علم بدون تحقیق و پژوهش معنایی ندارد

امام جمعه اصفهان گفت: علم بدون تحقیق و پژوهش پایه و اساس درستی نداشته و بی معناست.

به گزارش خبرنگار ایمنا، آیت الله طباطبایی نژاد امام جمعه و نماینده ولی فقیه در اصفهان صبح امروز در مراسم اختتامیه هفتمین جشنواره علامه حلی اصفهان ضمن تبریک ایام دهه ولایت و عید سعید غدیر گفت: از آغاز دوران درس و تحصیل و طلبگی به ما آموختند که علم بر پایه تحقیق و پژوهش استوار است و بدون آن از اساس درست و مناسبی برخوردار نیست.

او با اشاره به اینکه مقصود و هدف از تحصیل دانستن است نه خواندن عنوان کرد: بر اساس تعلیمات عالمان و اندیشمندان، علم بدون فکر حاصل نمی شود و فکر نیز به معنای چیدن مقدمات بدیهی و روشن در کنار یکدیگر و رسیدن به نتیجه است.

امام جمعه اصفهان با تاکید بر اینکه محققان و پژوهشگران باید موضوع تحقیق های خود را بر اساس نیازها و ضرورت های فعلی جامعه انتخاب کنند عنوان کرد: اگر محققین نیازها و ضرورت های جامعه امروز را نشناسند، به سراغ آن دست موضوعاتی می روند که نتایج حاصل از آن تحقیق هیچ سود و نفعی برای مردم نخواهد شد و منجر به ایجاد ارتقا و اصلاح در جامعه نخواهد شد. بنابراین باید در انتخاب موضوع به ضرورت های جامعه و نیازهای مردم نظر کرد.

او هدف از انجام تحقیق و پژوهش را بعد دیگری از این اقدام دانست و اظهار کرد: ازسوی دیگر یک محقق باید از خود بپرسد که چرا می خواهد دست به تحقیق بزند؟ هدفش چیست و اگر نتواند در پشت عملش نیتی الهی پیدا کند باید بداند که حاصل این تحقیق مورد رضایت خداوند نخواهد بود.

او تاکید کرد: طبق احادیث و روایات تحقیق اگر بر مبنای این چهار هدف باشد عاقبت محقق را در دوزخ قرار می دهد.

نماینده ولی فقیه در اصفهان ادامه داد: نخست اینکه محقق بخواهد در میان علما خودنمایی کند، دوم اینکه بخواهد خود را در میان سفها، عالم جلوه دهد، سوم این که بخواهد از طریق خودنمایی مردم را به جای خدا بسوی خود جلب کند و چهارم این که بخواهد از طریق علم به مناصب حکومتی دست یابد.

آیت الله طباطبایی نژاد در پایان از برگزارکنندگان جشنواره علامه حلی اصفهان تشکر کرد و گفت: افتتاحیه این جشنواره درست از روز اختتامیه آن آغاز می شود که دست اندرکاران این جشنواره با خلوص نیست نسبت به برگزاری هرچه بهتر آن اقدام می کنند که این اقدامات شایسته تشکر و تجلیل است.

کد خبر 318423

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.