ازدواج مدرن در سراشیبی زندگی ترمز  بُرید

سکوت همه جا را فرا گرفت، حضار منتظر بله عروس خانوم بودند، عروس خانومی که در خیالات خودش غرق بود سکوت طولانی اش به معنای زیر لفظی تعبیر شد و دستبندی زیبا دور دستانش حلقه بست، هرچند این رسم و رسومات دست و پاگیر برایش مهم نبود اما به قول مادرش ایده خوبی برای بستن دهان و درآوردن چشم فامیل بود.

به گزارش گروه جامعه خبرگزاری ایمنا، روی صندلی چوبی نشسته و به آیینه مقابل چشم می دوخت، بی خبری از آینده عذابش می داد اما همه چیز را به دست تقدیر سپرده بود، یاد روز اول خواستگاری اش افتاد که وقتی شاه داماد را دید قند در دلش آب شد، انگار خدا شاهزاده رویاهش را فرستاده بود، خواستگارهای قبلی را بنا به دلایلی مختلف نمی پذیرفت و با آمدن این یکی زبانش بند آمده بود. در عرض یک چشم بهم زدن خرید و تشریفات عقد فراهم شد و وقتی به خود آمد که زیر حریر قند ساب عروس نشسته بود.
خانم های فامیل هر کدام گوشه ای از حریر را گرفته بودند و خواهر شوهر بزرگش قند را به آرامی  روی سرش  می سابید ، از ان طرف سالن صدای عاقد  به گوش می رسید که خطبه  عقد را جاری می کرد ،  یک لحظه  سکوت همه جا را فرا گرفت و همه منتظر بله عروس خانوم بودند ، عروس خانومی که در خیالات  خودش غرق بودو در بی خبری آینده دست و پا میزد ، سکوت طولانی اش به معنای زیر لفظی تعبیر شد و دستبندی زیبا  دور  دستانش حلقه بست.
هرچند برایش این رسم و رسومات دست و پا گیر مهم نبود اما بقول مادرش برای بستن دهان در آوردن چشم فامیل ایده ی خوبی بود. 
چشم و همچشمی هایی که  ستون ها ی زندگی را ویران می کنند
متاسفانه امروزه  ایده اکثر جوانان برای چشم و هم چشمی و رقابت این شده و در هنگام ازدواج، با مشکلاتی از قبیل جهیزیه، مهریه و برگزاری تشریفاتی مراسم عروسی خود و سنگ اندازی های خانواده ها روبرو هستند. این مشکلات به نحوی عمل می کنند که جوانان را از این هدف دور کرده و به بیراهه می کشانند.
در بعضی از مواقع که با وجود این همه مشکل، دو جوان به یکدیگر می رسند، کمبودهای این نوع تشریفات، بر زندگی آنها تاثیر گذاشته و باعث دعواهای بسیار زیادی بر سر راه آنها شده و  پایه و اساس ناهنجاری و جدایی زوج جوان را به وجود می آورد.
در نتیجه باید درزندگی خود راه و سیرت امامان و ائمه اطهار را پیش بگیریم به  طو ریکه  حجت الاسلام حسن بابایی کارشناس مذهبی حوزه و دانشگاه در گفت و گو با خبرنگار ایمنا می گوید:اگر به احادیث و روایات نگاهی بیندازیم ، امام جواد (ع ) در روایتی می فرماید  اگر خاستگاری برای دخترتان آمد که در دین  داری و امانت  مورد تایید بود دخترتان را به او بدهید.
وی با  بیا ن اینکه علی رقم اینکه اکثر مردم ایران  شیعه هستند و برای شهادت  امام جواد گریه و زاری می کنند  بخاطر تغیرذائقه و سبک زندگی حدیث امام معصوم را رد کره و معتقدند پسر باید در کنار دین داری و امانت  پول و ماشین و خانه هم داشته باشند.    
نقطه هدف  دشمن  در جنگ نرم را کانون گرم خانواده است

