از بازار داغ بازدیدها تا عمران روستاها/ جای خالی یک مسئول در فریدن+تصاویر

فریدن - مردم شهرستان فریدن در کنار خرسندی از خدمات دولت تدبیر و امید در برخی حوزه ها خواستار تحقق مطالبات صریح خود هستند.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان فریدن،  هفته دولت مناسبت مهمی در تقویم ایران است که هر ساله در آستانه سالروز شهادت شهیدان والا مقام رجایی و باهنر موجی از افتتاح ها و برنامه های ویژه را  به همراه دارد.  این هفته در شهرستان فریدن نیز  با برنامه ها و اتفاقات متنوعی همراه بود که مرور آن ها خالی از لطف نیست.

هفته دولت در فریدن همانند سال گذشته با یاد شهدا  و مراسم پر فیض زیارت عاشورا آغاز شد و معاون فرماندار به همراه جمعی از مدیران دستگاه های دولتی و ائمه جمعه شهرستان در نخستین روز از هفته دولت با حضور در گلزار شهدای این شهرستان به مقام شامخ امام راحل و شهدای گرانقدر ادای احترام کردند.

از رویدادهای برجسته هفته دولت در فریدن،  بازار داغ دید و بازدید های مردمی، مدیران ادارات و نمایندگان تشکل ها با دولتمردان بود.طبق رسم هر ساله ابتدا دولتمردان شهرستان با حضور در دفتر امام جمعه شهرستان، با ائمه جمعه داران و دامنه دیدار تازه کردند و در این نشست صمیمانه بر  اتحاد، انسجام  و تعامل تمامی ادارات و ارگان های شهرستان در راستای حل مشکلات تاکید نمودند.

دیدار با خانواده معظم شهدای کارمند و  نیز کارمندان جانباز از برنامه های دیگری بود که با همراهی  معاون فرماندار، ائمه جمعه شهرهای داران و دامنه، بخشداران مرکزی و زنده رود، رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران و مسئول حراست فرمانداری انجام شد و در آن ضمن ادای احترام به مقام والای دولتمردان شهید، رجایی و باهنر از فداکاری ها و زحمات این عزیزان تجلیل به عمل آمد.

در ادامه دید و بازدید های هفته دولت؛ می توان به حضور رئیس اداره بهزیستی شهرستان فریدن با همراهی جمعی از کارکنان در فرمانداری شهرستان اشاره کرد.

هم چنین دهیاران بخش زنده رود و مرکزی شهرستان به مناسبت هفته دولت با معاون فرماندار بخشداران بخش مرکزی و زنده رود  دیدار و گفتگو نمودند و ضمن تبریک هفته دولت  از خدمات و تلاش های مدیریت شهرستان در حوزه های مختلف عمران و توسعه روستایی، فرهنگی و اجتماعی قدردانی کردند.

بانوان فعال فرهنگی و اجتماعی (تشکل های خیریه) هم گروه دیگری بودند که با  حضور در فرمانداری شهرستان با  معاون فرماندار و بخشدار بخش مرکزی دیدار و گفتگو نمودند.

صفر بدیع زمانی معاون فرماندار  در این دیدار، عملکرد دولت در حوزه زنان را مثبت ارزیابی نمود و افزود:  امیدواریم در دور دوم دولت نیز شاهد برنامه ریزی و حضور فعال زنان در عرصه های مختلف اجتماعی، سیاسی و فرهنگی باشیم.

وی با مروری بر  عملکرد بانوان در حوزه تحکیم بنیان خانواده، کاهش آسیب های اجتماعی، اشتغال و کارآفرینی؛ ضمن مثبت ارزیابی نمودن آن اظهار داشت:  با توان افزایی زنان موقعیت آن ها در خانواده و اجتماع ارتقاء می یابد.

در این دیدار  بر لزوم  همکاری بین بخشی و سمنها و ارتباط مستمر آن ها با دفتر امور بانوان تأکید نمود.

