وزارت کشور به‌دلیل ضعف در قوانین حق عزل شهرداران را ندارد

وزیر کشور با بیان اینکه برخی از شهرداران توسط وزیر کشور و برخی هم توسط استانداران تأیید می‌شوند، گفت: طی فرآیند امور، وزارت کشور یا استانداران، در رسیدگی به تخلفات شهرداران یا عزل آنان، حقی ندارند که این به دلیل ضعف در قوانین است.

به گزارش ایمنا، عبدالرضا رحمانی‌فضلی وزیر کشور در نشست علنی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سؤال 8 نفر از وکلای ملت درباره فقدان نظارت فرمانداران به مصوبات و عملکرد شوراهای اسلامی شهر و روستا و عدم کارایی هیأت حل اختلاف استان‌ها، اظهار داشت: وزارت کشور متولی نظارت بر شوراهاست و با توجه به میزان اختیارات قانونی تلاش کرده این نظارت را در ابعاد مختلف انجام دهد.
وی افزود: قوانین و مصوبات شوراها در دو مرحله بررسی می‌شوند، نخست در کمیته تطبیق مصوبات که در صورت اشکال به مقاطع بالاتر ارجاع داده می‌شود که این نوع رسیدگی بر اساس قوانین و آیین‌نامه‌های مصوب است، البته اگر خارج از وظیفه و انحراف از قوانین، جرم و تخلفی در شوراها صورت گیرد، موضوع در هیأت حل اختلاف رسیدگی خواهد شد.
وزیر کشور همچنین گفت: هیأت حل اختلاف مرکزی متشکل از 9 نفر است که یک نفر از آنها نماینده وزارت کشور، 2 نماینده مجلس و نمایندگانی از شوراهای اسلامی شهر و روستا و قوه قضائیه است که وزارت کشور فرآیند رسیدگی را در چارچوب قانون و مقررات انجام می‌دهد.
وی اضافه کرد: تعداد موارد اعتراضی به مصوبات شورا به 70 مورد رسیده است که مورد رسیدگی قرار گرفته و در برخی موارد اشخاص و برخی موارد فرمانداران اعتراض کرده بودند، همچنین در تهران حدود 30 مورد اختلاف داشتیم که مورد رسیدگی قرار گرفت و 15 مورد انحلال شوراهای اسلامی شهر و روستا به وزارت کشور پیشنهاد شده که 9 شورا پس از رسیدگی منحل شدند، همچنین 48 مورد تخلف نیز در سایر استان‌ها مطرح شده است.
رحمانی‌فضلی تصریح کرد: با توجه به وظایف وزارت کشور تلاش کردیم نظارت را بیشتر کنیم، اختیارات وزارت کشور در حوزه نظارت بر شوراها و شهرداری مناسب نیست، برخی از شهرداران توسط وزیر کشور تأیید می‌شوند و برخی هم توسط استانداران تأیید می‌شوند، اما در طی فرآیند امور، وزارت کشور یا استانداران، در رسیدگی به تخلفات شهرداران یا عزل آنان، حقی ندارند که این به دلیل ضعف در قوانین است. ما به صورت قانونی اجازه تعلیق را نداریم.
کد خبر 321971

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.