عاشورا؛ گفتمانی نجات بخش و حماسه ساز/حادثه عاشورا نباید درمجالس عزاداری دچار تحریف شود

لنجان_امام جمعه فولادشهر گفت: محرم و صفر نه فقط سیاهی، عزا، سوگواری و اشک و گریه است بلکه نمادی از عشق و معرفت و ارادت خالصانه به بهترین های بشریت بوده و محرم و صفر کانونی است حرکت‌آفرین و مطمئن برای شور توأم با شعور علیه هرگونه زشتی و ناپاکی و ظلم و فساد و اوج این حرکت نیز تاسوعا و عاشورا است.

حجت الاسلام مسعود سرافراز در گفت و گو با خبرنگار ایمنا از شهرستان لنجان اظهار کرد: فرا رسیدن ماه محرّم، ماه حُزن و اندوه آلُ الله را به ساحت مقدس امام زمان(عج) و رهبر معظم انقلاب و ملت شریف ایران اسلامی و مردم عاشورایی فولادشهر تسلیت و تعزیت عرض می کنم.

وی عاشورا را گفتمانی نجات بخش و حماسه ساز دانست و افزود: محرم و صفر نه فقط سیاهی، عزا، سوگواری و اشک و گریه است بلکه این نیز نمادی از عشق و معرفت و ارادت خالصانه به بهترین های بشریت بوده و محرم و صفر کانونی است حرکت‌آفرین و مطمئن برای شور توأم با شعور علیه هرگونه زشتی و ناپاکی و ظلم و فساد و اوج این حرکت نیز تاسوعا و عاشورا است که هرچه زمان می‌گذرد به فضل الهی بر دامنه‌ی نفوذ و اقتدارش افزوده می‌شود.

امام جمعه فولادشهر تصریح کرد: آمادگی‌هایی که هم‌اکنون در هیئت‌های مذهبی، مساجد، حسینیه‌ها و تکایا برای استقبال از مراسم عاشورای حسینی مشاهده می‌شود، نشان می‌دهد که امسال این مراسم عظیم بیدارگر و دشمن‌شکن باشکوه‌تر از هر سال انجام خواهد شد.

وی ادامه داد: از این رو برای بهره‌گیری هر چه بهتر از این مراسم  باید به این مهم توجه داشت که وقوع حادثه عاشورا علت هایی داشت و رویدادها و نتایجی را به ثمر نشاند از این رو خطبا و مداحان نباید تنها بر رویدادها تکیه کنند بلکه عللی که این حادثه عظیم تاریخی را به وجود آورد، و نتایج پربار آن برای حفظ اسلام و قرآن و برای مبارزه با ظلم و ستم در سراسر جهان را نیز شرح دهند.

سرافراز اضافه کرد: سخنان مداحان و خطبا باید برگرفته از مدارک معتبر (کتاب و سنّت) باشد و شأن و مقام امام حسین(علیه السلام) و شهدای والا مقام کربلا در محتوای اشعار به طور کامل حفظ شده و اهداف این قیام عظیم برای عموم مردم تبیین شود.

وی عنوان کرد: جوانان عزیز که بیشترین شرکت‌کنندگان این مراسم را تشکیل می‌دهند سعی کنند مفهوم کلام سالار شهیدان «هیهات منّا الذلّة» را به خوبی بیاموزند و به کار بندند و شعار عاشورایی «الحیاة عقیدة و جهاد» را شعار خود قرار دهند و مبانی اعتقادی خود را تقویت کرده، در راه حفظ آن جهاد کنند تا مفهوم شعار تحقق یابد.

وی بیان کرد: از سوی دیگر از آنجا که مدّاحی ترکیبی از علم و هنر است، باید آموزش های لازم به مدّاحان از سوی پیش کسوتان آگاه، ارائه شود و از مطرح ساختن مسائلی که بوی غلوّ درباره ائمّه (علیهم السلام) و سایر بزرگان می دهد، اجتناب کرد.

امام جمعه فولادشهر خاطرنشان کرد: باید تلاش شود از چراغ سبز نشان دادن نسبت به گناه به سبب عزاداری، در مجالس وعظ و مدّاحی اجتناب شود و به تقوا و دینداری توصیه شود از این رو هیئت‌های مذهبی از آمیختن این مراسم باشکوه، به خرافات، جدآ بپرهیزند که بزرگ‌ترین آسیب را به عظمت آن وارد می‌کند و آن را زیر سؤال می‌برد.

