سرعت در بزرگراه ها ؛ تهدید جان راکبان موتور سوار

ورود موتورسیکلت ها در بزرگراه ها و شریانان های اصلی با توجه به سرعت فوق العاده خودروهایی که در بزرگراه ها در حال حرکت هستند، هیچ گونه حاشیه امنی برای راکبان موتورسیکلت فراهم نمی کند و در این مسیرها جان راکبان موتورسیکلت ها تهدید می شود.

به گزارش گروه جامعه خبرگزاری ایمنا، بسیاری از خیابانها، شریان های اصلی شهر و کوچه ها در سیطره موتورسواران است، وسیله پرسرعت که برای بسیاری از جوانان ارابه مرگ است و دردسرهای زیادی را برای خانواده ها به دنبال دارد که والدین از بودن این وسیله و سوار شدن فرزندان دلخوشی ندارند.

موتورسیکلت وسیله ای ارزان و کم قیمت که بسیاری از اشخاص برای تردد استفاده می کنند، اما نداشتن ایمنی لازم  مهمترین اشکال این وسیله نقلیه است که بلای جان بسیاری از راکبان موتورسیکلت است.

امروزه با پیشرفت های انجام شده در علم و فن آوری و افزایش صنایع تولیدی وسایل نقلیه به ویژه موتورسیکلت ها، روز به روز بر سرعت این گونه از وسایل نقلیه موتوری در شهرها افزوده  شده و این صنایع به سمت تولیداتی با مصرف سوخت کمتر،  وزن سبک تر و درنتیجه کاستن از استحکام بدنه آنها در حال حرکت هستند.

نداشتن کلاه ایمنی و فوت راکبان موتورسیکلت

آمار بیشترین فوتی‌ها مربوط به موتورسواران، هست و  یکی از مهم‌ترین دلایل وقوع این فوتی‌ها نداشتن کلاه ایمنی است. موتورسیکلت سواران به علت عدم رعایت نکات ایمنی بیشتر در معرض خطر هستند، به همین دلیل اعمال قانون‌های شدیدی بر آنها اعمال می‌شود.

همچنین آمارها نشان می دهند که علت مرگ و میر موتور سیکلت سواران در تصادفات رانندگی با سایر وسایل نقلیه یا عابرین پیاده نیز ناشی از صدمات وارده به «سر» آنان است، موتورسواری با سرعت مطمئنه و پرهیز از حرکات نمایشی در خیابان ها و معابر از جمله تک چرخ زدن، لایی کشیدن و زیگزاگ راندن نخستین گام پیشگیری از تصادف موتورسواران است، اما برای کاهش آسیب های وارد شده به سر و پای موتورسواران در هنگام تصادف، گذاشتن کلاه های ایمنی مناسب، بستن انواع محافظ پا و زانو و نیز پوشیدن لباس های مخصوص موتورسواری که ضربه گیر دارند توصیه می شود.

رئیس پلیس کشور با انتقاد از وضعیت موتورسیکلت ها در کشور اظهار می کند: تعداد موتورسیکلت در کشور ما زیاد است و بی قانونی آنها به مشکلی بزرگ تبدیل شده است و  قانونمند کردن موتورسواران ۱۰ سال زمان می برد. امروز علاوه بر عوامل سه گانه راه، انسان و وسایل نقلیه باید دو عامل مدیریت ترافیک و مدیریت پس از حادثه در دستور کار قرار گیرد.

وی تاکید می کند: مهمترین عاملی که ما در حوزه تصادفات در مورد آن غفلت می کنیم فرهنگ رانندگی است که با استمرار کارهای فرهنگی می توانیم در بلندمدت به اهداف مان برسیم، ضمن اینکه بازدارندگی قانون باید وجود داشته باشد و شدت عمل آن تشدید شود.

دغدغه اصلی پلیس؛ حوادث ترافیکی و حفظ جان راکبان موتور سیکلت

بی احتیاطی و سهل انگاری موتورسیکلت سواران برای رانندگان خودروها و عابران پیاده نیز دردسر ساز است و موجب بروز حوادث می شود و ساماندهی این وسیله نقلیه در کلانشهرها از ضرورت ها است.

برخی ار راکبان موتورسیکلت ها نه تنها قوانین راهنمایی و رانندگی را رعایت نمی کنند، بلکه آلودگی و بی نظمی را هم در سطح شهر رواج می دهند.

