۲۸ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۱
از پاکی تا حرفه آموزی

شهرضا – ایجاد زمینه مناسب برای بازگشت بهبودیافتگان از اعتیاد یک ضرورت است که مهمترین آن ایجاد زمینه مناسب برای اشتغال این افراد است.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان شهرضا، اعتیاد را مهمترین معضل هزاره سوم دانسته‌اند؛ پدیده‌ای شوم و خانمان برانداز که نه تنها فرد مصرف کننده مواد مخدر، بلکه اعضای خانواده و گاه بستگان او را با چالش‌های جدی مواجه می‌کند.

مافیای قدرتمند و سوداگر تهیه، ترانزیت، توزیع و فروش مواد مخدر نیز از هر وسیله و ابزار ممکن برای رسیدن به نیات شوم خود استفاده می‌کنند زیرا مبادلات مواد مخدر در سراسر جهان یکی از پرسودترین تجارت‌ها است.

در همه جهان پلیس توان مقابله با مافیای مواد مخدر را دارد اما این کارزار پایان ناپذیر در جایی به یک موازنه نابرابر تبدیل می‌شود که مصرف کنندگان مواد مخدر، به ماده مصرفی معتاد می‌شوند و ترک این عادت نیز برای آن‌ها غیرممکن می‌نماید، پس آن‌ها نیز به دنبال مواد مخدر می‌روند و از اینجا پلیس باید هم با مافیا مبارزه کند و هم با معتادان؛ جدالی نابرابر که ثمره آن برای معتادان همان تبعات شوم و برای پلس کشته و زخمی شدن هزاران نیروی فداکار، است.

اما آگاهی بخشی‌ها درخصوص آسیب‌های ناشی از مصرف مواد مخدر در دهه‌های اخیر سودمند بوده و آنگونه که دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر شهرضا معتقد است: «مبارزه با اعتیاد به یک مطالبه عمومی تبدیل شده است»

راهی به جز کمک گرفتن از مردم نداریم

محمدرضا انصاریپور در گفت و گو با خبرنگار ایمنا از شهرستان شهرضا، اظهار کرد: مردم نیک اندیش جامعه ما در همه زمینه‌ها خیریه‌هایی را ایجاد کرده‌اند، باید از توان خیریه‌ها برای مبارزه با مواد مخدر استفاده کنیم.

وی تأکید کرد: مبارزه با اعتیاد به یک مطالبه عمومی تبدیل شده است، انزجار از مواد مخدر باعث شده تا همه مردم از مسئولان بخواهند تا برای ریشه‌کن کردن معضل اعتیاد کاری انجام دهند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر شهرضا گفت: یکی از مهمترین طرح‌هایی که در دولت یازدهم مطرح و دنبال شد، «اجتماعی کردن مبارزه با مواد مخدر» بود که موفقیت‌های زیادی را هم ایجاد کرد، این طرح باید در ابعاد گسترده‌ترین ادامه اجرا شود.

انصاریپور تصریح کرد: لازم است آموزش‌های تخصصی در مدارس و دانشگاه‌ها، با هدف افزایش سطح توانمندی‌های دانش آموزان و دانشجویان برای مقابله با معضل اعتیاد و به ویژه مواد مخدر جدید، ارائه شود.

وی بیان کرد: برخورداری از دانش مبارزه با مواد مخدر یک اصل مهم است که با شعار دادن به دست نمی‌آید، این مسئله نیازمند برگزاری دوره‌های مستمر آموزشی باحضور همه اقشار جامعه است.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر شهرضا با اشاره به معرفی اعتیاد، به عنوان نخستین و مهمترین آسیب اجتماعی از دیدگاه رهبر معظم انقلاب، اظهار کرد: این رویکرد نشان می‌دهد سرمنشأ بسیاری از دیگر ناهنجاری‌های اجتماعی نیز، اعتیاد است.

