۳۱ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۱:۰۰
حضرت علی اصغر(ع)نماد مظلومیت در قیام عاشورا/برگزاری همایش شیرخوارگان در۲۰ از شهرستان لنجان

لنجان_رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان لنجان گفت:مراسم شیرخوارگان حسینی همزمان با سراسر میهن اسلامی در ۲۰ نقطعه از شهرستان لنجان در روز جمعه ۳۱ شهریورماه، از ساعت ۹ صبح برگزارمی شود و لباس ویژه شیرخوارگان نیز در مکان های برگزاری توزیع خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان لنجان، حجت الاسلام داود صائبی در نشست هم‌اندیشی و هماهنگی برگزاری همایش شیرخوارگان حسینی با اشاره به اینکه مصیبت شهادت حضرت علی‌اصغر (ع) بزرگ‌ترین مصیبت واقعه عاشوراست، اظهار کرد: رمز ماندگاری واقعه خونین عاشورا خون مطهر امام حسین (ع) و طفل شیرخوارش است و حضرت علی‌اصغر (ع) به ‌خاطر شرایط سنی عملا نقشی در قیام امام حسین (ع) نداشتند، اما از نظر روحی، روانی و عاطفی در این قیام نقش بسزایی داشتند، چراکه با شهادتشان همه جهانیان فهمیدند که دشمن بسیار پست است و حتی به طفل شیرخواره هم رحم نکرده است.

وی افزود: رسالت همایش شیرخوارگان حسینی اشاعه فرهنگ حق و حق‌طلبی در جهان است و نقطه تمایز و آشکار شدن حق در دنیا تنها با پرداختن به واقعه کربلا مهیا می‌شود.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان لنجان تصریح کرد: هدف از برگزاری همایش شیرخوارگان حسینی را به نمایش گذاشتن ابعاد عاطفی، حماسی و عقلانی قیام حسینی جهت انتقال اصل پیام عاشورا، توسعه و ترویج فرهنگ عاشورایی و معطوف کردن نگاه جهانیان به این فرهنگ والا است که این مهم همواره باید مورد توجه قرار گیرد.

وی اضافه کرد: با توجه به حضور گسترده بانوان در همایش بزرگ شیرخوارگان حسینی، توجه به محتوای برنامه برای استفاده از ظرفیت بانوان برای فضاسازی دینی، امر به معروف و نهی از منکر و رساندن پیام عاشورا بسیار مهم و تاثیرگذار است.

صائبی با اشاره به فرمایشات امام راحل(ره)   که فرمودند؛ سربازان ما در گهواره هستند، گفت: امروز مصداق این فرمایش گهربار بنیان گذار جمهوری اسلامی را اگر بخواهیم مشاهده کنیم، در همایش شیرخوارگان حسینی است و اینان سربازان آینده انقلاب اسلامی هستند.

وی عنوان کرد: با شروع محرم همه ساله در غم بزرگ اربابمان اباعبدالله الحسین (ع) برای شهادت طفل شیرخواره اش در جای جای ایران و جهان مراسم شیرخوارگان حسینی برگزار می شود شهرستان لنجان نیز همچون سایر نقاط از قافله عقب نیست و به همت در اولین جمعه ماه محرم این مراسم برگزار می شود.
رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان لنجان بیان کرد: مراسم شیرخوارگان حسینی همزمان با سراسر میهن اسلامی در  ۲۰ نقطعه از شهرستان لنجان در روز جمعه ۳۱ شهریورماه، از ساعت ۹ صبح برگزارمی شود و لباس ویژه شیرخوارگان نیز در مکان های برگزاری توزیع خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: ماه محرم، یادآور دلاورمردی‌های اباعبدالله الحسین(ع) و یاران با وفای ایشان، فداکاری‌های زینب کبری(س)، حضرت سجاد(ع) و همه‌ اسرای کاروان اباعبدالله الحسین(ع) است، این ماه، یادآور خطبه‌ها و شعارهای آگاهی‌بخش سالار شهیدان، نطق آتشین حضرت زینب(س) و خطابه‌ غرّای زین العابدین(ع) بوده است که باید به درستی ارج نهاده شود.

صائبی اذعان کرد: کاروان نمادین ورود به کربلا همزمان با فرارسیدن اولین روز ماه محرم در ۴ شهر از شهرهای ۹ گانه شهرستان لنجان به حرکت درخواهد آمد.

وی تاکید کرد: کاروان نمادین ورود به کربلا چند سالی است که در مرکز شهرستان و برخی شهرهای همجوار به حرکت درمی آید و در آن سعی می شود تا با هنرشبیه خوانی به صورت صامت یاد و خاطره رشادتها و حماسه سازان حسینی گرامی داشته شود.

