سرمایه‌گذاری بدون برنامه‌ریزی چهار میلیارد یورویی در صنعت کاشی وسرامیک

رئیس انجمن صنفی و علمی کاشی و سرامیک ایران بابیان اینکه سند راهبردی صنایع با گذشت دو سال از تصویب، هنوز عملیاتی نشده است، گفت: اگر استراتژی مدون وجود داشت بجای سرمایه گذاری ۴ میلیارد یورویی در صنعت کاشی وسرامیک بخشی از آن را در بخش معدن و اصلاح زیرساختار صنایع معدنی یا فراوری خاک های صنعتی می کردیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا محمد روشنفکر پیش از ظهر امروز در چهارمین کنگره صنعت کاشی و سرامیک و چاپ دیجیتال که همزمان با نمایشگاه تکنولوژی سرامیک اصفهان برگزار شد، با اشاره به اینکه موضوع سند راهبردی صنعت این روزها در انجمن ها، تشکل های صنفی و کمیته های کارشناسی اتاق ایران و همچنین در وزارت صنعت مطرح است، اظهار داشت: خوشحالم که بعد از تقریبا ۴۰ سال سندی با نام سند راهبردی صنایع تدوین و تنظیم شده است.

وی با تاکید بر اینکه این سند هفت پیشران صنعتی از جمله کاشی و سرامیک را به عنوان صنایع استراتژیک برگزیده که براساس آن تا سال ۱۴۰۴ ایران باید از ۲۷ ویژگی به عنوان کشوری با اقتصاد نوظهور صنعتی برخوردار باشد، افزود: اولین ویژگی مهم به شاخص های اقتصادی بین المللی باز می گردد که براساس آن کشور از منظر شاخص های اقتصاد بین المللی باید هم تراز کشورهای نوظهور صنعتی همچون مالزی، ترکیه، برزیل و ... شود.

رئیس انجمن صنفی و علمی کاشی و سرامیک ایران با بیان اینکه در این سند راهبردی راهکارهایی برای رفع موانع تولید و بهبود فضای کسب و کار پیش بینی شده است، تصریح کرد: متاسفانه این راهکارها پس از گذشت دو سال از تصویب  هنوز عملیاتی نشده است.

وی گفت: مطابق مطالعات میدانی کشورهای نوظهور و دارای رشد پایدار، برنامه ریزی مستمر و رشد بهره وری یکی از شاخص های رسیدن به اقتصاد نوظهور است که برای تحقق این امر بهبود فضای کسب و کار و ارتباط بین صنعت و دانشگاه ضرورت دارد.

روشنفکر با طرح سوالی پیرامون اینکه صنعت کشور پس از ۴۰ سال از انقلاب براساس کدام مدل توسعه صنعتی استوار است، بیان داشت: در دهه های گذشته صنعت بیشتر برای پاسخ به نیاز داخلی بوده تا جایی که در بسیاری از صنایع کشور آنقد سرمایه گذاری شده که امروز با چالش ریزش سرمایه های ملی و نیروی انسانی در واحدهای صنعتی همانند صنایع وابسته به ساختمان به خصوص صنعت کاشی و سرامیک مواجه هستیم.

وی تاکید کرد: اگر استراتژی مدون و عملیاتی وجود داشت به جای سرمایه گذاری ۴ میلیارد یورویی در صنعت کاشی و سرامیک بخشی از این سرمایه گذاری را در بخش معدن و اصلاح زیرساختار صنایع معدنی یا فراوری خاک های صنعتی می کردیم.

رئیس انجمن صنفی و علمی کاشی و سرامیک ایران افزود: این سیاست ها موجب شد در شرایط جاری معادل نیمی از تولید صنعت کشور به عنوان اضافه شناخته شود و اگر چاره اندیشی نشود روند کنونی باعث نحیف تر شدن صنعت و حذف بخش قابل توجهی از صنایع کشور می شود.

وی در ادامه به نقش دیپلماسی و سیاست خارجی در اقتصاد کشور اشاره کرد و گفت: این امر موجب می شود کشوری مانند ایران که تولیدات صنعتی آن علاوه بر رفع نیاز احتیاجات بازار داخل، بخش زیادی از پتانسیل آن وارد بازارهای بین المللی شود؛

روشنفکر اضافه کرد: طبیعی است صنعتی که سال ها وابسته به یک بازار محدود داخلی بود و هر سال به توان تولیدی آن افزوده شده به یکباره توان ورود به بازارهای بین المللی را ندارد.

وی تاکید کرد: تولید صادراتی ایران در میدان رقابت عادلانه می تواند رقابت کند.

رئیس انجمن صنفی و علمی کاشی و سرامیک ایران تصریح کرد: با اصلاح بهره های بانکی، ایجاد زیرساخت های حمل و نقل، توسعه زیرساخت های دریایی و ... می توان وارد رقابت بین المللی شد و اینها از جمله وظایف دولت، وزارت صنعت و وزارت امور خارجه است.

وی با تاکید بر اینکه باید اقتصاد درون گرا خود را به برون گرا تبدیل کرده تا صادرات محور شویم، بیان داشت: برای رسیدن به این هدف باید به آموزش توجه بیشتری کنیم.

روشنفکر اظهار داشت: امروزه که نوین ترین تکنولوژی های روز دنیا را بکار گرفته ایم اگر به مفاهیم آن توجه نکنیم و تنها به عنوان یک ابزار از عملکرد محدود آنها استفاده شود به طور قطع در بازارهای هدف موفق نخواهیم شد.

وی با تاکید بر اینکه صنعت دیجیتال در کشور مغفول مانده است و نتوانسته ایم از توانمندی های آن، استفاده بهینه کنیم، تصریح کرد: صنعت دیجیتال در آینده ای نزدیک دچار تحول اساسی می شود بنابراین باید از آن برای ذائقه بازارهای هدف صادراتی استفاده کنیم.

رئیس انجمن صنفی و علمی کاشی و سرامیک ایران با بیان اینکه هنوز حجم سرمایه گذاری در صنعت دیجیتال در مقیاس تولید نسبت به سایر کشورها که خیلی بعد از ما شروع کرده اند متناسب با حجم تولید نیست و دانش نظری و عملی ما در صنایع کاشی و سرامیک نسبت به این صنعت بسیار ضعیف و ناچیز است.

وی با اشاره به اینکه این تولید و با این کیفیت ما را به بازهای هدف باثبات سوق نخواهد داد، گفت: صنعت کاشی و سرامیک پتانسیل تولید بالای۶۰۰ میلیون متر مربع را دارد که حداقل ۵۰ درصد آن باید روانه بازارهای صادراتی شود بنابراین سرمایه گذاری در بخش آموزش ما را به سرمنزل مقصود خواهد رساند.  

کد خبر 318292

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.