ترس مسئولان از تکرار فاجعه پلاسکو/ واکاوی فاجعه ای که می توانست سرآغاز یک اصلاح شود

امروز پرونده پلاسکو روی میز شورای پنجی ها قرار گرفت تا آنها با واکاوی علل بروز این فاجعه، راهکارهای جلوگیری از حوادث این چنینی را بررسی کنند.

به گزارش ایمنا به نقل از  تیترشهر، احمد مسجد جامعی عضو شورای اسلامی شهر تهران در هشتمین جلسه رسمی شورای اسلامی شهر تهران در خصوص ارائه گزارش دستگاه های مختلف در خصوص حادثه ساختمان پلاسکو اظهار کرد: پس از اتفاق تلخ ساختمان پلاسکو تا کنون گزارش های متعددی از سوی دستگاه های مختلف از جمله دستگاه قضایی و همچنین وزارت راه و شهرسازی ارائه شده است.

وی افزود: ارائه گزارش های مشابه در خصوص حادثه ساختمان پلاسکو،مشکلی را از ساختمان هایی که وضعیتی شبیه مجموعه فوق دارند، حل نمی‌کند.

عضو شورای اسلامی شهر تهران تاکید کرد: برای دست یافتن به نتیجه ای شفاف در حادثه ساختمان پلاسکو، باید به حضور چند تن از آتش نشانان که انسان های فرهیخته و تحصیلکرده ای هستند نیز توجه کرد و به عبارتی می توان گفت که در لیست و فهرست رسیدگی به پرونده حادثه ساختمان پلاسکو جای این افراد خالی است.

مسجد جامعی خاطرنشان کرد: تولیدی های پوشاک ساختمان پلاسکو بعد از بازار تهران، به عنوان مهمترین ظرفیت تولید پوشاک در ایران به شمار می رفت و تصمیم در خصوص دوباره بنا شدن یا نشدن آن، نیازمند توجه جدی است.

وی یادآور شد: پیشنهاد اعضای شورای چهارم به عنوان اقلیت افرادی که در پنجمین دوره شورای اسلامی شهر تهران نیز حضور دارند مبنی بر توجه به وضعیت فعلی جامعه آتش نشانان و رسیدگی به وضعیت کسبه و کارکنان ساختمان پلاسکو است.

عضو شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: نظرات دستگاه های مختلف در رابطه با حادثه ساختمان پلاسکو باید به طور دقیق و در تشکلی مستقل مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

مسجد جامعی ادامه داد: در خصوص تعیین تکلیف چرایی وقوع حادثه ساختمان پلاسکو، جای ارائه یک گزارش مردمی خالی است.

وی با اشاره به مدل شهرسازی فعلی که در شهر تهران اجرا شده است، تاکید کرد: مدل شهرسازی فعلی ما امکان کمک رسانی در حوادثی چون حادثه ساختمان پلاسکو را به حداقل می رساند و این مدل اشتباه، برطرف  کردن حوادث شهری را به شدت افزایش می دهد.


ایمن سازی ساختمان های مشابه پلاسکو را جدی بگیریم

علی اعطا سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران، در نشست خبری شورای شهر تهران که امروز(یکشنبه) برگزار شد، اظهار داشت: بحث حادثه ساختمان پلاسکو که در هشتمین جلسه رسمی صبح امروز شورای اسلامی شهر تهران مطرح شد، در واقع به عنوان ورود شورای پنجم به جزئیات و چرایی وقوع این حادثه تلقی می‌شود.

وی افزود: توجه به چند نکته در پرونده حادثه ساختمان پلاسکو ضروری است که از جمله می توان به ایمن سازی و بازسازی سایر ساختمان های موجود و تصمیم گیری در خصوص نحوه ساخت و سازهای آتی در شهر تهران اشاره کرد.

سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به لزوم حمایت های اجتماعی از آسیب دیدگان حادثه ساختمان پلاسکو تاکید کرد: شورای اسلامی شهر تهران تا جایی که در حیطه فعالیت و اختیارات این مجموعه باشد، مباحث حمایتی آسیب دیدگان این سانحه را دنبال خواهد کرد.

