بازی «نهنگ آبی» در ایران قربانی نداشته است

بازی های آنلاین در کشورهای مختلف طرفداران زیادی دارد اما دغدغه خانواده ها این است جوانان و نوجوانان آنها به این بازی ها اعتیاد پیدا نکنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا،  از سال ۲۰۱۳ در کشور روسیه یک بازی خطرناک با عنوان «نهنگ آبی» طراحی شده که متشکل از ۵۰ مرحله است و در آن یکسری وظایف به بازیکنان توسط مدیران بازی اعلام می شود که باید در طول ۵۰ روز این مراحل را انجام دهند و در نهایت بازیکنان به یک چالش نهایی مواجه می شوند و آن پرتاب خود از نقطه ای بلند است.

در واقع مرحله ۵۰ با عنوان «پرواز» نامیده شده که در شبکه های مجازی تصاویر و فیلم های متعددی در این رابطه منتشر شده است.

این بازی را فردی به نام «فیلیپ» دانشجوی سابق روان شناسی کشور روسیه که از دانشگاه اخراج شده بوده طراحی و ایدئولوژی او این بوده است که کسی که برای جامعه مفید نیستند و می خواهد به خودش آسیب بزند، خوب است که خودش را حذف کند.

البته در فضاهای مجازی شایع شده بود که این بازی در ایران هم منجر به خودکشی تعدادی از نوجوانان شده است اما رییس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتای اصفهان درباره اینکه این شایعات درست است یا خیر؟، تاکید می کند: این هجمه رسانه ای در خصوص بازی نهنگ آبی در شبکه های اجتماعی که این روزها در بین کاربران ایرانی به راه افتاده، بیش از آنکه به واقعیات بپردازد، دامنه شایعات را گسترش داده است.

سرهنگ دوم علی نیک نفس تاکید می کند: شایعات منتشر شده باعث ایجاد هراس در جامعه و خانواده ها شده است.

نهنگ آبی در برخی کشورها ۳۰ نفر را قربانی کرده است

بر اساس آمارهای اعلام شده، بیشترین میزان خودکشی ها بابت انجام این بازی در کشور هندوستان اتفاق افتاده و حتی آمار آنها از قربانیان کشور روسیه هم پیشی گرفته است.

چندی پیش رییس اورژانس اجتماعی کشور هم اعلام کرده است هر کسی می تواند کلیپ های مربوط به خودکشی را با زیرنویسی که آن را مرتبط با بازی نهنگ آبی در ایران می کند، در شبکه های اجتماعی منتشر کند.

حسین اسد بیگی تاکید کرده بود که در حال حاضر هیچ موردی از خودکشی افراد به واسطه انجام این بازی در ایران نداشته ایم، تمامی تصاویر منتشر شده هم به صورت کامل تکذیب می شود و جایی برای نگرانی خانواده ها وجود ندارد.

بر اساس اطلاعات به دست آمده، از یک میلیون انسانی که هر ساله در دنیا خودکشی می کنند، نهنگ آبی در برخی کشورها ۳۰ نفر را قربانی کرده است.

دستور فیلترینگ بازی نهنگ آبی در ایران صادر شده است

با توجه به اینکه ۵۴ در صد ایرانیان کاربر بازی های آنلاین است که درصد بالا و قابل تأملی است، خانواده ها باید از ورود فرزندان خود به این بازی فوق العاده خطرناک جلوگیری کنند.

جامعه شناس، پژوهشگر و عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی تهران در گفتگو با خبرنگار ایمنا می گوید: بازی های رایانه ای یکی از ابزار سرگرمی و پر کردن اوقات فراغت برای فرزندان است اما متأسفانه هیچ کدام ازنهادهای فرهنگی و متولی بر اینگونه بازی ها نظارت نداشته و بر کیفیت فنی و یا فرهنگی آنها هیچ گونه ارزیابی صورت نمی گیرد.

دکتر مجید ابهری می افزاید: بالا رفتن سطح خشونت به خاطر اینگونه بازی ها یکی از عوارض و آسیب های آن می باشد که در حال حاضر بازی نهنگ آبی به عنوان یکی از بازی های رایانه ای می باشد که باعث افزایش خشونت تا حد خودکشی شده است.

وی تصریح می کند: مخترع این بازی یک دانشجوی روان شناسی اخراجی می باشد که اعلام کرده این بازی را برای پاکسازی جامعه از افراد بی خیال، بیکار و لاابالی انجام داده است.

 این جامعه شناس با بیان اینکه این بازی ۵۰ قسمتی تا قسمت های ۱۵ و ۱۶ منجر به خودکشی کاربر می شود، ادامه می دهد: در قسمت های مختلف این بازی، از بازیکن خواسته می شود دست به اقدامات خشونت آمیز بزند، به عنوان مثال بر بالای پشت بام بلندی بنشیند، پاهای خود را تکان داده و از خود عکس بگیرد و در تلفن همراه یا رایانه بگذارد، سپس بدن خود را پاره کند، خون خود را بخورد یا دست دوست خود را با چاقو پاره کرده و به او بخندد.

وی معتقد است این قبیل رفتارهای خشونت آمیز باعث نهادینه شدن خشونت در بازیکن شده تا جایی که منجر به خودکشی وی می شود.

دکتر ابهری با بیان اینکه مخترع بازی نهنگ آبی اعلام کرده هیچ کس نمی تواند از قسمت ۲۶ این بازی فراتر رود، خاطرنشان می کند: در حال حاضر خوشبختانه ظاهراً در کشور ما با این بازی مقابله شده و دستور فیلترینگ آن صادر شده است.

خانواده ها باید هوشیار باشند و اجازه ندهند فرزندانشان برای سرگرمی چند ساعته، زندگی شان را به تباهی بکشند.

کد خبر 321725

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.