مجله خبری ایمنا: شورولت از قدیمیترین برندهای آمریکایی که ید طولایی در زمینه ساخت خودروهای پیکاپ، وانت و اسیووی دارد، روز گذشته اعلام کرد رسما صد سال از نخستین روزی که به تولید خودروهای وانتبار پرداخته میگذرد و با افتخار این موضوع را جشن گرفته است. شورولت که هماینک در زمینه ساخت وانت رتبه دوم را در بازار آمریکا داشته و پس از فورد، پرفروشترین وانتبار آمریکای شمالی را تولید میکند، نخستین بار در سال ۱۹۱۸ محصول خود در این زمینه را با نام یک تن راهی بازار کرد.
البته این شرکت در اوایل پاییز ۱۹۱۷ این محصول را معرفی کرد اما تحویل آن را از ابتدای ۲۰۱۸ آغاز کرد. شورولت که از آن تاریخ تاکنون بیش از ۸۵ میلیون دستگاه وانتبار فروخته است، فعلا تنها دو گونه کلرادو و سیلورادو را در سبد تولید خود دارد و سالانه بالغ بر ۷۰۰ هزار دستگاه از این دو گونه را به فروش میرساند. اینجا میتوانید یک آلبوم تصویری کامل به همراه توضیحاتی جالب از زبان ریک شر طراح جنرالموتورز در بخش وانتهای شورولت را میتوانید ببینید.
نخستین وانتبار شرکت شورولت که در سال ۱۹۱۸ تحویل خریداران شد. از سال ۱۹۲۹ نیز این محصول با نام اینترنشنال ال. دی با اندکی تغییر روی خط تولید رفت و به واسطه فضای مناسب برای بارگیری و نیز نبود رقبای قدرتمند، در سرتاسر جهان به فروشی بسیار بالا دست یافت
مدل نیم تن شرکت شورولت که آغازگر راهی تازه در راه تولید وانتبارهای سبک بود و از سال ۱۹۳۸ روی خط تولید رفت. این خودرو که بعدها پایهگذار محصولات سری سی شد و از ۱۹۷۰ به بعد تبدیل به سری سیلواردو شد، هنوز هم از سوی برخی عاشقان خودروهای کلاسیک به عنوان اتومبیل تیونینگ شده و مسابقهای استفاده میشود.
سری ۳۱۰۰ نخستین بار در سال ۱۹۴۷ و کمی پس از اتمام جنگ جهانی دوم روانه بازار آمریکا شد و توانست جا پای مستحکمی در میان طبقات مختلف اعم از کشاورزان، تجار و فروشندگان بیابد.
سری ۳۱۲۴ محصول ۱۹۵۵ است و با نام دقیق کامئو کریر، اولین خودروی وانت آمریکایی است که با فرم بدنه مدرن و گلگیرهای یکپارچه تولید شد و در رده خودروهای سبک توانست وانتبار را به میان طبقات جدید ببرد که از این کلاس خودرویی، استفاده غیر تجاری میکردند
سری سی ۱۰ فلیتساید در سال ۱۹۶۷ تولیدش آغاز شد و با فرمی کاملا جدید توانست به شکلی گسترده در بازارهای جهانی نام و برند شورولت را در زمینه تولید وانت محبوب نماید. الگوی بدنه وانتبارهای امروزی، همگی مدیون این مدل زیبا هستند که تلفیقی جالب از خودروی کار و محصولی شهری را به وجود آورده است.
این مدل که با نام سی ۳۰ از سال ۱۹۷۳ روی خط تولید رفت، نخستین وانتبار چندکاره شورولت بود که نام سیلورادو را به خود گرفت و از قضا تا سال ۱۹۸۰ در ایران نیز تولید شد. رد پای فرم بدنه خلاقانه این خودرو در این نسل تا همین امروز در بسیاری از ساختههای آمریکایی و غیرآمریکایی به وضوح دیده میشود.
نمونه مدرن و اقتصادی سی ۳۰ که از سال ۱۹۸۸ تولید شد و به دلیل بحران افزایش یکباره قیمت نفت، در مقیاسی کوچکتر طراحی گشت و از قضا توانست به موفقیت خوب یهم برسد. این خودرو البته نخستین وانتی از برند شورولت است که بدو ورود به بازار، با رقبای ژاپنی اعم از تویوتا و مزدا روبرو شد و توانست به خوبی فروش خود را در یک دوره ده سال حفظ کند.
مدل ال. تی ۱۵۰۰ که از سال ۱۹۹۹ روی خط تولید رفت، نخستین تلاش شورولت برای بازگشت به سنتهای گذشته و تولید وانتپیکاپهای بزرگ بود. ظاهر لوکستر به همراه پیشرانههای حجیم ۶ و ۸ سیلندر از سیلواردوی مدل ۹۹ یک غول واقعی ساخت.
۱۵۰۰ خالی! نسل بعدی سیلورادو در سال ۲۰۰۷ رونمایی شد و از قضا تنها کمی آئرودینامیکتر بود. این نسل که تا سال ۲۰۱۴ تولید شد، فروش سالانهای بالغ بر ۵۰۰ هزار دستگاه را تنها در بازار آمریکای شمالی به ثبت رسانده و یکی از منابع اصلی سوددهی برند شورولت به حساب میرفت
منبع: فرادید
نظر شما