میکروب شیرابه ها ۴۰ هزار برابر زباله های معمولی است

بنا به نظر کارشناسان در هر میلی گرم شیرابه زباله ها بیش از ۱۰۰ میلیون باکتری مضر موجود است که عامل انتقال بیش از ۱۱۸ نوع بیماری حاد است که سلامت انسان و محیط زیست را به شدت تهدید می کند.

به گزارش ایمنا، امروزه هر انسان تحصیل کرده و آگاهی که او را دغدغه ای هرچند اندک نسبت به آینده نگری و مآل اندیشی نوع بشر باشد به نیکی آگاه است که در دورانی پای به عرصه وجود نهاده که تمدن پر ادعای انسان، زمین را با مخاطرات بس جدی و هولناکی به چالش طلبیده است.

برای به دست آوردن تصوری از میزان آلودگی و مسمومیتی که در شیرابه موجوداست کافی است بگویم که میزان میکروب های موجود در شیرابه بالغ بر ۴۰هزار برابر زباله های معمولی است و حتی حل شدن چند قطره از آن در هر آبی بسان آزاد شدن یک بمب میکروبی خطرناک است که عامل سرایت انواع بیماری ها به انسان و دام و گیاه می باشد.

بر اساس پژوهش های صورت گرفته فقط یک لیوان شیرابه قادر است یک درخت تناور را بطور کامل از ریشه بخشکاند.

در رابطه با آلودگی آب های زیرزمینی و امکان نفوذ شیرابه به داخل آنها همواره باید قدرت تصفیه پذیری و رفع آلودگی در هنگام حرکت شیرابه از لایه های مختلف زمین را مد نظر قرار داد، چرا که قدرت خود پالایی سفره آب های زیر زمینی به سبب جریان آهسته آن چندین برابر کمتر از آب های جاری در سطح است.

۸۰ درصد پسماندهای شهر اصفهان رطوبت دارند

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان در گفتگو با خبرنگار «ایمنا» می گوید: روزانه در شهر اصفهان حدود ۱۰۰۰ تن پسماند شهری جمع آوری می شود که از این ۱۰۰۰ تن حدود ۶۰ درصد آنها مواد آلی است و این پسماندها ۸۰ درصد رطوبت دارند.

امیر حسین کمیلی می افزاید: رطوبت یعنی چیزی که قابلیت دارد به صورت شیرابه از پسماند شهری خارج یا تبخیر شود، بخشی از این رطوبت در مراحل پردازش و فعالیت هایی که انجام می شود در کارخانه تولید کود آلی و پردازش پسماند در مجاورت هوا قرار می گیرد و تبخیر می شود.

وی ادامه می دهد: بخشی از این رطوبت و شیرابه در ریجکت باقی می ماند و همراه با ضایعات دفع می شود و بخش دیگری از رطوبت در کود است.

 مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه ماده آلی که تبخیر نمی شود و به صورت شیرابه از خطوط و لاین هایی که درون آنها ماده آلی ریخته شده جاری می شود، در مجاورت هوا طی چند ماه کود به بلوغ می رسد، اظهارمی کند: این شیرابه ها در لاگون هایی جمع آوری (لاگون ها فضاهای بزرگ مستطیل شکلی هستند که عایق گذاری شده اند تا شیرابه ها به زمین نفوذ پیدا نکنند) و در حال حاضر به روش تبخیری مدیریت می شوند.

وی تصریح می کند: آن مقدار رطوبت و آبی که در منازل در سطل های زباله تولید می شود و در پسماندهای شهری موجود است، «آب زباله ها» هستند و هنوز عنوان «شیرابه» را نمی توان به آنها اطلاق کرد؛ اما این آب زباله ها اگر درون پسماندها مواد سمی و خطرناک وارد شود تبدیل به شیرابه بسیار خطرناک می شود.

کمیلی تاکید می کند: این مواد سمی شامل باطری های از کارافتاده و کوچک است که عموما به سطل زباله انداخته می شود و البته این اقدام بسیار خطرناک است چون در تولید این باطری ها فلزات سنگین و مواد سمی به کار رفته است.

وی اضافه می کند: با توجه به اینکه در تولید ضایعات الکتریکی و الکترونیکی فلزات سنگین و مواد سمی بکار رفته است، به محض اینکه در زباله قرار گیرد، کم کم تجزیه می شود و مواد سمی و فلزات سنگین وارد پسماندها شده و آب زباله ها را تبدیل به شیرابه می کند که بسیار بسیار برای محیط زیست مضر است و می توان گفت روشی برای مدیریت آن وجود ندارد.

شهروندان مواد سمی و خطرناک را وارد زباله های شهری نکنند

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان خاطرنشان می کند: اولین درخواست ما برای کنترل شیرابه های خطرناک این است که شهروندان به هیچ وجه مواد سمی و خطرناک را وارد زباله های شهری نکنند.

وی با اشاره به اینکه مواد آرایشی غیر قابل استفاده، داروها، پانسمان و تزریقات و مواد تیز و برنده را هم نباید وارد زباله کرد، می گوید: شهروندان باید تفکیک از مبدأ را رعایت کنند به این معنا که مواد آلی را از مواد قابل بازیافت جدا کنند.

به گفته کمیلی، مواد آلی منشاء طبیعی دارند مثل انواع میوه جات، سبزیجات و اضافه مانده های مواد غذایی که می توانند اگر ماده خطرناک وارد آنها نشود، به راحتی به طبیعت بازگردند.

وی با بیان اینکه در فصل تابستان این مواد آلی پرآب یا به قولی آبکی هستند، اظهار می کند: باید دقت کرد که مواد آلی آبگیری شوند به عنوان مثال برای ریختن  تفاله چای به سطل زباله، نباید قوری را درون سطل همراه با چای داخل آن خالی کرد بلکه اول باید در آب چکان خالی و تفاله های چای بدون آب را وارد سطل زباله شود یا هندوانه و خربزه را بدون آب وارد سطل زباله کنند.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان می افزاید: اگر زباله ها آبگیری شوند، هم حجم زباله افزایش می یابد، هم بوی آن بیشتر می شود و از خطرات شیرابه ها جلوگیری شده است و بی شک شهروندان اگر رعایت کنند این مشکلات حل می شود.

وی با اشاره به اینکه مهمترین برنامه سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان برای مدیریت شیرابه ها این است که مدیریت بخش آلی در هاضم های بی هوازی انجام شود تا از ماده آلی پسماند بتوانیم برق و کود مرغوب استحصال کنیم، یادآور می شود: مدیریت این بخش در هاضم های بی هوازی کامل تر و علمی تر انجام خواهدشد.

کد خبر 317528

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.