تفاهمنامه ایران و قرقیزستان برای مبارزه با فساد

پس از مراسم اختتامیه اجلاس بین المللی آمبودزمانی و حقوق بشری، رئیس سازمان بازرسی کل کشور با رئیس آمبودزمان جمهوری قرقیزستان یادداشت تفاهم همکاری امضا کردند.

خبرگزاری ایمنا- گروه سیاسی- به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، ایران و قرقیزستان در نهادهای منطقه ای آمبودزمان آسیایی و مؤسسه آمبودزمان بین المللی و مرکز همکاری منطقه ای دستگاه های مبارزه با فساد و نهادهای آمبودزمانی کشورهای عضو اکو همکاری های مشترک داشته اند. واژه "آمبودزمان"(Ombudsman) ریشه‌ای سوئدی(اسکاندیناوی) دارد و حدود یکصد سال است که در اروپا، آمریکا، آسیا و آفریقا برای بیان مفهوم «مبارزه با فساد» استفاده می‌شود. معنی کلاسیک و اصلی این واژه، مراجع و نهادهایی که به شکایات مردم از دستگاه‌های اداری رسیدگی غیرقضایی می‌کنند، ‌است. ویژگی این نوع رسیدگی غیرقضایی و آمبودزمانی، عدم تشریفات و افزایش سرعت‌العمل در به نتیجه رسیدن شکایات است. به همین خاطر، آمبودزمان مورد استقبال کشورهای مختلف دنیا قرار گرفته است.

با توجه به تجربه مشترک ایران و کشورهای عضو اکو در این زمینه و نیز ظرفیت سازمان بازرسی کل کشور جمهوری اسلامی ایران و آمبودزمان کشور قرقیزستان، این تفاهمنامه همکاری برای ارتقاء سطح کیفی امور نظارت و بازرسی و رسیدگی به شکایات مردمی در دستگاه های اجرایی دو کشور به امضاء طرفین رسید. همکاری های دوجانبه در زمینه فعالیت های آمبودزمانی و رسیدگی به شکایات مردمی؛ تبادل تجارب و اطلاعات در حوزه فعالیت های آمبودزمانی از جمله اطلاعات مربوط به قوانین و مقررات و تصمیمات مهمی که از سوی مراجع و نهادهای اجرایی در ایران و قرقیزستان اتخاذ می شود، اعزام هیأت ها و کارشناسان دو کشور برای به اشتراک گذاشتن تجارب در حوزه های کاری فعالیت های آمبودزمانی و دعوت از یکدیگر برای شرکت در مجامع، هم اندیشی های آموزشی، نشست ها و اجلاس های بین المللی است.

در اجلاس بین المللی قرقیزستان که از 15 تا 17 شهریور از سوی آمبودزمان این کشور و با همکاری دفتر برنامه توسعه ملل متحد(UNDP) و سازمان امنیت و همکاری اروپا(OSCE) در قرقیزستان برگزار شد؛ نمایندگان آمبودزمانهای منطقه اورآسیا و رؤسای نظارت و بازرسی و نهادهای آمبودزمانی اتریش، فدراسیون روسیه، جمهوری اسلامی ایران، جمهوری ترکیه، جمهوری اسلامی پاکستان و جمهوری های مولداوی، لاتویا، لتونی، مغولستان، تاجیکستان، ارمنستان، قزاقستان و ازبکستان و نمایندگان سازمان ملل متحد، اتحادیه اروپا و دبیر کل مؤسسه آمبودزمان بین المللی(IOI) حضور داشتند. این اجلاس روزشنبه 18 شهریور  با صدور قطعنامه های در منطقه ایسیککول به کار خود پایان داد.

کد خبر 318730

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.