خطرات بنفش اشعه خورشید/ علت بروز آب مروارید اشعه خورشید است

هرآنچه با نور مستقیم آفتاب از چشم گرفته تا اشیاء در تماس باشد، منجر به نابودی آن می شود و به همین خاطر یکی از علت های رایج آب مروارید اشعه UV خورشید است که بر اساس آمارها ۸۰۰ تا یک میلیون نفر در کشور مبتلا به این بیماری هستند.

به گزارش گروه علم و فناوری ایمنا، خورشید علاوه بر گرما و نوری که به اهالی زمین برای ادامه حیات ارزانی بخشیده، اشعه ماوراء فرابنفش (UV) را به دور از چشم همین اهالی ساطع می کند و به دنبال آن عواقب جبران ناپذیری بر جای می گذارد.  اشعه فرابنفش خورشید(UV )طول موج کوتاه و سرعتی به اندازه سرعت نور دارد که از جهت های مختلف ساطع می شود و یا در اثر برخورد با سطوح صاف، برف، آب و شن و ماسه منعکس می شود.

«هرآنچه با نورخورشید ارتباط مستقیم داشته باشد، منجربه به نابودی آن می شود و به همین خاطر یکی ازعلت های رایج آب مروارید اشعه UV خورشید است و بر اساس آمارها ۸۰۰ تا یک میلیون نفر در کشور مبتلا به این بیماری هستند» این را حسین صادقیان جراح و متخصص چشم می گوید.

عدسی چشم از آب و پروتئین ساخته شده و شفاف است تا نور بتواند از آن عبور کند. گاهی اوقات بخشی از این پروتئین‌ها تغییر یافته و منجر به کدورت قسمت‌هایی از عدسی می‌شوند. در نتیجه نور به خوبی به شبکیه نمی‌رسد و اختلال بینایی ایجاد می‌شود که این پدیده را آب مروارید می‌نامند.

تابش آفتاب و نور،علاوه برتاثیر بر روی پوست پلک، تاثیراتی بر ملتحمه و قرنیه داشته و با همچنین روی عدسی چشم، احتمال ابتلا به آب مروارید را افزایش می دهد، یا شبکیه را می سوزاند  و دید مرکزی را مختل کند.

بنابراین به توصیه پزشکان حتما باید از چشم در برابر نور خورشید محافظت کرد و این الزام برای افرادی که بیشترین زمان خود را در معرض آفتاب سپری می کنند و همچنین کودکان و افرادی که عمل آب مروارید و یا اختلالات  شبکیه چشم دارند، بیشتر حائز اهمیت است.

از جمله وسایل محافظت کننده چشم در برابر نور خورشید می توان به کلاه لبه‌دار و عینک‌های آفتابی اشاره کرد که اصغر امینی، مسئول اتحادیه عینک فروشان مراقبت از عینک های آفتابی را نیز مشروط به محافظت از آن در برابر نور مستقیم خورشید می داند.

امینی معتقد است که اگر نور مستقیم خورشید به عینک های آفتابی بتابد، مثلا زمانی که پشت داشبورد ماشین قرار گیرد، شیشه عینک دودی، استاندارد بودنش را از دست می دهد و غیر قابل استفاده می شود.

وی توصیه کرد: اگر عینک را با دستمال کاغذی و غیر استاندارد تمیز کنند، خش های ریز پیدا می کنند و حتما برای جلوگیری از خرید عینک های تقلبی، از عینک فروشی های مجوز دار خرید کنید و نه خرازی و دست فروش.  

وی یکی از ویژگی های عینک آفتابی استاندارد را UV۴۰۰  معرفی می کند و می گوید: در افرادی که چشم‌های ضعیفی ندارند باید نور بین ۱۰ تا ۳۰‌درصد از چشم آنها عبور کند، عینک آفتابی استاندارد باید از زیر ابروها تا نزدیک‌گونه‌ها را پوشش دهد.

محافظت از نورآفتاب تنها به پوست ختم نمی شود بلکه اشیاء و چشم نیز در برابر اشعه فرابنفش خورشید در امان نیستند و این مسئله برای کودکان و افرادی که زمان بیشتری در معرض نور خروشید قرار دارند، حیاتی تر می شود. استفاده از عینک آفتابی را به یکی نیازهای روزمره خود تبدیل و سعی کنید کودکان را از ابتدا به استفاده از آن عادت دهید. همواره دنبال عینک‌هایی باشید که از چشم‌ها در برابر پرتوهای UVA/UVB حفاظت کامل‌تری بکند. 

کد خبر 316230

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.