فعالان فرهنگی به عرصه تصویرسازی فضای مجازی ورود کنند

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به وجود گنجینه‌های ارزشمند اسلامی و انقلابی در نظام تصریح کرد که فعالان فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی به عرصه تصویرسازی فضای مجازی ورود کنند تا این گنجینه‌ها دفن نشوند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از پایگاه خبری دانشگاه آزاد اسلامی نجف آباد،  رئیس هیات موسس و امنای دانشگاه آزاد اسلامی در آیین افتتاح نخستین گردهمایی بزرگ فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی سراسر کشور پیامی صادر کرد. متن کامل پیام دکتر علی اکبر ولایتی که دقایقی پیش از سوی دکتر رضا نصیری مدیرکل فرهنگی اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی قرائت شد به شرح زیر است:

"بسم‌الله الرحمن الرحیم

جوانان گرانقدر، دانشجویان و فرزندان عزیزم؛ از اینکه در آستانه فصلی نو و فرا رسیدن بهار دانش حول محور دین، اخلاق و فرهنگ گرد هم آمده‌اید، خرسند و شادمانم و حضورتان را در این گردهمایی فرهنگی که مزین به نام «شمیم بصیرت» است ارج می‌نهم.

شایسته است قبل از هر چیز گرامی بداریم یاد و خاطره بنیان‌گذار کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (رحمت ‌الله علیه) و شهدای گلگون کفن انقلاب از جهان‌آرا تا حججی و شهدای عزیز اردوهای جهادی و بویژه شهدای والامقام دانشگاه آزاد اسلامی.

فرزندانم؛ بی‌تردید دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان میراث گرانمایه امام خمینی (رحمت الله علیه) و بزرگترین دانشگاه حضوری جهان می‌تواند در افق ۱۴۰۴ به سبب زیرساخت‌های ارزشمند و سرمایه‌های بزرگ انسانی، تاثیرگذارترین و پیشرفته‌ترین مرکز آموزش عالی جمهوری اسلامی ایران و جهان اسلام باشد. دستیابی به این هدف و ماموریت بزرگ نیازمند ایجاد محیطی الهام‌بخش و پایبندی و تعمیق فکر و اندیشه جوانان پرشور و انقلابی با مبانی نظری و عملی آیین مقدس اسلام و مکتب اهل بیت علیهم السلام است.

به تعبیر رهبر فرزانه انقلاب اسلامی حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای (مدظله‌ العالی) فرهنگ به مثابه اکسیژن و هوا در جامعه است لذا حرکت در مسیر پیشرفت و توسعه علم و دانش در گرو ایجاد محیطی برخوردار از هویت اسلامی متمسک به قرآن و عترت (علیهم السلام) و پیشتاز در تعهد به آرمان‌های انقلاب اسلامی است.

از این گردهمایی انتظار می‌رود شما جوانان عزیز پس از اتمام این دوره معرفت‌ افزایی، سفیران فرهنگی و چشمه‌های جوشانی از معارف دینی و تاثیرگذار در محیط دانشگاه بوده و با ایستادگی شجاعانه پای ستون استوار ارزش‌های والای انقلاب و شهیدان با همت و عزم در این راه پیش بروید.

لازم می‌دانم از تلاش و مجاهدت معاونت محترم فرهنگی و دانشجویی دانشگاه حضرت حجت‌ الاسلام والمسلمین جناب آقای دکتر کلانتری، اساتید و شخصیت‌های محترمی که قبول زحمت فرموده و در این گردهمایی فرهنگی حضور خواهند یافت و همچنین زحمات و تلاش دست‌اندرکاران مجریان طرح در واحد نجف آباد صمیمانه تشکر و قدردانی نمایم.

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته

علی‌اکبر ولایتی

رئیس هیات موسس و هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی"

فعالان فرهنگی به عرصه تصویرسازی فضای مجازی ورود کنند

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به وجود گنجینه‌های ارزشمند اسلامی و انقلابی در نظام تصریح کرد که فعالان فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی به عرصه تصویرسازی فضای مجازی ورود کنند تا این گنجینه‌ها دفن نشوند.

عزت الله ضرغامی با توجه به فعالیت‌های مختلف در فضای مجازی گفت: فضای مجازی با وجود تمام تهدیدها به فرصتی مناسب نیز تبدیل شده است. نباید فضای مجازی را دست‌کم گرفت بویژه شما جوانان که به‌ صورت فردی یا جمعی باید حضور پررنگ تر و مؤثرتری در این عرصه داشته باشید.

