خسارت ۱۴ درصدی سالانه فرسایش خاک درآمد ناخالص ملی

رییس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی اصفهان با اشاره به اینکه فرسایش خاک سالانه ۱۴ درصد به درآمد ناخالص ملی خسارت وارد می‌کند، گفت: مطابق با آمار منتشرشده هرسال ۲ میلیارد تن فرسایش خاک را در کشور شاهد هستیم که این میزان ۳ برابر آسیا و ۴ برابر میانگین جهانی است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا حمیدرضا قلمکاری در پانزدهمین کنگره‌ علوم خاک ایران، آمار منتشر شده در خصوص فرسایش خاک در کشور را بسیار وحشتناک توصیف کرد و اظهار داشت: با توجه به اینکه ایران در یک اقلیم خشک و نیمه‌خشک قرار دارد؛ باید بیش‌از پیش نسبت به تخریب سرزمین و از بین رفتن منابع ملی هوشیار باشیم و برای جلوگیری از آن اقدام کنیم.

وی با اشاره به اینکه فرسایش خاک سالانه ۱۴ درصد به درآمد ناخالص ملی خسارت وارد می‌کند، گفت: مطابق با آمار منتشرشده هرسال ۲ میلیارد تن فرسایش خاک را در کشور شاهد هستیم که این میزان ۳ برابر آسیا و ۴ برابر میانگین جهانی است و نشان می‌دهد کارشناسان بیهوده فرسایش خاک را به بیماری جزام تشبیه نکرده‌اند.

رییس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی اصفهان بر اساس قوانین، اتاق‌های بازرگانی را ماوا و معبر خوبی برای ارایه راهکار و مطالبه گری در خصوص چالش‌های محیط‌زیستی ازجمله خاک و آب و کشاورزی دانست و ادامه داد: کمیسیون کشاورزی از عموم دانشگاهیان دعوت می‌کند تا برای حل ابر چالش‌های محیط‌زیستی و اقدام عملی در این زمینه، بخش صنعت را یاری دهند.

وی با بیان اینکه پیامدهای منفی فاصله گرفتن دانشگاه و صنعت به کشور ضربه می‌زند، گفت: ایجاد ارتباط مطلوب و ارگانیک بین صنعت و دانشگاه مستلزم آن است که دانشگاه برای چالش‌های صنعت راهکار ارایه دهد و متقابلاً صنعت نیز از تحقیقات دانشگاهی حمایت مالی داشته باشد، تاکید کرد: ما در کمیسیون کشاورزی، آب و محیط‌زیست اتاق بازرگانی اصفهان به دنبال ایجاد این ارتباط مطلوب هستیم.

قلمکاری خارج شدن از بخشی نگری و تفکر جزیره‌ای و حرکت به سمت هم‌افزایی و هم سویی را لازمه‌ حل چالش‌های محیط‌زیستی به‌خصوص درزمینه آب‌وخاک عنوان کرد و افزود: اگرچه ما به تمدن هفت‌ هزارساله‌ خود می‌بالیم اما حقیقت آن است که میراث داران خوبی هم برای آیندگان نبوده‌ایم و باید برای جبران آنچه رخ‌داده است سریع‌تر وارد میدان عمل شویم تا شاید بتوانیم بخشی از اشتباهات خود را جبران کنیم.

وی با بیان اینکه ما هم به کلمه‌ توسعه پایدار و هم به بخش کشاورزی مدیون هستیم، گفت: در دهه‌های گذشته استفاده زیاد و بارگذاری‌های بیش‌ از اندازه بر روی ظرفیت‌های اکولوژیکی کشور را شاهد بوده‌ایم و همین مساله باعث شده است تا چالش‌های کوچک دیروز به ابر چالش‌های امروز بدل شوند.

قلمکاری با تاکید با اینکه اتاق‌های بازرگانی به‌عنوان پارلمان بخش خصوص می‌توانند در رفع چالش‌های زیست‌محیطی بسیار موثر باشند افزود: از اساتید دانشگاه صنعتی اصفهان می‌خواهیم تا با پیوستن به کمیسیون کشاورزی، آب و محیط‌زیست اتاق بازرگانی اصفهان و کمیته‌های هفتگانه‌ آن، ما را در رسیدن به توسعه‌ پایدار و حفظ و حراست از منابع آبی و خاکی یاری کنند.

وی پیگیری جهت تصویب لایحه‌ حفاظت از خاک در مجلس شورای اسلامی را از دیگر محورهای همکاری اتاق و دانشگاه دانست و اضافه کرد: همچنین می‌توانیم از طریق اتاق بازرگانی اصفهان و اتاق ایران و استفاده از وجاهت قانونی این دو نهاد عضویت علوم خاک ایران را در مجمع جهانی خاک دنبال کنیم.

کد خبر 317684

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.