اعطا ادامه داد: در خصوص حادثه ساختمان پلاسکو، طرحی یک فوریتی با ۱۱ امضا از سوی کمیته ایمنی ارتقای ایمنی و استاندارد ساختمان های شهر تهران ارائه شد که در کارگروه هایی که پیش از این تشکیل شده است، در حال بررسی و پیگیری است.

وی افزود: همچنین باید کمیته ای به صورت مشترک از سوی شورای اسلامی شهر تهران تشکیل شود تا مباحثی که پیش از این در دستور کار شورای دوره قبل بود، بررسی شود.

سخنگوی شورای اسلامی پنجم شهر تهران خاطرنشان کرد: پس از تشکیل کمیته جدید در پنجمین دوره شورای اسلامی شهر تهران در خصوص حادثه ساختمان پلاسکو، باید تکالیف هر مجموعه به همراه جزئیات و دستورالعمل های لازم مشخص شود و به همراه برنامه مشخص و زمان بندی شده ارایه شود.

اعطا تاکید کرد: طرح دیگری که در پنجمین دوره شورای اسلامی شهر تهران پیگیری می شود، طرح الزام شهرداری ها نسبت به شناسایی، اندازه گیری و گزارش دهی در رابطه با تعهدات است که باید هر چه زودتر ارائه شود تا بر اساس آن شورای پنجم، تصویر روشنی از وضعیت فعلی سازمان شهرداری تهران به لحاظ مالی داشته باشد.

وی اظهار داشت: شورای اسلامی شهر تهران در پنجمین دوره خود، با حساسیت ویژه ای به بخش نامه ای که از سوی شهرداری در خصوص هولوگرام صادر شد، می پردازد و این مسأله مورد حمایت شورا است و گامی در جهت تحقق بخشیدن به بخشی از شعارهای دوران انتخابات است.

سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در خصوص مشکلات آتش نشانان و سختی این شغل گفت: این موضوع خارج از بحث نشست خبری است.

اعطا در پاسخ به سوال دیگر خبرنگاران مبنی بر اخراج افرادی که به تازگی و پیش از آغاز به کار شهردار جدید با سازمان شهرداری تهران قرارداد منعقد کرده اند، تاکید کرد: اینکه برخی رسانه ها از اخراج افراد تازه وارد در شهرداری می گویند، صحت ندارد و این موضوع از سوی بنده به عنوان سخنگوی پنجمین دوره شورای اسلامی شهر تهران تأیید نمی شود.

سخنگوی نشست خبری شورای اسلامی شهر تهران یادآور شد: مسأله بن‌های 10 میلیونی محرم، برای بررسی و تعیین تکلیف به کمیسیون نظارت و حقوقی ارجاع داده شده است و مشابه چنین مسأله ای به وفور وجود دارد و برخورد با آن نیازمند یک ساز و کار مستقل است.

اعطا ادامه داد: برنامه ایمن سازی و رعایت مسائل مورد نیاز در پیشگیری از وقوع حوادث مشابه ساختمان پلاسکو، تنها با خواندن گزارش صرف، محقق نمی شود.

وی تصریح کرد: اگر بخواهیم به صورت اصولی از وقوع حوادثی چون آتش سوزی ساختمان پلاسکو جلوگیری کنیم، باید برنامه های مشخصی را برای ایمن سازی ساختمان های موجود طراحی و دنبال کنیم تا به عنوان نمایندگان مردم در شورای اسلامی شهر تهران تاثیر گذار باشیم.
هنوز در مسأله پلاسکو، یک جمع بندی نهایی وجود ندارد

سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران گفت: با توجه به تازه کار بودن شورای پنجم، درباره مسأله حادثه ساختمان پلاسکو، هنوز یک جمع بندی نهایی و دیدگاه کلی درباره این حادثه وجود ندارد.

اعطا در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در رابطه با عرضه و ارائه محصولات چینی بی کیفیت در مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب تاکید کرد: معاونت نظارت شورای اسلامی شهر تهران با جدیت به این مسأله رسیدگی می کند.

وی افزود: لازمه پیشرفت جلسات شورای اسلامی شهر تهران درباره مباحث مختلف شهری، طرح مقدمات و سپس پیشبرد و رسیدگی به آن مباحث است و مشابه این اتفاقات در مجلس شورای اسلامی هم رخ می دهد.

