راه کجی که به مقصد نمی رسد/سرنوشت یارانه‌ها در انتظار سهام عدالت

در حالیکه به وعده دولت سود سهام عدالت قرار است در مهر ماه به حساب مشمولان واریز شود اما برخی از نمایندگان مجلس معتقدند که این سود جز اتلاف منابع ملی چیزی به دنبال ندارد و قدرت خرید خانوار افزایش نخواهد نیافت.

به گزارش ایمنا، اسفند سال گذشته بود که دولت یازدهم با رونمایی از سامانه ساماندهی سهام عدالت ارائه صورتحساب سهام عدالت را آغاز کرد و گفته شد که ۴۷میلیون ایرانی می توانند با مراجعه به این سامانه، سود آن را دریافت کنند.

طرح سهام عدالت، به عنوان یکی از طرح های عدالت اجتماعی در دولت نهم آغاز به کار کرد. در واقع دولت می خواست که در یک طرح اجتماعی برای کاهش فقر، سهامی را در اختیار مردم و دهک های درآمدی پایین جامعه قرار دهد تا توزیع ثروت به طور متوازن تری انجام گیرد؛ موضوعی که البته اگرچه طرح خوبی بود، اما نحوه اجرای آن به زعم بسیاری از کارشناسان تنها به بی صاحب ماندن برخی از بنگاه های اقتصادی واگذار شده تبدیل شد.

طبق اعلام رئیس سازمان خصوصی سازی که مجری طرح سهام عدالت نیز است، از تاریخ سی ام فروردین امسال سامانه سهام عدالت samanese.ir پاسخگوی مشمولان بود. نکته قابل تامل در دریافت شماره حساب از دارندگان سهام عدالت این بود که دولت در این طرح از هر یک از اعضای خانواده شماره حساب دریافت کرد این درحالی است که در طرح های قبلی از جمله هدفمندی یارانه ها، مبلغ واریزی از سوی دولت به حساب سرپرستان خانوار واریز می شد.

با وجودی که سبحانی مشاور رئیس سازمان خصوصی سازی خبر از پرداخت اولین مرحله سود سهام عدالت تا پایان هفته اول مهرماه داد اما هنوز خبری از این سود نیست و پرداخت آن با اما و اگرهایی همراه شده است.

از سوی دیگر محمدرضا پورابراهیمی رییس کمیسیون اقتصادی و غلامرضا تاجگردون رییس کمیسیون بودجه مجلس، اواخر هفته گذشته در نامه ای به رییس جمهور خواستار ‌جلوگیری از پرداخت سود سهام عدالت از سوی دولت به صورت نقدی شدند.

به اعتقاد این دو نماینده مجلس، در شرایط کنونی کشور که تجهیز منابع برای اقتصاد ملی ضروری‌ترین موضوع محسوب می‌گردد، این اقدام در عمل به جز اتلاف منابع ملی چیزی به دنبال نخواهد داشت. تجربه پرداخت یارانه در کشور بیانگر لزوم اخذ تصمیماتی در اقتصاد کشور است که بتواند به جای تقسیم و توزیع منابع، بدون اثرگذاری در اقتصاد، منجر به تجهیز منابع برای افزایش بهره‌وری در اقتصاد کشور شود. گزارش‌های اخذ شده از سازمان خصوصی‌سازی از وضعیت سهام عدالت بیانگر این موضوع است. با توجه به جمعیت حدود ۵۰ میلیونی دارنده سهام عدالت، مقرر شده که امسال حدود ۴۰۰۰ میلیارد تومان به مشمولین پرداخت شود که بر اساس روش‌های محاسباتی انجام شده، به ازای هر نفر دارنده سهام عدالت در سال جاری، ماهیانه بین ۳ تا ۹ هزار تومان تعلق خواهد گرفت. با توجه به عدم تأثیر این سود پرداختی در افزایش قدرت خرید خانوار، پرداخت این سود به جز اتلاف منابع ملی، هیچ اثری را برای مردم و دولت دربر نخواهد داشت.

این دو نماینده به رئیس جمهور پیشنهاد کردند که به جای پرداخت سود نقدی غیرمؤثر در پرداخت قدرت خرید خانوار، نسبت به واگذاری اصل سهام، اقدام و انتفاع ناشی از پرداخت سود در قالب افزایش قیمت سهام به افراد منتقل شود. چرا که پرداخت این رقم نه تنها گره‌ای از مشکلات مردم باز نخواهد کرد، بلکه به جای آن می‌توان با ضریب حداقل چهار برابری معادل ۱۶ هزار میلیارد تومان پروژه‌های مهم اقتصادی در کشور اجرایی نمود که این به نفع مردم خواهد بود و حتی در صورت تأخیر در واگذاری سهام عدالت، اثر این نگهداری سود منجر به افزایش سرمایه شرکت‌های مشمول سهام عدالت و اجرایی شدن طرح‌های توسعه‌ای در این شرکت‌ها شده و در هر زمان که این واگذاری انجام شود، این اثر سود پرداخت نشده و در افزایش قیمت سهام به مردم منتقل خواهد گردید.