نظام الاسلامی بخشدار مرکزی نیز  در این دیدار ضمن تبریک هفته دولت و تشریح اقدامات اصولی و زیربنایی دولت تدبیر و امید به ارائه عملکرد در حوزه بخشداری و دهیاری ها و اجرای طرح های عمرانی در روستاهای بخش مرکزی پرداخت و اعلام داشت:  با توجه به محرومیت و عدم قرار گرفتن شهرستان جزء شهرستان های کمتر برخوردار و محروم شدن از بسیاری از اعتبارات، با تمام توان با همکاری مدیریت شهرستان تلاش خواهیم کرد که بتوانیم مجددا" در لیست مناطق محروم قرار گرفته و از امکانات و مزایای اعتباری مناطق محروم در جهت اهداف مورد نظر و پیشرفت شهرستان استفاده کنیم.

حضور حجت الاسلام اسماعیل سیاوشی و حجت الاسلام ناصر صابری ائمه جمعه شهرهای داران و دامنه با همراهی جمعی از روحانیون در فرمانداری از برنامه های دیگر این هفته بود.

در این دیدار حجت الاسلام سیاوشی امام جمعه شهر داران  ضمن تبریک هفته دولت به مدیران و مسئولان با ابراز رضایت از تعامل و همکاری ادارات و ارگان های شهرستان یکی از محورهای توسعه و پیشرفت را همدلی و هماهنگی مسئولان و مردم با یکدیگر دانست.

وی  از آغاز برنامه های هفته دولت در شهرستان با برگزاری مراسم معنوی و پر فیض زیارت عاشورا و تجدید میثاق با شهدا توسط فرمانداری تقدیر نمود و انجام این گونه مراسم را باعث برکت و پیشرفت در امور برشمرد.

روحانیون حاضر در جلسه نیز بر بررسی و شناسایی مسائل و مشکلات مردم در حوزه های مختلف شهری و روستایی تاکید نمودند و اذعان داشتند مسئولان ضمن رفع نیازها و انتظارات  مردم گزارش عملکرد و اقدامات خود را به مردم ارائه دهند و از نظرات و پیشنهادات آن ها نیز استفاده نمایند.

دیدار روسای ادارات کتابخانه ها و فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان با همراهی تعدادی از شعرا و نویسندگان نیز یکی دیگر از برنامه های جالب هفته دولت بود.

صفر بدیع زمانی معاون فرماندار فریدن در این دیدار با بیان این که نویسندگان تنها برای خود نمی نویسند و طبعاً خوانندگان فراوانی دارند و به همین جهت نیز مسئولیت آنها بسیار سنگین است، اظهار داشت: نویسندگان جزء نوابغ جامعه و پیشرو در ایجاد تغییر و تحولات هستند و زودتر از سایر اقشار متوجه تهدیدها و خطرات می شوند.

وی در ادامه خاطر نشان کرد:  نویسنده توانمند با روح انسان ها به ویژه نسل جوان سروکار دارد و می تواند احساسات و عواطف ملتی را به سود یا زیان جریان یا حاکمیتی برانگیزد و به افراد خاموش، توان و  حرکت ببخشد و روابط حاکم بر اجتماع را دگرگون سازد.

معاون فرماندار به نقش و اهمیت حضور نویسندگان در جامعه اشاره نمود و گفت: هیچ انقلابی را نمی توان سراغ داشت که نویسندگان و گویندگان در صف اول آن قرار نگرفته و نقش و سهم تعیین کننده ای در بیدار سازی و جهت دهی مردم نداشته باشند.

 وی افزود:  اگر به کشور عزیزمان نظری بیفکنیم، به روشنی می بینیم که در انقلاب مشروطه، نهضت ملی شدن نفت و سرانجام انقلاب عظیم اسلامی، نویسندگان نقش بارز و با ارزشی در زمینه سازی، گسترش و پیروزی این سه جریان برعهده داشته اند.

