عفونت سینه کودکان التهاب ریه را افزایش می دهد

شایع ترین بیماری کودکان در فصل پاییز «عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی» است که شامل: سرماخوردگی ها، گلو درد، گوش درد، عفونت سینوس ها و عفونت های دستگاه تنفسی تحتانی می باشد.

به گزارش گروه علم وفناوری خبرگزاری ایمنا، مهم ترین علت عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی ناشی از عفونت های ویروسی است که در پی آن علائم در مراحل اولیه به صورت سرفه های تک تک؛ آبریزش بینی و تب مختصر می باشد و شدت آن با سرفه های شدید و تب بالا نیز همراه می شود.

در صورت شدت یافتن علائم نیزحتمأ باید کودک را نزد پزشک معالج انتقال داد و از این کار لحظه ای غافل نماند.
امروز به منظور آشنای هر چه بیشتر با راهکارهای مقابله با عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی،   گفتگویی را با «دکتر احمدرضا مقدم- متخصص بیماری های کودکان و نوزادان» انجام داده ایم که مشروح آن را در ادامه می خوانید:

چرا عفونت سینه کودک اتفاق می افتد؟

عفونت های سینه معمولاً به دلیل باکتری یا ویروس ها اتفاق می افتند، التهاب ریه به علت میکروب های گیاهی و ورم نایژه به خاطر یک ویروس اتفاق می افتد.

بعضی اوقات، عفونت های قارچی ممکن است به عفونت های سینه منجر شود.

عفونت سینه همواره می تواند خود را به شکل التهاب ریه یا ورم نایژه نشان دهد، التهاب ریه بر روی کیسه های هوا زمانی که ورم نایژه غشای مخاطی لوله های نایژه را ملتهب می کند، تاثیر می گذارد.
عفونت سینه در کودکان با چه علایمی همراه است؟

عفونت سینه در کودکان معمولاً با سرماخوردگی شروع می شوند که به تدریج به سرماخورگی هاد و سرفه تبدیل می شود.

نشانه های اصلی عفونت سینه در کودکان شامل: گرفتگی یا آب ریزش بینی، تب، کاهش اشتها و سرفه خشک می باشد که بعد از گذشت چند روز علائم بدتر می شوند و ممکن است منجر به سرفه مداوم، مشکل در تنفس، افزایش ضربان قلب و بی حسی کامل شود.

بنابراین چنانچه کودک دچار علایمی همچون نشانه هایی از دفع زیاد آب مانند عرق کردن شدید، خواب آلودگی و بی حالی و خشکی مداوم در سرفه مرطوب شد، باید بلافاصله نزد پزشک مراجعه کرد.
گونه های شدید ورم نایژه می تواند باعث بروز مشکل در تنفس شود، از این رو اگر کودک به سختی نفس می کشد،  سوراخ های بینی کودک بزرگ شده، ناخن های کودک به علت کمبود اکسیژن آبی شدند، کودک سریع تر از ۶۰ بار در دقیقه نفس می کشد و یا نفس های عمیق و سخت می کشد، بلافاصله کودک را به بیمارستان برسانید.
اگر مطمئن نیستید که کودک شما از یک سرماخوردگی ساده رنج می برد یا از عفونت سینه، با دکتر مشورت کنید.

اگر علائم سرماخوردگی یا سرفه پایدار ماند، احتمالاً کودک از یک عفونت سینه شدید یا ورم نایژه رنج می برد، البته در بیشتر موارد،  علائم ورم نایژه با گذشت زمان بهتر می شود.

راه های درمان عفونت سینه در کودکان کدامند؟

امروزه یکی از مشکلات ما شروع خودسرانه داروها به ویژه آنتی بیوتیک ها و داروهای دارای عوارض خاص توسط والدین برای کودکان است که این امر به شدت اشتباه است.
شاید در یک تب، انجام بدن شویه با آب ولرم و کاهش لباس کودک مهم ترین اقدام درمانی محسوب شود اما در مواردی که تب کاهش نیافته، مصرف استامینوفن آن هم با مقدار مشخص و با مشورت پزشک بلامانع است.