حجت الاسلام بابایی نقطه هدف  دشمن  در جنگ نرم را کانون گرم خانواده ها دانست و افزود: دشمن برای متلاشی شدن آن  از هر راهی استفاده می کند بطوریکه با تشویق جوانان به دیر ازدواج کردن ، تغیر زائقه آنها درازدواج آسان و  انتخاب همسر برنامه ریزی های بلند مدتی کرده اند.
کارشناس مذهبی با تاکید براینکه جوانان  ما از سیره و سیرت  زندگی ائمه  اطهار (ع) فاصله گرفتند افزود: امروزه خانواده ها در تشریفات و تجملاتی غرق شدند که  نه عرف آن را می پسندد نه شرع  بطور مثال  زمانیکه امام علی به خاستگاری حضرت زهرا رفت پیامبر(ص) از او پرسید  چه چیزی را مهریه دخترم میکنی؟ این سوال یعنی پسر متناسب با وسع و توان مالی خود مهریه را تعیین می کند نه مثل جوانان امروزی خانواده دختر بر اساس چشم و هم چشمی رقم تعیین کنند.
سن کامجویی و لذت ازدواج را از دست ندهید 
حجت الاسلام بابایی با بیان اینکه  متاسفانه جوانان امروز ملاک ازدواج را  تحصیلات قرار می دهند اظهار کرد: وقتی رسول خدا در حدیثی می گوید ز گهواره تا گور دانش بجوی  پس تحصیلات تا آخر عمر ادامه دارد و دلیل ندارد که ما بخاطر این موضوع ازدواج را به تاخیر بیندازیم  و از آنجایی که اوج سن کامجویی و لذت ازدواج 15 تا 25 سال است بهترزمان تشکیل خانواده  تشخیص داده شده  است .
حال پسری را در نظر بگیربد که بدون پشوانه مالی و کار ثابت  دراین امر خیر پیش قدم شده و به خاستگاری دختر مورد علاقه اش می رود که با سخت گیری های افراطی مثل عدم شناخت طرف مقابل و تمایل به تجملات و ظاهر گرایی  روبه رومی شود که از نظر روانشناسی این سخت گیری ها موجب دلزدگی و دلسردی جوان شده و از سوی دیگر عدم ثبات اقتصادی می تواند عامل مهی در افزایش آمار طلاق باشد . 
باید قبول کردبعضی از سخت گیریها بیمار گونه هستند این را ملینا شیرانی  دانشجوی دکتری روانشناسی بالینی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا گفت و افزود:افراد برای  پر کردن خلاء های خود  و ارزش گذاشتن  بر روی کارهایشان  به ازواج به عنوان ابزاری نگاه می کنند که  رویا هایشان را به حقیقت رسانده و از مردم نمره قبولی دریافت  کنند.

الگویی که انسان را به غنای درونی می رساند
شیرانی  با بیان اینکه چشم و همچشمی ها  فقط به مراسم عقد و عروسی ختم نمی شود اظهار کرد: این افراد توقعات سیری ناپذیری دارند  و بهتر از قبل از ازدواج به خود درمانی پرداخته  و مشکلشان را رفع  کنند.
وی ادامه داد: یکی از مهمترین مسائل ما در روانشناسی الگو سازی   برای افراد است که زندگی  اسطوره ها ، قدیسین و امامان را الگوی افراد قرار می دهیم  و ساده زیستی و  الگوی درست  زندگی را  به افراد میشناسانیم مثلا ممکن است  بعضی افراد با الگو قرار دادن زندگی  حضرت زهرا (ص) هزینه  عقد و عروسی  خود را به خرج  نیازمندان و محرومان می کنند  که در این حالت  به غنای درونی رسیدند.
شیرانی با اشاره به اینکه افراد در زمان نامزدی  با حفظ موازین شرعی می توانند نسبت به یکدیگر شناخت پیدا کنند گفت: شناخت کامل افراد از یکدیگر و فرصت دادن بهم می تواند پایه های  یک زندگی مقاوم را  بنا کند.
وی درپایان  با بیان اینکه زوج ها ی جوان بعد ازازدواج شیوه و سنت  حضرت زهرا و امام علی را در زندگی خود پیاده  سازی کنند گفت:  یکی از رفتار های پسندیده حضرت زهرا(ص) که  می تواند الگوی زندگی همه جوانان باشد سازش و درک همسر در زمان مشکلات است مثلا بانوفاطمه زهرا زمانی که امام  علی ازنظر اقتصادی وضعیت خوبی نداشتند درخواستی از او نمی کردند  که  غرور و مردانگی اورا زیر سوال ببرند و همین باعث شد  که امام علی در زمان  مرگ  همسرش قدردان تمام خوبی ها و مهربانی هایش بود.

کد خبر 316674

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.