این در حالی است که رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی شهرستان اصفهان در گفت و گو با خبرنگار جامعه ایمنا اظهار کرد: مهم ترین دغدغه پلیس در شهر اصفهان، بحث حوادث ترافیکی به ویژه برای کاربرانی است که تهدید پذیر بیشتری  در حوزه حوادث دارند و راکبان موتورسیکلت باید برای حفظ جان خود،  رعایت حقو. ق شهروندی، مقررات راهنمایی و رانندگی را جدی بگیرند،

وی اضافه می کند: علاوه بر این  استفاده از کلاه ایمنی، استفاده از پلاک مجاز، بیمه نمودن موتور سیکلت سوران، توقف نکردن در پیاده روها، توقف پشت گذرگاه خط عابر پیاده و رعایت موارد ایمنی را برای حفظ جان خود در نظر بگیرند.

سرهنگ ابوالقاسم چلمقانی اذعان می کند: حوادث ترافیکی و حفظ جان راکبان موتور سیکلت دغدغه اصلی پلیس است، ورود موتورسیکلت ها در بزرگراه ها و شریانان های اصلی با توجه به سرعت فوق العاده خودروهایی که در بزرگراه ها در حال حرکت هستند، هیچ گونه حاشیه امنی برای راکبان موتورسیکلت فراهم نمی شود  و در این مسیرها جان راکبان موتورسیکلت ها تهدید می شود و کوچکترین ضربه به موتور سیکلت موجب واژگونی شده و اتفاق افتادن حوادث ناگواری را در پی خواهد داشت.

 ورود موتورسیکلت ها به بزرگراه ها غیر قانونی است

این مقام ارشد انتظامی با تاکید به این نکته که ورود موتورسیکلت ها به بزرگراه ها غیر قانونی است، بیان می کند: تابلو "ورود موتورسیکلت ها به بزرگراه ها ممنوع"، در ورودی همه بزرگراه ها نصب شده و این نشان می دهد که  ورود موتورسیکلت به بزرگراه ها غیر قانونی بوده و به راکبان موتورسیکلت توصیه می شود که از کنار گذرگاه ها عبور کنند و بدون کلاه ایمنی در بزرگراه و خیابانها تردد نکنند.

رییس پلیس راهوار شهرستان اصفهان بیشترین ضربه های وارد شده به راکبان موتورسیکلت ها را منجر به فوت دانست وبه خبرنگار ما می گوید:  قریب به ۸۰ درصد حوادث وارد شده به موتورسواران ضربات وارد شده به سر موتورسواران است که منجر به فوت آنها می شود، البته موتورسواران می توانند با استفاده از کلاه ایمنی در جهت حفظ جان خود و حوادثی که بعد وقوع تصادف آنان را تهدید می کند، جلوگیری کنند.

به گفته سرهنگ چلمقانی؛ حرکت پشت سر کامیون ها و ماشین های سنگین از دیگر تخلفاتی است که موتورسوارن مرتکب می شوند و متاسفانه برخی از موتورسیکلت سواران با سرعت زیادی وارد اتوبان ها می شوند و با پناه گرفتن در پشت کامیون ها و نداشتن دقت و دید کافی حوادث مرگباری را رقم می زند که بیشتر اوقات هم  صدمات آن جبران ناپذیر هست.

 وی خاطرنشان کرد: هنگامی که موتورسیکلت ها  با سرعت در اتوبان ها پشت کامیون ها هستند، این احتمال وجود دارد که راننده کامیون یا اتوبوس با دیدن خطری ترمز بگیرد و خودرو را متوقف کند و در این هنگام به علت عدم رعایت فاصله مناسب بین موتورسیکلت و خودرو مورد نظر  احتمال برخوردهای سخت و ناگواری وجود خواهد داشت.

به گزارش ایمنا؛ بی‌احترامی به قوانین از یک سو و ایمن نبودن موتورسیکلت‌ها از سوی دیگر، آنها را به وسایلی آسیب‌ پذیر در کلانشهر ها تبدیل کرده است که هر لحظه راکبان خود را به کام مرگ می‌فرستند.

تک چرخ زدن و ویراژ و لایی کشیدن‌ ها، تولید صدای ناهنجار از منبع خروجی دود و بوق‌ های غیر استاندارد هم از دیگر مواردی است که ذهنیت خطرناک بودن راکبان موتورسیکلت ها را در میان مردم تقویت می کند.

بسیاری از شهروندان، موتورسواران را انسانهایی خطرناک و خشن می دانند زیرا آنها قانون را دور می‌زنند و نادیده می‌گیرند، عابران پیاده و رانندگان خودرو را کلافه می‌کنند.

البته در سال‌های اخیر به علت افزایش آمار تصادفات منجر به جرح و فوت موتورسواران، قوانین سخت تر و پیشگیرانه ‌ای برای این وسیله نقلیه تعریف شده  و یکی از تاکیدات موکد پلیس در مورد موتورسواران استفاده از کلاه های ایمنی برای کاهش تصادفات منجر به فوت است.

کد خبر 322394

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.