نسخه ژاپنی حمل و نقل شهری به تهران می رسد؟

رئیس شورای شهر تهران از جمله افرادی است که علاقه خاصی به سیستم حمل و نقلی ژاپنی ها دارد. او که تا بحال سفرهای زیادی هم به ژاپن داشته همانند ژاپنی ها معتقد است مترو شاه کلید حل مشکلات حمل ونقلی کلان شهرها است.

به گزارش ایمنا به نقل از تیتر شهر، با رشد روزافزون شهرنشینی و جمعیت کلان شهرها مدیران شهری در بسیاری از کشورها با چالش بزرگی به نام توسعه حمل و نقل شهری و ترغیب مردم به استفاده از وسایل عمومی مواجه هستند. برخی کشورها مانند ژاپن، اسپانیا، کره جنوبی، انگلستان و ... اما توانسته اند به لطف دارا بودن پیشرفته ترین سیستم های حمل ونقل عمومی در دنیا شرایط مناسبی را به لحاظ ساماندهی سفرهای درون شهری شهروندان برای خود ایجاد کنند. الگو و روش این کشورها حال سرلوحه بسیاری از مدیران شهری کشورهای درحال توسعه قرار گرفته و به نظر می رسد تهران نیز به عنوان یکی از ابرشهرهایی که به شدت با معضل ترافیک و آلودگی های زیست محیطی ناشی از حمل و نقل خودروها باید از تجربه ها و سیاست های این کشورهای موفق الگوبرداری  کند. 
ژاپن نماد حمل و نقل موفق عمومی
در توسعه حمل ونقل عمومی در آسیا و دنیا ، ژاپن یکی از موفق ترین کشورها محسوب می شود. سیستم حمل و نقل شهری در پایتخت ژاپن به گونه ای است که شهروندان تمایلی به استفاده از خودروی شخصی ندارند. بر اساس اطلاعات موجود سیستم حمل نقل شهر توکیو به خصوص مترو با تکیه بر شبکه گسترده، مدرن و لوکس در همه ساعات شبانه روز  دسترسی به بخش های مختلف این شهر را آسان می کند. استفاده از مترو همیشه در درجه اول قرار دارد و بعد از آن اتوبوس، مونوریل و تراموا انتخاب شهروندان ژاپنی است. متروی شهر توکیو با جابجایی به بیش از ۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون مسافر در طول سال، رکوردار است.  اما عدم تمایل شهروندان درتوکیو و شهرهای دیگر ژاپن به استفاده از خودروی شخصی به گونه ای شده که  حالا بسیاری از شرکت های سازنده خودرو با چالش مواجه شوند .این شرکت های خودروسازی برای جبران فروش پایین محصولات خود مجبور شده اند تسهیلات ویژه ای برای ترغیب شهروندان و جذب مشتری درنظر بگیرند وحتی گفته می شود مسئولان شهری تبلیغاتی در جهت جلب نظر مردم برای استفاده از خودرو انجام می دهند چرا که این نگرانی وجود دارد که مبادا صنایع خودروسازی در داخل خاک ژاپن به مشکل رکود و عدم تقاضا برای محصولاتشان بر بخورند. 
علاقمندی رئیس شورای شهر به الگوی حمل و نقلی ژاپن
محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران از جمله افرادی است که علاقه خاصی به سیستم حمل و نقلی ژاپنی ها دارد. او که تا بحال سفرهای زیادی هم به ژاپن داشته همانند ژاپنی ها معتقد است مترو شاه کلید حل مشکلات حمل ونقلی کلان شهرها است. بنا به اعتقاد هاشمی، از جمله دلایلی که باعث می شود یک سیستم حمل و نقلی محبوب شود و شهروندان به آن روی بیاورند یکپارچگی مبتنی بر زمان‌بندی دقیق و هوشمندسازی، ناوگان مناسب  ،کامل و مدرن بودن آن است. بنابه گفته رئیس شورای شهر ، ازجمله دلایل رشد نیافتن سامانه حمل و نقل عمومی در کلانشهری مانند تهران عدم تمایل بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری دراین حوزه ، عدم کاهش زمان سفر مسافر، بی‌توجهی به رضایتمندی مشتریان و عدم امکان ارتقای رضایتمندی مسافران است. حال باید دید با حضور دوباره هاشمی در شورای شهر تهران آیا او می تواند به این الگو ژاپنی نزدیک شود یا باز هم چالش های مدیریتی و بودجه ای مانع این هدف خواهد شد. 
کد خبر 318262

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.