پانزدهمین کنگره علوم خاک آغاز به کار کرد

پیش از ظهر امروز  مراسم افتتاحیه پانزدهمین کنگره علوم خاک ایران در دانشگاه صنعتی اصفهان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا،  محمدعلی حاج عباسی پیش از ظهر امروز  در مراسم افتتاحیه پانزدهمین کنگره علوم خاک ایران در دانشگاه صنعتی اصفهان اظهار کرد: چهارمین کنگره خاک در سال ۷۳ نیز به میزبانی دانشگاه صنعتی اجرا شده بود اکنون اصفهان کمیزبان پانزدهمین دوره از این کنگره بزرگ است.

وی افزود: هدف از برگزاری این کنگره، جمع‌کردن متخصصان علوم خاک از سراسر کشور برای بررسی مشکلات و چالش‌های خاک کشور است.

وی با بیان اینکه این کنگره ۲ سالانه است و هر بار به میزبانی یکی از دانشگاه‌های کشور برگزار می‌شود، افزود: هزار و ۵۰ مقاله به دبیرخانه پانزدهم ارسال شده که ۸۰۰ مقاله پوستری، ۶۸ مقاله شفاهی، ۱۸ مقاله کلیدی بوده و در این بین ۵۱ درصد مقالات توسط بانوان و ۴۹ درصد شرکت در این کنگره را آقایان به خود اختصاص دادند.

دبیر پانزدهمین کنگره علوم خاک ایران تاکید کرد: کل مقالات دریافتی را ۲۵۰ داور از سراسر کشور در مؤسسات و نهادهای گوناگون بررسی کردند که ۳ هزار و ۲۲۵ مورد داوری انجام شد.

وی با اشاره به اینکه پانزدهمین کنگره به مدت ۳ روز خواهد بود، اضافه کرد: ۸ کارگاه و میزگرد با محوریت خاک در خصوص تغذیه، اشتغال، خاک و آب، ریزگردها و... برای کارشناسان و شرکت‌کنندگان در کنگره پیش‌بینی شده و بازدیدهای علمی از مراکز مرتبط نیز انجام می‌شود.

حاج عباسی با اعلام اینکه در کشور حدود ۲۰۰ چالش پیرامون خاک و آب گزارش شده که به دلیل فرسایش خاک، تغییر کاربری، نداشتن اطلاعات دقیق از اراضی، بهره‌وری آب و... است، تصریح کرد: با توجه به اهمیت این خاک در جهان، انجمن بین‌الملل خاک سال ۲۰۱۵ را سال خاک و دهه ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۴ را به نام دهه خاک نام‌گذاری کرده است.

وی با بیان اینکه شعار کنگره پانزدهم خاک، سلامتی، زندگی انتخاب شده، بیان کرد: کارخانه‌های بسیاری از جمله ذوب‌آهن، فولاد، پالایشگاه، آجرنسوز، پتروشیمی آلودگی‌هایی را به خاک اضافه می‌کنند و اهمیت خاک مانند آب و هوا بوده که اگر خاک سالم نباشد زنجیره غذایی موجودات به خطر می‌رود.

کد خبر 317151

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.