سن ابتلا به آلزایمر در زنان و مردان متفاوت است

بررسی های جدید محققان نشان می دهد که در طول عمر زنان و مردان شانس یکسانی برای ابتلا به بیماری آلزایمر وجود دارد، اما سن ابتلا به بیماری برای آنها متفاوت است.

به گزارش گروه ترجمه سرویس علم و فناوری خبرگزاری ایمنا و به نقل از "مدیکال نیوز" محققان دانشگاه کالیفرنیا با آنالیز داده های مربوط به ۵۸ هزار نفر از زنان و مردان به این نتیجه رسیدند که سن ابتلا به این بیماری برای هر دو گروه متفاوت است، به گونه ای که زنان در دهه ۶۰ طول عمر خود و مردان در دهه ۷۰ دچار آلزایمر می شوند.

در واقع آلزایمر یک نوع اختلال عملکرد مغزی است که به تدریج توانایی‌های ذهنی بیمار در آن تحلیل می رود .این بیماری با از دست دادن حافظه کوتاه مدت، فراموش کردن آدرس ها و اسم ها آغاز می شود و کم کم تا آنجا پیش می رود که فرد حتی راه بازگشت به خانه را فراموش می کند .

این در حالی است که تحقیقات منتشر شده در " JAMA" در بیست سال پیش نشان می دهد که یک ژن با نام " آپولیپوپروتئین" یا " " زنان را در معرض بیماری آلزایمر قرار می دهد و این موضوع شیوه تشخیص این بیماری توسط متخصصان و همچنین فاکتورهای خطرآفرین آن را تاکنون تحت تاثیر قرار داده است.

بررسی های صورت گرفته توسط دکتر اسکات از دانشکده پزشکی دانشگاه کالیفرنیای جنوبی و همکاران وی نشان می دهد که زنان و مردان دارای ژن به یک میزان در معرض ابتلا به آلزایمر هستند و جنسیت آنها نقش چندانی در این مورد ندارد. اما یک استثنا در مورد قانون جدید وجود دارد که نشان می دهد زنان در سنین ۶۵ تا ۷۵ آمادگی بیشتری برای مبتلا شدن به این بیماری دارند و این دهه حیاتی عمر آنها محسوب می شود.

هچنین یافته های جدید حاکی از آن است که دوره بحرانی که زنان بیشتر دچار الزایمر می شوند ۱۰ سال پس از شروع عادی دوره یائسگی در آنها است. بنابراین متخصصان باید زنان و مردان را در سنین متفاوت برای تشخیص فاکتورهای آلزایمر مورد بررسی قرار دهند.

کد خبر 317327

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.