زنان اجازه صدور فتوا دارند/ تعرض جنسی به زنان ممنوع

بر اساس تحولاتی تاریخی در سیستم حقوقی عربستان، زنان این کشور بر طبق تصمیم مجلس حق صدور فتوا پیدا کردند و طبق دستور پادشاه، تا دو ماه آینده قانونی برای مقابله با تعرض به آنها تدوین خواهد شد.

خبرگزاری ایمنا-  گروه سیاسی- مجلس شورای عربستان سعودی برای اولین بار به زنان اجازه صدور فتوا داده است. ۱۰۷ عضو شورا از میان ۱۵۰ عضو به این مصوبه رای مثبت داده‌اند؛ اما این مصوبه زمانی اجرایی می‌شود که شورای سلطنتی از میان مفتی‌های زن چند نفر را به عنوان اعضایی که اجازه صدور فتوا دارند، انتخاب کند.تصمیم‌های این شورا اجرایی نیست و باید به تایید پادشاه عربستان برسد.

اتخاذ این تصمیم در حالی است که پادشاه عربستان نیز در پیامی خطاب به عبدالعزیز بن سعود بن نایف، وزیر کشور به او دستور داد قانونی برای مبارزه با تعرض جنسی به زنان را از امروز تا ۶۰ روز آتی تدوین کند. در متن پیامی که بن عبد العزیز برای وزیر کشور ارسال کرده، آمده است، با توجه به خطرات و پیامدهای منفی مساله تعرض برای فرد، خانواده و جامعه و تعارضی که با ارزش‌های دین اسلام، عرف جامعه ما و آداب و رسوم‌مان دارد و نیز با توجه به اهمیت تدوین قانونی برای جرم تلقی کردن این مساله و تعیین مجازات‌هایی برای آن که بتواند به شکلی قاطعانه مانع از انجام چنین جرائمی شود، وزارت کشور مسؤول است طرحی قانونی برای مقابله با تعرض به زنان تدوین کرده و آن را ظرف ۶۰ روز آتی جهت انجام اقدامات لازم برای تصویب ارائه کند.

چند روز پیش نیز، بعد از سال‌ها مناقشه عربستان به زنان حق رانندگی داد. تحولی که با استقبال زیاد زنان در عربستان مواجه شد.

کد خبر 321542

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.