معاون فرماندار مسئول و با ایمان بودن، داشتن انگیزه  و هدف عالی و والا برای نوشتن، دور نشدن از جادة حق و حقیقت، نفروختن قلم به چیزهای بی ارزش مانند جاه و مال و مقام و نداشتن حسد و غرض و ارجح ندادن مصالح شخصی بر منافع عمومی و میهنی را از جمله مشخصات یک نویسنده خوب دانست و اظهار داشت روشنی و وسعت اندیشه، واقع بینی و حقیقت گرائی، شناخت موقعیت و محیط نیز از خصائص یک نویسنده موفق می باشد.

معاون فرماندار در این دیدار از حضور نویسندگان و شعرا تقدیر نمود و خواستار استمرار نشست ها و جلسات با آنها شد.

بازدید از مرمت بناهای تاریخی شهرستان و دیدار  با هنرمندان صنایع دستی شهرستان نیز از برنامه های دیگر بود که در هفته دولت به اجرا در آمد.

تعدادی از برنامه های هفته دولت نیز به بازدید دولتمردان از سازمان های مردم نهاد و طرح های تولیدی بخش خصوصی بود.بازدید از کانون فرهنگی ولایت کمیته امداد امام خمینی(ره) و ارائه گزارشی در مورد عملکرد کانون پیرامون برگزاری کلاس های آموزشی، پیگیری اشتغال جامعه هدف، کلاس های اوقات فراغت، اردوهای فرهنگی مذهبی و برنامه های  دهه ولایت  توسط مدیران این کانون از دیگر برنامه ها بود.

بازدید مسئولان ازکارگاه تولید شمع شهر واقع در شهر داران یکی از برنامه هایی بود که با هدف تاکید بر اهمیت بخش خصوصی و نقش آن در رونق اشتغال به اجرا در آمد.

این کارگاه شمع سازی که برای بیش از ۲۰ نفر از بانوان شهرستان اشتغالزایی داشته است توسط سرمایه گذار بخش خصوصی راه اندازی شده است. معاون فرماندار در این بازدید ضمن قدردانی از سرمایه گذار در خصوص پیگیری مشکلات کارگاه دستورات لازم را به دبیر ستاد تسهیل سرمایه گذاری و مشارکت های مردمی فرمانداری شهرستان ابلاغ نمود.  

برگزاری مسابقات ورزشی ورزشی ویژه کارمندان دولت با محوریت  اداره  ورزش و جوانان از برنامه های مفرح این هفته بود. این مسابقات در ۴ ایستگاه شامل ۴ پرتاب توپ بسکتبال، ۳ پرتاب تیر دارت، ۴ پرتاب توپ بولینگ و آمادگی جسمانی شامل (شنای سوئدی و طناب زنی) برگزار شد که شرکت کنندگان باید در هر ۴ ایستگاه شرکت می کردند که در نهایت  آقایان سلیمانی (آموزش وپرورش)، مرادی (منابع طبیعی) و روستایی (بخشدار بخش زنده رود) به ترتیب مقام  اول تا سوم را کسب نمودند.

از برنامه های مهم هفته دولت در فریدن بازدید معاون فرماندار با همراهی جمعی از روسای ادارت از جمله دادگستری، بخشدار مرکزی، مدیران و نمایندگان ادارات منابع طبیعی، امور برق، آب و فاضلاب روستایی، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، آموزش و پرورش، فرماندهی انتظامی،  میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از پروژه های عمرانی روستایی بخش مرکزی بود.

دولتمردان در ابتدای ورود به روستای دره بید با ادای احترام به شهدای ارزشمند این روستا ضمن تجلیل از مقام والای شهیدان با آرمان های امام خمینی (ره) و انقلاب تجدید میثاق نمودند.

مسئولان در ادامه حضور در روستای دره بید،  از  کارگاه تولید مصنوعات پلاستیکی (دبه پلاستیکی)  که به همت بخش خصوصی راه اندازی شده است بازدید نمودند و سپس ضمن بازدید از کارگاه خیاطی مسائل و مشکلات آن ها را بررسی نمودند.

