توسعه شبکه های حمل و نقلی درون محله ای ضرورت دارد

اگرچه در شهر اصفهان توسعه خطوط بی. آر.تی به سرعت ادامه دارد، اما در این میان توسعه شبکه نقلیه عمومی در محلات الزامی به نظر می رسد.

به گزارش ایمنا، استفاده حداکثری از حمل و نقل عمومی به جای استفاده مردم از خودروهای تک سرنشین یکی از اهداف و برنامه های بلند مدت مدیریت شهری محسوب می شود و قرار است این هدف تا سال ۱۴۰۰ در شهر اصفهان محقق شود، به نحوی که دیگر هیچگونه خودروی تک سرنشینی در شهر تردد نکند.

طبیعتا تحقق چنین هدفی نیازمند زیرساخت های لازم و در این میان نقش مدیریت شهری در تحقق این ملزومات بسیار مهم است. به عنوان مثال مدیریت شهری به منظور استفاده حداکثری شهروندان از وسایل نقلیه عمومی، چه تاکسی و چه اتوبوس برنامه های توسعه ای را در پیش گرفته است و از جمله آنها به احداث فاز اول خط یک بی. آر. تی  به طول ۱۰ کیلومتر از شهر ابریشم تا میدان آزادی و فاز دوم این خط نیز به طول ۱۰ کیلومتر از میدان آزادی تا میدان قدس می توان اشاره کرد.

همچنین عملیات اجرایی خط دوم بی. آر. تی از میدان قدس تا میدان جمهوری به طول ۴ کیلومتر در دست اجراست و تا نیمه اول سال جاری تکمیل می شود.  به تازگی نیز خط سوم بی. آر. تی حدفاصل خیابان ارغوانیه تا میدان امام علی(ع)  به طول ۱۰ کیلومتر ساخته شده است.

گفتنی است عملیات احداث خطوط بی. آر. تی از میدان استقلال تا میدان جمهوری، میدان جمهوری تا شهدای غزه، خیابان آتشگاه تا خیابان شیخ بهایی و میدان لاله تا خیابان بزرگمهر در دست طراحی و مطالعه است.

با تمام این تفاسیر به نظر می رسد پوشش حمل و نقلی خطوط اصلی با تمرکز بر استفاده از بی آر تی با روند خوبی همراه است.

اما در این میان به نظر می رسد پوشش شبکه های حمل و نقلی درون محله ای با محوریت استفاده از «میدل باس» یا همان «مینی بوس ها» نیز ضروری باشد. از آنجاییکه محلات شهری اصفهان وسعت زیاد دارند و با توسعه ساخت و سازها شبیه به شهرک های کوچک شده اند این مهم الزامی است. این درحالی است که به اذعان اعضای کمیسیون حمل و نقل شورای شهر، محلات شهری دارای پوشش دهی مناسبی به لحاظ سیستم حمل و نقلی نیستند و استفاده از تاکسی های محلی و یا مینی بوس ها امری ضروری است.

البته ناگفته نماند بر اساس برنامه چشم انداز اصفهان ۱۴۰۰ این مهم مد نظر است و امیدواریم تا سالهای بعدی شاهد پوشش دهی مناسب وسایل نقلیه عمومی در تمامی سطوح شهری باشیم.

کد خبر 319344

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.