وی با اشاره به اینکه برهنه شدن در عزاداری، سخنان خلاف واقع و عزاداری های نامناسب از جمله آسیب هاست که می تواند به فرهنگ عاشورا ضربه بزند، اذعان کرد: به عزاداران اباعبدالله الحسین (علیهم السلام) نیز توصیه می شود که از در آوردن پیراهن و عریان کردن بدن خودداری کنند چراکه سینه زنی و زنجیرزنی از شعائر حسینی است، ولی از آسیب رساندن و مجروح کردن بدن خودداری شود از سوی دیگر مداحان مخصوصآ مداحان جوان از شیوه‌های موهن و سبک که مناسب مجالس آلوده است، بپرهیزند و شیوه‌های زیبا و مؤثر سنّتی را احیا کنند تا مراسم آنها منظور نظر ولی عصر (ارواحنا فداه) باشد.

سرافراز متذکر شد: عزاداران عزاداران اباعبدالله الحسین (علیهم السلام) باید وقت نماز را محترم بشمارند و در وقت نماز عزاداری را متوقف کرده به نماز برخیزند و سپس عزاداری را ادامه دهند، زیرا نماز ستون دین است و تا آن قبول نشود هیچ عملی قبول نخواهد شد از این رو باید توجه داشته باشند که مجالس به گونه ای طولانی نشود که موجب خستگی و دلزدگی مردم به ویژه جوانان شود.

وی تاید کرد: خطبا و مداحان باید از آمیختن مراسم عزاداری به مسائل جناحی ـ حزبی پرهیز کنند و توجّه داشته باشند که بازیچه دست سیاست های مرموز قرار نگیرند و از اهانت به این و آن خودداری کنند و از سوی دیگر اعمال خود را «خالصآ لوجه الله» انجام دهند تا از برکات آن بهره‌مند شوند.

امام جمعه فولادشهر یاداور شد: باید توجه داشت اهانت به مقدسات دیگران مخصوصاً در شرایط فعلی سبب برافروختن آتش اختلاف بین مسلمین است از این رو عزاداران اباعبدالله الحسین (علیهم السلام) جدآ از آن بپرهیزند و به جای آن تا می‌توانند از فضائل شهیدان کربلا مجالس خود را عطرآگین و نورانی کنند.

وی تصریح کرد: دسته‌جات نیز در ایام محرم و صفر هرگز به فکر رقابت یا کشمکش با یکدیگر نباشند و هر گروهی هر چه در توان دارد برای تعظیم و تکریم این مراسم به میدان بیاورد تا مشمول عنایات حضرت شوند، ضمن این که از ایجاد مزاحمت برای مردم بویژه همسایگان مساجد و حسینیه ها بواسطه وسائط نقلیه شخصی و صدای بلندگوها و ... به جدّ پرهیز کنند چرا که رعایت حق الناس واجب اما عزاداری مستحب است.

سرافراز اضافه کرد: مدّاحان باید متخلّق به اخلاق حضرت امام حسین(علیه السلام) و یارانش باشند، تا سخنان آنها بر دل بنشیند و به مصداق «کُونُوا دُعاةً لِلنّاسِ بِغَیْرِ اَلْسِنَتِکُمْ» همه شنوندگان از آنها الگو بگیرند از این رو تقویت نظام جمهوری اسلامی، رهبری  معظم و مراجع عظام باید مدّ نظر قرار گیرد و عشق به امام زمان (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) در همه مجالس به عنوان اساسی ترین مطلب، زنده نگه داشته شود.

وی افزود: خطبا در مجالس عزای اباعبدالله الحسین (علیهم السلام)  از متون آیات قرآنی و روایات اسلامی برای تقویت مبانی اعتقادی و آشنایی با احکام و اخلاق اسلامی و «تقویت حجاب و عفاف» حداکثر استفاده را کنند و مردم را به اتّحاد و هوشیاری در برابر دشمنان نظام دعوت کنند که این مسئله از جایگاه ویزه ای برخوردار است.

امام جمعه فولادشهر اظهار کرد: درس های عاشورا، فلسفه قیام امام حسین (علیهم السلام) و عزاداری ها از جمله مسائلی است که با بررسی آنها می توان از عمق زندگانی سید الشهدا (علیهم السلام) مطلع شد و باید توجه داشت کسی که در غم و مصیبت اهل بیت حتی نفس بکشد، نفس وی نیز حکم تسبیح خداوند را خواهد داشت که این نیز از برکات گریه بر مصیبت امام حسین (علیهم السلام) است و باید توجه داشت تحریف و ورود خرافات در نهضت حسینی هدف دشمنان است که تلاش گسترده ای در این زمینه داردلذا باید هوشیار بود تا دچار بحران نشویم .

کد خبر 320268

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.