وی به برخی از آسیب‌های فضاهای مجازی نیز اشاره کرد و افزود: بسیاری از گنجینه‌های ارزشمند اسلامی و انقلابی در این نظام وجود دارد که اگر به لحاظ محتوایی با بسته‌بندی‌های جدید و با لسان مردم ارائه نشود، این گنجینه‌ها دفن خواهد شد و باید شما جوانان بتوانید بویژه در عرصه تصویرسازی که بنای اصلی غرب بر این مسأله است، ورود جدی پیدا کنید.

ضرغامی با توجه به تأثیرگذاری موج عظیم درباره شهید حججی گفت: آنچه باعث عظمت و بزرگی این شهید در بین دیگر شهدا شد، تصویرپردازی خداوند از این شهید بود. تصویرسازی که از نگاه پرصلابت این شهید صورت گرفت و دنیا در برابر آن سر تعظیم فرود آورد، باعث ایجاد این موج جهانی شد.

وی تصریح کرد: آنچه باعث برجسته شدن این شهید در میان تمام شهدا شد، به دور از شخصیت معنوی و الهی و خلوص او، تصویرسازی چهره این شهید بود که ما با وجود شهدای گرانقدر هنوز نتوانسته‌ایم تصویرسازی درستی از این شهدا برای نسل جوان داشته باشیم.

خداوند کم‌کاری ما در حوزه فرهنگی را با شهید حججی جبران کرد

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: خداوند این تصاویر را با هم تطبیق کرد تا کم‌کاری ما در حوزه رسانه را نشان دهد و خود خداوند این کم‌کاری را جبران کرد. فضای مجازی جای تصویرسازی و کوتاهی کلام و در عین حال سرعت است که شما به عنوان فعالان فرهنگی باید ورود جدی به این بحث داشته باشید.

وی دانشگاه آزاد اسلامی را یکی از نهادهای تاثیرگذار انقلاب اسلامی دانست و از پیدایش و شکل‌گیری آن به منظور رفع کاستی‌های آموزشی کشور یاد کرد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: دانشگاه آزاد اسلامی باید در تلاش برای نزدیک‌تر شدن هر چه بیشتر به الگوهای اسلامی باشد و دقیقا به همین علت است که پسوند اسلامی را به دنبال اسم خود دارد. این دانشگاه به‌ عنوان یکی از نهادهای انقلاب در کنار دیگر نهادها همچون جهاد و سپاه، باید بیشترین تلاش را در این راستا انجام دهد.
وی ادامه داد: اگر محیط دانشگاه، اسلامی باشد بسیاری از افراد توانایی های خود را در این محیط نشان خواهند داد. هم ظاهر دانشگاه و هم ظاهر دانشجویان باید در شأن یک طالب علم و محیط علمی باشد. اگر این فضا اسلامی نباشد، نباید توقع کارهای فرهنگی داشته باشیم.

رئیس پیشین صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران درباره برخی نکات مهم در دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: یکی از مسائل حیاتی و مورد توجه در مورد دانشگاه آزاد اسلامی، وضع ظاهری و فضای دانشگاه است. همین فضا در مواقعی باعث قضاوت‌های کلی‌تر در مورد اصل دانشگاه می‌شود. مقام معظم رهبری نیز درباره ظاهر دانشگاه ها به دفعات تأکید کرده‌اند و طرح اسلامی کردن ظاهر دانشگاه از جمله این تأکیدات است.

تک‌ستاره‌های سپهر دانشگاه آزاد اسلامی باید بیشتر شود

IMG 9025 0de78

ضرغامی درباره بالا بردن تراز علمی دانشگاه آزاد اسلامی نسبت به دیگر دانشگاه‌ها اظهار کرد: با وجود برتری چشمگیر دانشگاه آزاد اسلامی در برخی از رشته ها مانند رباتیک و فناوری‌های نوین، نباید به این موارد خاص بسنده شود و تک‌ستاره‌های سپهر دانشگاه آزاد اسلامی باید بیشتر شود.

وی درباره حوزه های متن، نظام آموزشی و استاد، خطاب به دانشجویان گفت: شما دانشجویان در حوزه نظام آموزشی و استاد می توانید بسیار فعال و اثرگذار باشید. امام خمینی (ره) فرمودند که اگر استاد الهی باشد، متن مادی را الهی تدریس می‌کند اما اگر استاد مادی باشد، متن الهی را مادی تدریس می‌کند. شما دانشجویان می‌توانید نقش مؤثری در حضور استادان انقلابی داشته باشید و دانشجوی انقلابی در نظارت بر استادان می‌تواند نقش بسزایی را ایفا کند.

این فعال سیاسی با قدردانی از مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی نجف آباد گفت: این دانشگاه با امکانات خوبی که دارد فضای مناسبی را در اختیار دانشجویان شرکت کننده در این گردهمایی فرهنگی قرار داده است که باید از این فضا نهایت استفاده را ببرید.

کد خبر 317886

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.