برگزاری طرح تشدید نظارت بر بازار توزیع اقلام ضروری در آستانه بازگشایی مدارس

مدیر بازرسی و نظارت اصنف استان اصفهان از برگزاری طرح تشدید نظارت بر بازار توزیع و عرضه اقلام ضروری در آستانه بازگشایی مدارس در استان از ۱۲ شهریورماه تا ۵ مهرماه، با نظارت ۱۲۴ نفر از بازرسان اصناف به همراه ۱۳۵ نفر از ناظران افتخاری در سطح استان خبر داد.

به گزارش ایمنا جواد محمدی فشارکی با اعلام این مطلب، گفت: با توجه به آغاز فصل تحصیلی و ایام بازگشایی مدارس و همچنین افزایش تقاضا در برخی از کالاها و خدمات، این مدیریت در راستای پیشگیری از افزایش غیرمنطقی قیمت ها، طرح تشدید بازرسی و نظارت ویژه بازگشایی مدارس در سراسر استان را برگزار می کند.

وی هدف از اجرای این طرح را جلوگیری از افزایش بی‌رویه قیمت ها و برخورد با تخلفات احتمالی، نظارت بر رعایت نرخ‌های تعیین شده برای این کالاها در کنار جلوگیری از عرضه محصولات بی‌کیفیت و بدون استاندارد به عنوان مهمترین برنامه‌ این طرح اعلام کرد و افزود: طرح تشدید نظارت و کنترل بازار با هدف نظارت بر روند عرضه لوازم‌التحریر، کیف و کفش، پوشاک و روپوش مدارس، از ۱۵ شهریور به صورت همزمان در سراسر استان اجرایی می‌شود.

مدیر بازرسی و نظارت اصنف استان اصفهان با اشاره به اینکه گران فروشی و عدم درج قیمت دو تخلف شایع در بازار کالاهای هدف در این طرح است، تاکید کرد: بازرسان اصناف استان در این بازرسی ها با گران فروشی، کم فروشی، عدم درج قیمت، عدم صدور فاکتور، تبلیغ خلاف واقع، حراج غیر قانونی و در تغذیه مدارس نیز با عدم رعایت دستورالعمل های بهداشتی برخورد می کند.

وی تاکید کرد: تمام اصناف و مراکز عرضه موظفند با نصب اتکیت بر روی کلیه کالاها و درج نرخ نامه انواع خدمات، صدور فاکتور رسمی از سوی واحدهای صنفی برای مشتریان، رعایت نرخهای مصوب با درصد سود قانونی را رعایت کرده و همچنین از خرید و فروش هر گونه کالا و لوازم‌التحریر خارجی قاچاق، تقلبی و یا داشتن تصاویر خارج از فرهنگ اسلامی ایرانی خودداری کنند.

محمدی فشارکی با اشاره به افزایش تقاضا جهت برگزاری حراج و فروش فوق‌العاده در برخی از صنوف، گفت: بر اساس آیین‌نامه اجرائی ماده ۸۴ قانون نظام صنفی هر فرد صنفی قبل از اینکه اقدام به فروش فوق‌العاده کند باید قبل از هر گونه اقدامی ابتدا مجوز لازم از اتحادیه صنف مربوطه اخذ کرده و کالای خود را با تخفیف ۱۰ الی ۱۵ درصد زیر قیمت بازار عرضه کند.

وی بیان داشت: تمام صنوف متقاضی برگزاری حراج و فروش فوق‌العاده مکلفند مدارک لازم را همراه با درخواست کتبی و با ذکر تاریخ پیشنهادی برای برگزاری حراج یا فروش فوق‌العاده به اتحادیه مربوطه تسلیم و مجوز برگزاری حراج را دریافت کند در غیر این صورت و عدم دریافت مجوز حراج، تخلف محسوب شده وبازسان اصناف استان از این امر جلوگیری خواهند کرد.

مدیر بازرسی و نظارت اصنف استان اصفهان خاطرنشان کرد: بازرسان اصناف استان در قالب تیم‌های محسوس و نامحسوس با حضور در بازار، ضمن پایش عرضه اقلام ضروری در بازار، با هرگونه تخلفات صنفی برخورد قانونی لازم را انجام می دهند و با تشکیل پرونده، متخلفان در هر صنف را به اداره کل تعزیرات حکومتی استان معرفی می کنند.

وی با تأکید بر اهمیت نقش شهروندان در جلوگیری از تخلفات، یادآور شد: شهروندان هنگام خرید لوازم مورد نیاز خود به واحدهای صنفی معتبر و دارای پروانه کسب مراجعه نمایند و در صورت مشاهده هرگونه تخلفی، موضوع را سریعا از طریق تلفن های ۳۲۳۵۲۰۱۲ – ۳۲۳۵۲۰۱۳ (مدیریت بازرسی و نظارت اصناف استان) به ستاد خبری و یا دایره رسیدگی به شکایات و گزارشات مردمی این مدیرت اطلاع دهند تا در اسرع وقت جهت بررسی، اقدام لازم صورت گیرد.

جواد محمدی فشارکی همچنین یادآور شد: تعداد بازرسی ها در سال ۹۵ نسبت به ایام مشابه سال ۹۴ افزایش ۳۸ درصد را نشان می دهد، که این میزان بازرسی منجر به کاهش ۵۶ درصدی پرونده ها شده است.

به گفته مدیر بازرسی و نظارت اصنف استان اصفهان، بیشترین تخلف صنفی در سال گذشته مربوط به گران فروشی و عدم درج و نصب اتیکت قیمت از طرف واحدهای صنفی بوده است.

کد خبر 318191

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.