وقتی «اسب‌ها» قصه می‌گویند

نمایش «اسبها» روایت متفاوت محمد رحمانیان از واقعه عاشورا از ۱۲ مهر ماه روی صحنه تالار هنر اصفهان رفته است و مشتاق قصه گویی برای اصفهانی هاست.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایمنا، «اسب ها» همانی بود که باید می بود. محرم امسال هر چقدر در انتظار دیدن تصویر جدیدی از عاشورا ماندیم خبری نشد. از هر که پرسیدیم و به هر کجا که رفتیم صحبت از درد نان بود و اینکه مخاطب ندارد و مردم نمی پسندند و ... کم کم داشت باورمان می شد  که شاید درست می گویند: «فهم سخن گر نکند مستمع / قوت طبع از متکلم مجوی»!

در همین وانفسای حرف و شعار و تظاهر و حرف های ضد و نقیض حیران مانده بودیم که «اسب ها» خبر آوردند. دیگر وقتش بود. باید کسی یا کسانی از کربلا در گوش دلمان قصه می گفتند که گفتند،  دیگر تا چقدر ما مردِ شنیدن و فهمیدنش باشیم.
نمایش «اسب ها» نوشته محمد رحمانیان واقعه کربلا را از زبان اسب های جنگجوی میدان برایمان تصویر می کند. اسب ها داستان جداماندگان از همراهی است و زخمی که بر جانشان نشست. داستان بلوغ آدمیانی است که نه در رکاب حسین بن علی بلکه فرسنگ ها دورتر فقط آوازه مردانگی اش را شنیده اند.
«اسب ها» راوی تاریخ اند از حادثه سال پنجاه و نه هجری شمسی و زخمی که هنوز تازه است.  
این نمایش را برای اولین بار محمد رحمانیان در سال ۸۳ روی صحنه سالن اصلی تئاتر شهر در تهران اجرا کرده است و بعد از ۱۳ سال محسن عرب زاده برای ما به تصویر کشیده است.  
محسن عرب زاده با همراهی هنرمندان به نام اصفهانی که سال ها برای تئاتر اصفهان خون دل خورده اند و در کنار نسل جدید تئاتر شهرمان این نمایش را روی صحنه برده است.

احمدرضا رافعی بروجنی، مژگان نوایی، حسن محمدی، حسین نصر اصفهانی، بهزاد سیفی، احسان جانمی، لیلا قربانی و استاد حسن جویره صحنه گردان های اصلی این نمایش اند. گروهی ۲۳ نفره از بازیگران جوان هم در نقش اسب ها در کنار این بزرگان به ایفای نقش پرداخته اند.  
با توجه به اینکه نمایش روایتگر یک برهه تاریخی از گذشته اعراب مسلمان است بی شک باید بازنمایی فضای همان دوران باشد، طراحی صحنه و لباس و گریم و البته گروه موسیقی در همین راستا حرکت کرده اند و حاصل کار خوب از آب درآمده است.  
مجید خسروی طراح گریم نمایش اسب ها است و رضا سعیدی، آرش کاردان، مجید قبادی، مینا علیان، محبوبه آقا بابایی و صدف توصیفیان در گروه گریم در کنار او بوده اند.  
طراحی صحنه نمایش را خود محسن عرب زاده انجام داده است.  
از دیگر نقاط قوت نمایش اجرای موسیقی کار به صورت زنده و در سر صحنه نمایش بود که کار آسانی به نظر نمی رسد. آهنگسازی و رهبری ارکستر کوچک نمایش «اسب ها» بر عهده امیر محمد طاهری است.
جدای از هسته اصلی نمایش و شرایط صحنه و چه و چه، نکته قابل توجه و بارز دیگر این است که  نوشته محمد رحمانیان بسط درست معنایی واقعه عاشورا با شرایط و حوادث امروز دنیاست، که هر بینده ای را به فکر فرو می برد و در مقام مقایسه اش می نشاند تا به الهام از قیام حسین بی علی آگاه تر و هوشیارتر به رصد وقایع اطرافش بنشیند. اتفاقی که یقینا یکی از اهداف قیام امام حسین بوده است و هنرمندان اصفهانی چه خوب از عهده اش بر آمدند و ما را به بیداری دعوت کردند.   
«اسب ها» گروه جدیدی از مردم را به دیدن واقعه عاشورا دعوت می کند، گروهی که نگاه هنری به دین را می پسندند و تئاتر دینی را با نگاه هنری می خواهند.   
«اسب ها» تا ۱۲ آبان ماه هر شب در سالن اصلی تالار هنر در ساعت ۱۹:۳۰ منتظر مخاطبان و دوست داران تئاتر اصفهان می ماند./

کد خبر 322619

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.