ارتباط چهره به چهره با مردم مزیت مدیران انقلابی است

لنجان_امام جمعه زرین شهر گفت: مهم ترین مزیت شورای شهر ارتباط گیری «چهره به چهره» با مردم است و نه تنها نباید این عرصه را رها کرد بلکه باید آن را تقویت کرد لذا برای این کار باید با دست پر وارد میدان شد و نسبت به مشکلات واقعی و ملموس مردم حرف جدی و راهکار عینی داشت.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان لنجان، حجت الاسلام در آئین تحلیف اعضاء شورای اسلامی زرین شهر اظهار کرد: یکی از صفات اهل ایمان این است که در کارها با هم مشورت می کنند، دربدست آوردن رای درست به مشورت می نشینند و از رای صاحبان نظر و اندیشه بیشترین بهره را می گیرند و بدیهی است که مشورت هم در کارهای فردی و خصوصی و هم کارهای جمعی بسیار مفید و لازم است.

وی افزود: اصل مشورت و تبادل نظر با صاحبان فکر و اندیشه و تجربه در تاریخ بشر قلمروی وسیع تر از زندگی جمعی داشته است و انسان ها همواره در حل مشکلات و رهیابی به نظرات صائب و رهایی از بن بست ها در حیطه زندگی فردی و اجتماعی به این اصل متوسل شده اند.

امام جمعه زرین شهر تصریح کرد: عمده ترین نقطه عطف ها و تحولات اساسی در زندگی انسان ها وقتی رخ داده است که انسان از پوسته خودمحوری و تکروی و خودکامگی بیرون آمده و از جمع و تفکر جمعی حرکت را آغاز کرده است لذا باید گفت اصل ایجاد شوراهای اسلامی شهر و روستا حضور افکار مختلف گرد یک میز است که این مهم در چهارچوب قانون تعریف شده است.

وی ادامه داد: در آموزه های دینی پدیده شوری حکایت از واقعیتی عینی دارد که مردم در صورت تشکیل جمعی برای تحقق اهداف معقول میتوانند از فهم عقل و وجدان یکدیگر بهره برداری کنند و هریک از آنان کتابی گشوده در مقابل دیدگان دیگری باشند.
باقریان اضافه کرد: اجتماع و تفاهم انسانی کمترین نتیجه ای که در بردارد آن است که نتیجه تفکر را به تصاعد حسابی و گاه هندسی ارتقا می بخشد و از این رو باید گفت اصل شوری نعمت بزرگ خداوند برای انسان هاست.

وی عنوان کرد: خداوند با این اصل مشورت اثبات می کند که موجودی دارای شایستگی زندگی است که عقل و شعور داشته باشد و از این جهت خداوند متعال در قرآن کریم شورا را مبنای سلوک و رفتار متقابل مردم دانسته و آن را یکی از خصائص برجسته مومنان و در ردیف اطاعت از امر خدا و برپاداشتن نماز قرار داده است تا بدین ترتیب راه خیره سری خودمحوری و استبداد بر روی افراد بسته شود.

امام جمعه زرین شهر یادآور شد: پیامبر اکرم (ص) علیرغم داشتن مراتب مطلق عقل و اندیشه و متکی بودن به وحی الهی موظف به مشورت با اطرافین خود شده است و در کلیه مسائل سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و خصوصا امور نظامی که از حساسیت ویژه ای برخوردار بوده است با اصحاب و یاران خود به مشورت می پرداختند.

وی متذکر شد: حضرت علی (ع) می فرمایند انسان عاقل هرگز خود را از مشورت بی نیاز نمی بیند و به طور کلی پیامبر عظیم الشان اسلام و ائمه هدی (ع) در روایات زیادی شورا را مطمئن ترین پشتیبان داشته و به کار بستن آن را برای نیل به بهترین و صحیح ترین راه و جلوگیری از اشتباه و خطا تاکید کرده و استبداد رای را موجب هلاکت لغزش و عدم سعادت و بهروزی فرد و جامعه دانسته اند.

باقریان تاکید کرد: باید توجه داشت امروز نیز توسعه شهرنشینی و رشد روز افزون جمعیت شهری، شهرها را با مشکلات عدیده اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی روبرو کرده است لذا برای اداره امور شهر نیاز به یک سیستم مدیریت یکپارچه شهری است که بتواند با برنامه ریزی مدون و با همکاری تمامی نهادهای ذیربط در جهت رفع نیازمندی های شهر گام بردارد.

وی اظهارکرد: از این جهت شوراهای اسلامی به عنوان یکی از نهادهای تصمیم گیرنده و نظارت‌کننده بر امور شهری می‌تواند تأثیرگذاری مثبتی بر توسعه حقوق شهروندی داشته باشد.