انصاریپور تأکید کرد: مدل مبارزه اجتماعی «خانواده محور» در مقابل معضل اعتیاد یکی از بهترین شیوه‌های اجرایی در این زمینه است، زیرا اگر خانواده‌ای توانمند شود، فرزندانی توانمند را تربیت می‌کند و در نتیجه نیروی انسانی که مهمترین ذخیره هر کشوری است، در برابر آسیب اعتیاد توانمند می‌شود.

وی اضافه کرد: برای حل معضل اعتیاد راهی جز استفاده از کمک مردم نداریم، تنها ارائه امار در این زمینه سودی ندارد باید مردم را آگاه کنیم و با یک عظم جدی به مقابله با آسیب اعتیاد بپردازیم.

اشتغال بهبود یافتگان در دستور کار نهادهای اجرایی شهرضا

محسن گلابی – فرماندار و رییس شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر شهرستان شهرضا نیز در گفت و گو با ایمنا اظهار کرد: لازم است بسترهای لازم برای جامعه پذیری و بازگشت بهبود یافتگان از اعتیاد به کانون اجتماع را فراهم کنیم.

وی تأکید کرد: فراهم کردن زمینه اشتغال یکی از مهمترین نیازهای بهبود یافتگان از اعتیاد است، باید شغل مناسب را برای این افراد فراهم کنیم تا بتوانند با کسب درآمد مخارج زندگی خود و خانواده را تأمین کنند.

فرماندار شهرضا تصریح کرد: هر یک از بهبودیافتگان از اعتیاد که به دنبال شغل هستند، باید در اداره بهزیستی شهرستان ثبت نام کنند تا مقدمات اشتغال آنها فراهم شود.

گلابی گفت: اگر امکان اشتغال برای بهبودیافتگان از اعتیاد فراهم شود، اعتماد به نفس آنها افزایش یافته و در نتیجه امکان بازگشت آنها به دوران مصرف بسیار کم خواهد شد.

اجرای مدل داخلی «آرام بام» در مقابله با اعتیاد

علیرضا گلشنی – رییس مرکز تحقیقات اعتیاد دانشگاه آزاد شهرضا نیز در گفت و گو با ایمنا، با تأکید بر ضرورت استفاده از ظرفیت‌های اجتماعی در مبارزه با اعتیاد، عنوان کرد: پیشگیری و درمان اعتیاد وظیفه نهادهای اجرایی خاصی است اما اجتماعی کردن مبارزه با این آسیب یک رسالت همگانی ایجاد می‌کند.

وی تصریح کرد: تاکنون تلاش‌های بسیار زیادی برای مقابله با معضل اعتیاد انجام شده اما آمارها نشان می‌دهد که شمار معتادان افزایش یافته است که این مسئله ضرورت اصلاح روشه‌های مقابله‌ای با این پدیده شوم اجتماعی را نشان می‌دهد.

رییس مرکز تحقیقات اعتیاد دانشگاه آزاد شهرضا بیان کرد: یکی دیگر از مشکلات موجود در مسیر مبارزه اصولی با معضل اعتیاد، وجود امارهای مختلف در این زمینه است که گاه با یکدیگر تفاوت‌های زیادی دارند بنابراین تشکیل بانک اطلاعات جامع با رعایت اصول محرمانه در این زمینه یک ضرورت است.

گلشنی در بخش دیگری از سخنان خود، اظهار کرد: در حوزه پژوهش در زمینه اعتیاد، مدل «آرام بام» که یک مدل بومی و داخی است را در دستور کار قرار داده‌ایم.

وی تأکید کرد: باید بین نظریه جرم انگارانه با نظریه بیمار محور در مورد اعتیاد تفاوت قائل شویم، چون شیوه مقابله با این معضل هم متفاوت است و از اساس مبانی جامعه شناسی و انسان شناسی آن‌ها هم با یکدیگر متفاوت است.

کد خبر 319684

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.