد. حدود ۳۵ درصد مازاد تولید در استان وجود دارد که بخشی از آن  به سایر استان ها ارسال و بخشی نیز به کشورهای همسایه صادر می گردد. به طوری که طی سال گذشته بالغ بر۱۰ هزار تن تخم مرغ از این استان صادر گردیده است.

در این میان شهرستان فریدن سالیانه ۵۰۰ تن  تخم مرغ تولید می کند. صدور مجوز مرغداری در شهرستان فریدن ممنوع است و بیشتر تخم مرغ مصرفی فریدن از مرکز استان وارد می‌شود و این در حالی است که زمینه تولید تخم مرغ در فریدن بزرگ وجود دارد.

کد خبر 322715

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.