به دلیل این که عمده عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی ناشی از عفونت های ویروسی است نیازی به مصرف آنتی بیوتیک نیست، از این جهت بعد از معاینه کودک توسط پزشک و عدم نیاز تجویز آنتی بیوتیک والدین برای این کار اصرار نکنند.

بیشتر موارد عفونت سینه در کودکان و مخصوصا ورم نایژه در طول یک یا دو هفته بهتر می شوند، در موارد ملایم، شما می توانید چند درمان ساده خانگی را دنبال کنید که می تواند یک سرماخوردگی معمولی را درمان کند.

به عنوان مثال کودک را به خوردن مقدار زیادی شیر و محصولات لبنی تشویق کنید؛ لبنیات به بدن کودک قدرت می دهد که با عفونت بجنگد و همچنین از کم شدن آب بدن جلوگیری می کند، اگر تب کودک شما در طول عفونت بالا می رود، لبنیات کمک می کند که تب او کاهش پیدا کند.
 
در زمان عفونت سینه در کودکان،   «استامینوفن»  یا «ایبوپروفون»  در اندازه کوچکتر به کم شدن تب، بهبود گلودرد و پایین بردن گرفتگی سینه کمک می کند، تنفس کودک را بهبود می بخشد و باعث می شود احساس بهتری داشته باشد.
 اگر عفونت سینه در کودک باعث گرفتگی بینی شده و نفس کشیدن را برای او مشکل کرده است، سعی کنید او را به حالت ایستاده زمانی که دارد غذا می خورد نگه دارید.

همچنین می توان از دارو های نمکی بینی که راه بینی کودک را تمیز می کند و تنفس را بهبود می بخشد، استفاده کرد؛ داروهای نمکی بینی در بیشتر داروخانه ها موجود می باشند.
 
استنشاق بخار یک درمان سنتی برای عفونت و گرفتگی بینی است، بنابراین می توان یک استنشاق کننده بخار با مقداری مالش بخار استفاده کرد، این کار به بهبود عفونت سینه در کودکان، سرفه و تمیز شدن مجرای بینی او کمک می کند.
اگر کودک عفونت سینه یا ورم نایژه شدید دارد، یا اگر با درمان های خانگی بهبود نمی یابد، باید حتماً نزد پزشک مراجعه کرد.

عوارض جانبی این بیماری چیست؟

رایج ترین نگرانی برای تمام والدین عوارض جانبی یا پیچیدگی های است که ورم نایژه می تواند به وجود آورد اما نکته مهم این است که ورم نایژه یک شرایط یا مسئله ای جدی نیست، هر چند که آسم و تنفس سخت می تواند شرایط شدید آن باشد، اما در موارد نادر، عفونت سینه کودکان التهاب ریه را افزایش می دهد.

راهکارهای پیشگیری از عفونت سینه در کودکان را در چه می دانید؟

اگر کسی در نحیط خانه از سرماخوردگی یا سرفه رنج می برد، بهتر است کودک را از او دور نگه دارید تا اینکه مانع از عفونت سینه در کودک شوید.

 واکسن خاصی برای ورم نایژه وجود ندارد، اما «پالیویزوماب» دارویی است که به کاهش علایم ورم نایژه کمک می کند.

 همیشه این را در نظر داشته باشید که وقتی از بیرون به خانه برمی گردید دستانتان را با مواد ضدعفونی کننده بشویید و البته مطمئن شوید کودک شما نیز این کار را بعد از برگشت از بازی یا مدرسه انجام می دهد، چرا که رعایت یک بهداشت خوب و دور نگه داشتن او از هوای آلوده می تواند عفونت سینه در کودکان را کاهش دهد.
 
برای جلوگیری کردن از ورم های نایژه ی بیشتر، دستمال سینه یا دستمال کاغذی باید فقط یک بار استفاده شده و دور انداخته شود.

حمام خانه باید تمیز و به طور منظم ضدعفونی شود تا اینکه کودک با عفونت تنفسی برخورد نکند.

کودک را از دود سیگار دور نگه دارید به دلیل آنکه دود سیگار به راحتی می تواند باعث ورم نایژه شود.

کد خبر 321664

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.