معاون فرماندار و هیئت همراه در ادامه از کلاس های فرهنگی، آموزشی و هنری روستا نیز که به همت و با پیگیری دهیاری برگزار شده بود دیدن نمودند.

بازدیداز پروژه های عمرانی در حال اجرای روستا از جمله اجرای جدول، کانیو و زیر سازی که با پیمانکاری شرکت تعاونی دهیاری های بخش مرکزی در حال اجراست برنامه بعدی مسئولان بود.

مدیران دولت تدبیر و امید در شهرستان فریدن در ادامه بازدید از روستاهای بخش مرکزی با حضور در روستای طرار مورد استقبال روحانی روستا، اهالی، شورا و دهیار قرار گرفتند و سپس از پروژه احداث بوستان روستایی و اجرای جدول و کانیو که با نظارت دهیاری و پیمانکاری شرکت تعاونی دهیاریهای بخش مرکزی در حال اجرا است بازدید نمودند و در خصوص افزایش وسعت زمین پارک و استفاده قانونی از زمین های ملی اطراف بوستان برای درختکاری نیز به بحث و تبادل نظر پرداختند.

در روستای خویگان نیز مسئولان ضمن بازدید از پروژه ها در خصوص جابجایی تیرهای چراغ برق، اصلاح شبکه و آسفالت روستا تصمیماتی اتخاذ نمودند و سپس طی جلسه ای در روستای نماگرد پیرامون اجرای طرح هادی روستا، اجرای آسفالت ورودی روستا، جابجایی مدرسه تخریبی روستا، اصلاح شبکه، جابجایی تیرهای چراغ برق و بهره برداری از دستگاه نیترات زدا بحث و تبادل نظر گردید.

در این بازدید ها ضمن اتخاذ تصمیمات لازم، رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان نیز در خصوص اجرای زیر سازی و اجرای آسفالت ورودی روستا تا قبل از شروع فصل سرما قول مساعدت داد.

لازم به ذکر است ترمیم و بهسازی زیر سازی و آسفالت جاده ورودی روستای نماگرد که محل تردد و عبور و مرور روستاهای سفتجان، چیگان، غرغن، سواران، ننادگان، قلعه ملک، خویگان و موغان به شمار می رود یکی از مسائل و مشکلات حوزة راه روستایی در  این بخش است.

هم چنین در روستاهای دره بید، قفر، طرار، گل امیر، خویگان، ننادگان، قلعه ملک، نماگرد، سفتجان، اسکندری برآفتاب، عادگان و سینگرد  از توابع بخش مرکزی پروژه های عمرانی از جمله جدول گذاری  ، اصلاح شبکه، اجرای کانیو، زیر سازی و احداث ساختمان دهیاری با نظارت بخشداری و دهیاری ها با پیمانکاری شرکت تعاونی دهیاری های بخش مرکزی در حال اجرا است.

برنامه دیگر هفته دولت بازدید معاون فرماندار با همراهی بخشداران بخش مرکزی و زنده رود، مدیران بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، جهاد کشاورزی، امور برق، منابع طبیعی، آب و فاضلاب روستایی، میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری از روستاهای بخش زنده رود شهرستان فریدن بود.

در ابتدای این بازدید مسئولان شهرستان با حضور در روستای خلج به تنها شهید این روستا ادای احترام نمودند.

سپس ضمن بازدید از آسیاب قدیمی، قنات، استخر و  مسجد قدیمی  روستای خلج از  مسیر قنات های بالا دست روستای قوهک  نیز بازدید کردند.

در این برنامه مسئولان در خصوص مرمت و احیا آسیاب قدیمی روستا توسط میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری با مشارکت بخشداری و دهیاری خلج، بررسی و ارائه طرح پرورش ماهی در استخر با مشارکت اهالی و جهاد کشاورزی و مرمت مسجد قدیمی روستا با قدمت ۱۱۷ سال به بحث و تبادل نظر  پرداختند و هماهنگی های لازم با ادارة منابع طبیعی پیرامون اجرای طرح آبخیزداری در مسیر قنات های بالادست روستای قوهک نیز به عمل آمد.