تعدیل نیرو در سازمان شهرداری تهران صحت ندارد

سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران گفت: اخبار برخی رسانه ها مبنی بر تعدیل نیرو و اخراج تازه استخدام شده ها در شهرداری، صحت ندارد.


100 تا 200 ساختمان شبیه پلاسکو در تهران داریم

محسن هاشمی رفسنجانی رئیس شورای شهر تهران در هشتمین جلسه علنی شورای شهر تهران که امروز(یکشنبه) برگزار شد، در جمع خبرنگاران با اشاره به حادثه پلاسکو اظهار داشت: اخیرا دولت گزارشی را در مجلس ارائه داد و دوباره موضوع پلاسکو مطرح شد و اعضای شورای اسلامی شهر تهران هم معتقد بودند تا این مسئله دوباره مطرح شود.

هاشمی رفسنجانی با اشاره به عدم رسیدگی حق و حقوق مستاجری پلاسکو گفت: این موضوع در شورا مطرح شد و قابل پیگیری است.

وی ادامه داد: موضوع ایمنی ساختمان‌های ناایمن شهر تهران مانند ساختمان پلاسکو اهمیت دارد و آمارها از وجود 100 تا 200 ساختمان ناایمن در تهران خبر می‌دهد.

رئیس شورای اسلامی تهران در رابطه با ساختمان های جدید ساخته شده در شهر، افزود: در حال حاضر ساختمان‌های جدیدی خارج از آیین نامه‌های شهرسازی در خیابان‌ها و کوچه‌های باریک شهر ساخته شده و بعضا سازندگان آن‌ها در حال خلاف سازی هم هستند که همه این مسائل باعث می شود تا اعضای شورای شهر به این موضوع حساسیت نشان دهند و دائما براساس وظیفه نظارتی آن ها تذکراتی به صورت مکتوب به شهرداری ابلاغ شود تا دیگر شاهد این قبیل اتفاق‌ها نباشیم.

وی در ادامه افزود: در اجرای آیین نامه های زیادی دچار مشکل هستیم، چرا که این کار منافع تعدادی را به خطر می اندازد و موانعی را برای اجرا به وجود می آورد، از طرفی هم مجریان باید قوانین را اجرا کنند، اما در عمل به وظایفشان عمل نمی کنند و در نتیجه ما دچار مشکلاتی می شویم.

هاشمی رفسنجانی با اشاره به خرید تبلت و خودرو برای اعضای شورا اظهار کرد:در این مورد کم لطفی شده است، چرا که در شهرداری تهران اتوماسیون اداری برای 63هزار نفر قابل اجرا است.

وی در ادامه افزود: بیش از دوسوم افرادی که در کمیسیون اداری مشغولند یا دارای رایانه شخصی هستند یا از لپ تاپ استفاده می‌کنند.

رئیس شورای شهر تهران با تاکید براینکه با پیشرفت تکنولوژی لپ تاپ تبدیل به تبلت شده است، گفت: عملا با پیشرفت تکنولوژی، لپ تاپ های قدیمی از مدار خارج می شوند و در شهرداری روزانه بیش از 20 تا 30 رایانه و نرم افزارهای دیگر خریداری می شود.

وی افزود: با صحبت‌هایی که درباره خرید چند لپ تاپ برای اعضای شورای شهر در رسانه ها مطرح شد، مقداری در حق اعضای شورا کم لطفی شد.

هاشمی رفسنجانی در رابطه با خرید خودرو برای اعضای شورا نیز اظهار کرد: شهرداری هم اکنون تعداد زیادی خودرو خریداری و تعدادی را نیز اسقاط کرده است و معمولا این خودروها به نام اشخاص خریده نمی شود.

وی ادامه داد: خودروها برای شهردار و یا معاونان خریداری نمی شود، بسیاری از اشخاص از این خودروها استفاده می‌کنند.

 رئیس شورای اسلامی شهر تهران در پایان گفت: این خریدها در شهرداری تهران عادی است، اما در شهرداری سندی وجود ندارد که به طور مستقیم به فرد خاصی اختصاص داشته باشد.

کد خبر 320772

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.