لزوم رسیدگی به پرونده میانمار در دادگاه بین‌المللی کیفری

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: پرونده میانمار به دلیل حجم گسترده جنایات باید در دادگاه بین‌المللی کیفری رم رسیدگی شود.

خبرگزاری ایمنا- گروه سیاسی- به نقل از خانه ملت، کمال دهقانی فیروزآبادی در توضیح جلسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با معاون آسیا و اقیانوسیه وزیر امور خارجه در خصوص فاجعه نسل کشی آشکار مسلمانان در میانمار، گفت: در جلسه مذکور معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه حضور پیدا کرد و موضوع اقلیت ستیزی، نسل‌کشی و جنایت علیه مسلمانان میانمار بحث و بررسی شد. نماینده مردم تفت و میبد در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: وضعیت سیاسی میانمار در منطقه، مسائل پیرامون نسل‌کشی، انعکاس اخبار این جنایت در سطح جهانی، منطقه و بین مسلمانان، موضع‌گیری کشورهای مختلف و سازمان‌های بین‌المللی به ویژه سازمان ملل متحد در این جلسه مطرح و سوالات نمایندگان در مورد تمامی حواشی این بحران از مسئولان ارایه شد.

کمک رسانی به آوارگان میانمار اولویت نخست کمیسیون امنیت مجلس

وی با بیان اینکه در نهایت جمع‌بندی در قالب چندین محور اتخاذ شد، افزود: بنابراین مقرر شد؛ کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی به دنبال اقدامات عملی در مقابله با این بحران و جنایت و نسل کشی باشد، لذا کمک رسانی به آوارگان در اولویت قرار گرفت به ویژه در شرایطی که یک ساعت هم برای آن‌ها به جهت دریافت کمک‌های بهداشتی، درمانی و غیره مهم است.

۳۰۰ هزار مسلمان از میانمار آواره شدند/ بنگلادش امکان اسکان ۵۰ هزار نفر را دارد

دهقانی فیروزآبادی با بیان اینکه حدود ۳۰۰ هزار مسلمان از میانمار آواره شدند، گفت: این افراد در محل جغرافیایی مستقر شدند که در بهترین شرایط بر اساس بررسی‌ها و گزارش‌ها تنها قابلیت اسکان ۵۰ هزار نفر دارد. متاسفانه در این منطقه با امکانات اندک امکان پناهندگی ۳۰۰ هزار نفر و رسیدگی به آنها بدون کمک‌های بهداشتی و غذایی غیر ممکن و سخت است، لذا امدادرسانی در اولویت نخست قرار گرفت. این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: هماهنگی بین کشور ایران و بنگلادش برای رسیدگی به کمک‌ها بررسی و بر انجام اقدامات لازم تاکید شد، در حقیقت ایران باید در سطح کشورهای اسلامی به فعالیت خود ادامه دهد و از ابزارهای خود و فشارهای اقتصادی و سیاسی لازم به دولت میانمار استفاده کند.

لزوم همکاری کشورها در سطح دیپلماسی عمومی جهت کمک‌رسانی به مردم میانمار

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران باید در سطح بین‌المللی تلاش کند؛ زیرا نسل‌کشی و جنایت بارز علیه بشریت رخ داده است، همچنین کشورهای دیگر که دغدغه حقوق بشر و اجرای منشور سازمان ملل متحد را دارند، باید همکاری کرده و در سطح دیپلماسی عمومی اقدامات لازم انجام گیرد.

رسیدگی به پرونده جنایات علیه مسلمانان میانمار در دادگاه بین‌المللی کیفری رم ضروری است

دهقانی فیروزآبادی معتقد است: سازمان ملل متحد نیز با موضع‌گیری‌های مناسب باید ورود کند، از سوی دیگر این مسئله به دلیل حجم گسترده جنایت باید در دادگاه بین المللی کیفری رم بررسی شود؛ زیرا این دادگاه صلاحیت بررسی این پرونده را دارد، کما اینکه پیش از این پرونده‌های بحرانی‌تر را رسیدگی کرده است. لذا شورای امنیت باید پرونده جانیان را به این دادگاه منعکس کند البته دادستان نیز صلاحیت دارد که راسا گزارش‌هایی از سازمان‌های بین المللی و NGOها درخواست کند. وی با اشاره به ظلم آشکار و جنایت هولناک در میانمار، گفت: معاونت حقوقی ریاست جمهوری و وزارت امور خارجه نیز باید در جهت ارایه پرونده مذکور به دادگاه اقداماتی را انجام دهند تا دیوان بین المللی کیفری رم بتواند مسئله را مورد نظر قرار داده و جانیان را تحت پیگرد قرار دهد تا بدانند جامعه جهانی کاملا آگاه و هوشیار است. نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: این اقدامات سبب می‌شود تا در زمان مناسب حقوق از دست رفته مردم آواره میانمار که مورد ظلم و جنایت قرار گرفته اند، احیا شود.

کد خبر 319511

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.