امشب ماه کوچک‌تر می‌شود

شامگاه چهارشنبه پنجم مهر ماه ۹۶، ماه به دورترین نقطه از مدار خود به دور زمین (در اصطلاح نجومی "اوج مداری" گفته می شود) می رسد و کمی نسبت به سایر زمان ها کوچک تر به نظر می رسد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، فاصله ماه نسبت به زمین متغیر است زیرا مدار آن به طور دقیقی دایروی نیست. -به مقدار کمی بیضوی است. با گذشتن ماه از این مسیر بیضوی در طول یک ماه، فاصله ی آن در حدود ١٠ درصد متغیر است. (بین ٣٦٣٠٠٠ تا ٤٠٥٠٠٠ کیلومتر) اندازه  زاویه ای و درخشندگی آن نیز به همین علت متغیر است. اما به علت تغییر فاز ماه در همین حین، آشکارسازی این تغییرات در عمل دشوار است. 

دوره دقیق چرخش ماه بین حضیض و اوج و بازگشت دوباره ی آن ٢٧/٥٥٥ روز است. این مقدار بسیار به دوره ی مداری ماه که ٢٧/٣٢٢ روز است، نزدیک می باشد. 

در شامگاه چهارشنبه، ماه در حالی در دورترین فاصله از زمین قرار می گیرد که در آسمان شامگاه در وضعیت تربیع اول رؤیت می شود. 

در این شرایط ماه به فاصله ٤٠٤٠٠٠ کیلومتری نسبت به زمین می رسد و دارای اندازه ی زاویه ای ٢٩/٥٤ ثانیه ی قوسی است.

بعلاوه شامگاه امشب، ماه و سیاره زحل از کمترین فاصله  زاویه ای نسبت به یکدیگر (مقارنه) عبور می کنند. کمترین فاصله ی آنها حدود ۳درجه است .

این مقارنه تا ساعت '۲۲:۰۴ این شب قابل دیدن است. فاصله ظاهری این دو جرم مورد نظر بیش از حدی است که در میدان دید تلسکوپ جا گیرد، اما با چشم غیرمسلح یا دوربین دوچشمی به خوبی قابل مشاهده است.

درشامگاه ۴شنبه پنجم شهریور، قدر ظاهری ماه منفی ۱۱.۵ ، قدر سیاره زحل ۰.۳ و سن ماه ۷ روز است و  این دو جسم در صورت فلکی مارافسای قابل رویت خواهند بود.

کد خبر 321223

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.