در ادامه این نشست محمود حجازی مسئول کاروان نمادین ورود به کربلا در زرین شهر گفت: بیشتر منابع، در گزارش‌های خود از روز دوم محرم سال ۶۱ هجری، به عنوان روز ورود امام حسین(ع) و یارانش به کربلا یاد کرده اند از طرفی نیز با وجود این گزارش‌ها، گزارش دینوری را که روز ورود امام حسین(ع) به کربلا را روز اول محرم عنوان کرده است، نباید از نظر دور داشت.

وی افزود: اما با توجه به فرا رسیدن محرم و عزاداری مسلمانان جهان و دوستداران اهل بیت(ع) هر یک از روزهای دهه اول محرم به یک عنوان نامگذاری و مشهور شده است که غالبا با یاد و نام شهدای کربلا بوده  که مداحان اهل بیت (ع) با ذکر مصائب صاحب نام آن روز به عنوان مقدمه، عزای اباعبدالله الحسین(ع) را اقامه می‌کنند.

مسئول کاروان نمادین ورود به کربلا در زرین شهر تصریح کرد: بنا بر سنت روضه خوانی در قدیم الایام، روز اول محرم روزی است که مداحان اهل بیت(ع) به مسئله ورود کاروان امام حسین(ع) به کربلا پرداخته و با خواندن نوحه و اشعار مختلف به بیان زبان حال امام حسین(ع) در سرزمین نینوا بر غربت اهل بیت رسول خدا(ص) اشک ماتم می ریزند.

وی ادامه داد: شهرستان لنجان در برگزاری عزاداری امام حسین (ع) سابقه‌ای طولانی دارد و به همین مناسبت نیز آئین‌های سوگواری ویژه‌ای از جمله شبیه‌خوانی و تعزیه در این شهرستان برگزار می‌شود، اما چند سالی است در ظهر روز اول محرم، کاروان نمادین ورود به کربلا در مرکز شهرستان و برخی شهرهای همجوار به حرکت درمی آید و در آن سعی می شود تا با هنرشبیه خوانی به صورت صامت این واقعه عظیم را برای مردم به نمایش  گذاشته شود.

حجازی با اشاره به اینکه کاروان نمادین ورود به کربلا سنتی قدیمی است که دوباره احیا شده است، اضافه کرد:  هنرمندان حاضر در این کاروان نمادین قصد دارند با به تصویر کشیدن صحنه‌هایی از ورود امام حسین(ع) و یاران با وفای ایشان و همچنین خیل عظیم دشمنان اسلام در مقابله با ایشان و اسلام ناب محمدی، را به نمایش گذاشته تا آشنایی هر چه بیشتر قشرهای مختلف مردم به‌ویژه نسل جوان با فرهنگ عظیم عاشورا را رقم بزنند.
وی بیان کرد: باید توجه داشت که چنین برنامه‌هایی تنها باهدف یادآوری واقعه کربلا و رشادت‌ها و ایثار بزرگان تاریخ برگزار می‌شود و این برنامه‌ها نشان‌دهنده راه این بزرگان در ادامه تاریخ اسلام است از طرفی پاسداشت ارزش‌ها و آیین‌هاست که می‌تواند به دشمنان نشان دهد که جوانان مسلمان با حضور خود در مراسم سالار شهیدان سعی در حفظ صیانت و دیانت خود دارند.

مسئول کاروان نمادین ورود به کربلا در زرین شهر، عنوان کرد: بسیاری از مردم و هنرمندان معتقدند تعزیه به دلیل تاثیرپذیری بالا بهترین هنر برای آشنایی مردم با فرهنگ عاشورایی و نهضت حسینی است و ما نیز بر اساس هنر تعزیه که قدمتی ۳۰۰ ساله در شهرستان لنجان دارد اقدام به انجام این کار کرده‌ایم تا ضمن آشنایی جوانان را با حقایق و هدف قیام  امام حسین(ع) و واقعه عظیم نینوا این سنت دیرینه را در شهرستان لنجان دوباره احیاء کرده باشیم.

وی خاطرنشان کرد: قطعا با روایت ورود تاریخی امام حسین (ع) به شهر کربلا تا قیام ایشان در روز عاشورا و مظلومیت اصحاب وفادارشان در دفاع از ارزش های اسلامی و اقامه امر به معروف و نهی از منکر و به تصویر کشیدن این مهم نسل جوان با گوشی از عظمت این واقعه آشنا خواهد شد.

حجازی اذعان کرد: این کاروان نمادین که با حضور خیل عظیم هنرمندان بخصوص نسل جوان و پیشکسوتان هنر تعزیه خوانی به حرکت در می اید می تواند تاثیرات فراوانی را به همراه داشته باشد و پاتکی سنگین به هجمه های فرهنگی دشمنان وارد کند.

کد خبر 320222

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.