رییس سازمان خصوصی سازی همچنین روز گذشته اعلام کرد که طبق برنامه ریزی های انجام شده بخشی از سود سهام عدالت به مشمولان پرداخت و باقی مانده آن نیز تا پایان اسفندماه بین آنها توزیع خواهد شد.

پوری حسینی پیرامون این نامه، گفت: اخیرا نامه‌ای به ریاست جمهوری مبنی بر ‌جلوگیری از پرداخت نقدی سود سهام عدالت ارسال شده که هم اکنون قضاوت درمورد آن به علت مطلع نبودن از جزییاتش امکان پذیر نیست. این درحالی است که سازمان خصوصی سازی ۱۱ سال قبل براساس مصوبه  شورای اصل ۴۴موظف به  پرداخت سود سهام به مشمولان شده است.

البته چندی پیش نیز، رئیس سازمان خصوصی‌سازی از احتمال بازگشت بخشی از مالکیت سهام عدالت به دولت در صورت عدم واریز مابقی مبلغ سهام خود خبر داد و گفت: اگر مشمولان مبلغ بقیه سهام خود را نپردازند، تنها به اندازه همان میزان کنونی سهام خود سود دریافت می کنند و بقیه سهام پس از اتمام مهلت مقرر (پایان مهر) به مالکیت دولت خواهد رسید.

میرعلی اشرف عبدالله پوری حسینی اعلام کرد: از اول مرداد تا پایان اسفند، شرکت‌های سرمایه پذیر موظف به پرداخت سودهای مربوط به سهام عدالت به سازمان خصوصی سازی بوده و سازمان خصوصی سازی موظف به پرداخت آن به سهام داران است.

وی با بیان اینکه از اول مرداد، سازمان خصوصی‌سازی آمادگی دریافت سود سهام و پرداخت آن به مشمولین را داشته است، گفت: اگر اول مرداد، همه سود به سازمان خصوصی سازی واریز می‌شد، این سازمان قادر به پرداخت به موقع آن بود.

رئیس سازمان خصوصی سازی با بیان اینکه تاکنون تنها ۵۰۰ میلیارد تومان به حساب سازمان خصوصی سازی برای پرداخت سهام عدالت واریز شده است، گفت: شرکت ها ۵ ماه دیگر فرصت قانونی برای پرداخت دارند.

وی با بیان اینکه ۴۷ میلیون سهام گیرنده، دهک بندی شده اند و پرداخت ها با توجه به واریزهای صورت گرفته به صورت هدفمند بر اساس اولویت به سهام گیرندگان داده می شود، گفت: پرداخت ها از دهک های پایین شروع می شود.

پورحسینی با بیان اینکه از ابتدا نیز قرار بود شروع پرداخت ها از اواخر شهریور باشد، نه اینکه در آن تاریخ تمام سود سهام  پرداخت شده باشد، گفت: پرداخت ها ممکن است تا پایان فروردین سال ۹۷ طول بکشد.

نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس در این باره معتقد است: دولت قبل به خاطر اینکه مردم به ویژه طبقه متوسط به پایین جامعه از بیت المال سهمی داشته باشند، به هر فردی از اعضای خانواده که مشمول دریافت سهام عدالت بود، حواله یا برگ سهام یک میلیون تومانی ارائه کرد.

سید ناصر موسوی لارگانی افزود: از همان روز اول هم مقرر شده بود که سهام مشمولان سهام عدالت سبدی از مجموعه کارخانجات و صنایع بزرگ و... باشد بطوری که محل سهم افراد مشخص نبود.

وی با تاکید بر اینکه قرار نبود سودی از این محل به صورت نقدی به مردم پرداخت شود، بیان داشت: در هیچ یک از اساسنامه های نوشته شده برای شرکت های سهام عدالت و در هیچ صحبت شفاهی بحثی درخصوص پرداخت سود به مشمولان و یا پرداخت بدهی دولت ذکر نشده است.

نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس همچنین تصریح کرد: در هیچ جای دیگری قید نشده که اگر صنایع گنجانده شده در سبد سهام عدالت ظرف مدتی بدهی دولت را نپردازند، خود سهام دار باید نیمی از این پول را پرداخته و مالک کل آن سهام شود و اگر این امکان در مردم نبود، دولت مالک شود.

وی گفت: مردم در این موقعیت رکود اقتصادی چگونه ۵۰۰ هزار تومان را پرداخت کنند تا دولت سهام را ضبط نکند؟ در حالیکه مشمولان سهام عدالت افراد متوسط و ضعیف جامعه هستند و این طرح برای کمک به آینده آنها راه اندازی شده است.

به گفته موسوی لارگانی، این تصمیم مسئولان ذیربط فشار مضاعف دولت بر مردم بوده و درست نیست. بنابراین باید طبق وعده دولت قبلی به مرور زمان طلب دولت از سهام عدالت پرداخت و در نهایت مردم مالک اصلی آن شوند.

کد خبر 322533

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.