امام جمعه زرین شهر تصریح کرد: شورا به عنوان یک نهاد مردمی متولی امور محلی است و می تواند با جدیت در جلب مشارکت مردم و بخش خصوصی و با استفاده از توانایی‌های مالی و فکری آنان، گام‌های مثبتی برداشته و در زمینه اجرای طرح ها و پروژه های زیربنایی در توسعه عمران شهری نقش مهمی را ایفا کند.

وی ادامه داد: در اصل هدف از تشکیل شوراهای اسلامی که یکی از دستاوردهای مهم انقلاب اسلامی است مشارکت دادن مردم در اداره امور محلی بوده و اکنون شوراها به عنوان یک نهاد تاثیرگذار در زمینه قانون‌گذاری و نظارتی در امور محلی نقش آفرینی می کنند.

باقریان اضافه کرد: شوراهای اسلامی به عنوان نمایندگان مردم وظیفه دفاع از حقوق مردم را عهده دارند و با وضع مقررات محلی اثربخشی و نظارت خود را بر اجرای امور شهر دارا هستند لذا شوراها وظیفه دارند که با شناخت از نارسایی‌ها و کمبودها، طرح‌های پیشنهادی خود را با هدف ارتقاء حقوق شهروندی ارائه و برای رفع چالش های شهر و شهروندان تلاش کنند.

وی عنوان کرد: چنانچه شورای اسلامی شهر را مدیریت محلی قلمداد کنیم، نمایندگان شورا به عنوان مردم و شهرداری به عنوان مدیریت محلی تلقی می شود و این نگاه مستلزم همدلی و همزبانی شورای اسلامی شهر و شهرداری است.

امام جمعه زرین شهر بیان کرد: به غیر از تعاملی که باید بین شورای اسلامی شهر و شهرداری وجود داشته باشد، تعامل شورای شهر و همچنین شهرداری با شهروندان و دیدارهای چهره به چهره آنها با مردم از جایگاه ویژه ای برخوردار است.

وی خاطرنشان کرد: مهم ترین مزیت شورای شهر ارتباط گیری «چهره به چهره» با مردم است و نه تنها نباید این عرصه را رها کرد بلکه باید آن را تقویت کرد لذا برای این کار باید با دست پر وارد میدان شد و نسبت به مشکلات واقعی و ملموس مردم حرف جدی و راهکار عینی داشت و در این مسیر هر میزان افراد و گروه های دیگری نیز برای کمکهای فکری اضافه شوند و کمک کنند مبارک است و باید از آن استقبال کرد.

باقریان دیدار مردمی و چهره به چهره با شهروندان و حضور در مساجد و محلات را از برنامه های مهم افزایش رضایتمندی و اعتماد شهروندان دانست و گفت: باید تلاش شود  اعضای شورا و مسئولان واحدهای مختلف شهرداری در  مساجد حضور یافته و به بررسی مشکلات شهروندان بپردازند و ما باید مانند «سایه» قدم به قدم مشکلات شهر را رصد کنیم و اگر جایی اشکالی وجود دارد باید آن را بیان کرد  تا اصلاح شود و اگر هم نقطه قوتی وجود دارد، فارغ از مسائل مختلف باید آن را تشویق کرد.

باقریان اذعان کرد: اعضاء شورای اسلامی شهر نخبگان و منتخبان مردم هستند لذا باید از ابتدای امر به سمت ایجاد وحدت و صمیمت گام بردارند چراکه چند دستگی در بین اعضاء شورای اسلامی شهر این مجموعه را از دستیابی به اهداف خود بازداشته و در موفقیت‌آمیز بودن فعالیت کاری آنها اختلال ایجاد می‌کند.

وی تصریح کرد: اعضای شورای شهر در سایه همدلی و همزبانی با شهرداری می‌توانند به اهداف تعریف شده در این حوزه دست یابند چراکه اهداف شورای اسلامی شهر در راستای اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران تدوین شده است و باید برای دستیابی به آنها از هیچ تلاشی مضایقه نکرد.

امام جمعه زرین شهر در پایان با تشکر از جواد جمالی شهردار زرین شهر تصریح کرد: امروز اعضاء شورای دور پنجم کارهای بزرگ و مهمی را پیش رو دارند و باید تلاش کنند پروژه هایی که در چند سال اخیر با مشکل مواجه بودند با سرعت هر چه بیشتر به اتما رسیده و پروژه های تاثیرگذار در شهر را تعریف کنند که در پایان دوره  شرمنده مردم و شهدا نباشیم.

کد خبر 316509

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.