بازدید  از پروژه های عمرانی روستاهای نهرخلج و بادجان نیز از دیگر برنامه ها بود.

لازم به ذکر است در روستاهای نهرخلج، بادجان، چهلخانه، گنجه، حصور، ازونبلاغ و قودجانک از توابع بخش زنده رود  پروژ ه های عمرانی از جمله جدول گذاری، اصلاح شبکه، اجرای کانیو، زیر سازی، احداث ساختمان دهیاری در حال اجرا است.

هفته دولت در فریدن آمد و رفت و این بار جای خالی کمال رضایت نماینده عالی دولت در شهرستان، به دلیل عزیمت به سفر حج بسیار به چشم آمد.

موضوعی که هر چند حامل برکات معنوی بسیاری است و به دلیل همزمانی موعد حج با هفته دولت ایراد خاصی متوجه آن نیست، اما مقایسه اتفاقات پربارتر این هفته در سال های گذشته موجب شد مردم قدری از حال و هوای هفته دولت دلتنگ شوند.

هم چنین عدم حضور  اکبر ترکی نماینده مردم فریدن، در هیچ یک از برنامه ها، دید و بازدیدها و بازرسی های مسئولان از روستاها  در هفته دولت، موضوع دیگری بود که مورد اعتراض مردم قرار گرفت و این نگرانی را به وجود آورد که ممکن است آن همبستگی و وحدت مورد انتظار برای پیشبرد سریع امور بین مقامات بلند پایه شهرستان وجود نداشته باشد.

گرچه وسعت حوزه انتخابیه  و دعوت فرمانداران شهرستان های مجاور از نماینده برای حضور در افتتاحیه ها و نیز همزمانی هفته دولت با حضور نماینده در مجلس دلایل موجهی برای عدم  شرکت وی در برنامه ها به شمار می آید؛ اما نکته مهم آن است که مردم  باید در هنگام بروز چنین شرایطی  از قضاوت های سطحی و برداشت های سلیقه ای نیز پرهیز نمایند و بنا را بر اتحاد، انسجام و تعامل مسئولان بگذارند.

در این میان نمی توان از انتظار مردم برای  اجرای طرح های بزرگ  و کلانی همچون تامین آب شرب از منابع پایدار، بهبود وضعیت راه ها و محورهای مواصلاتی، طرح های اشتغالزایی و توسعه پروژه های عمرانی چشم پوشید.

مردم شهرستان فریدن در کنار خرسندی از تلاش ها و برنامه های انجام گرفته دولت تدبیر و امید در برخی حوزه ها، خواستار استمرار تلاش دولت برای بهبود وضعیت اقتصادی، اشتغال، ازدواج ، صنعت و کشاورزی و زیرساخت های عمرانی و گردشگری هستند.

آن ها به وجود وحدت و یکپارچگی حقیقی زمامدارانشان می اندیشند و  بر اساس آن خواهان به بار نشستن مطالبات صریح خود می باشند.

با این حال؛ خبرها حاکی از آن است که تعداد قابل توجهی از افتتاح ها با دعوت از مدیران استانی در آینده ای نزدیک به وقوع خواهد پیوست.

شاید محدود شدن به هفته دولت و اتفاقات آن معیار مناسبی برای سنجش خدمات دولت نباشد و برای شرح خدمات نیاز به دید فرا بازه ای احساس شود؛  اما واقعیت آن است که مردم به عنوان شاهدان تیزبین، طعم خدمت  را می شناسند و هر کجا که آن را لمس کنند زبان به تقدیر و قدردانی می گشایند.

از طرفی آگاهی مردم، مطالبه گری  صریح و اتحاد آنان در کنار همدلی و همراهی مسئولان زمینه ساز بروز خدمات بیشتر از سوی دولت  ها خواهد بود.

گزارش از: فاطمه زمانی

کد خبر 317666

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.