۳ گره کور احیای بافت فرسوده/نوسازی پلاک به پلاک الگوی صحیحی برای احیاء نیست

انتقاد رئیس جمهور از روند کند احیای بافت فرسوده باعث شد وزیر پیشنهادی از شناسایی و احیای سالانه ۷۰۰ محله در بافت های فرسوده سخن بگوید، بافتی که با وجود داشتن زیرساخت‌های شهری سرعت دادن ساخت و ساز در آن از ساختن خانه در بیابان سخت تر نشان می دهد.

به گزارش ایمنا، احیاء بافت فرسوده سر لیست اقدامات وزیر راه و شهرسازی پیشنهادی کابینه دوازدهم خواهد بود، این جمله را رئیس جمهور در زمان رای اعتماد به عباس آخوندی با انتقاد تلویحی به مسکن مهر گفت و وزیر پیشنهادی نیز از شناسایی بافت‌های فرسوده و احیای سالانه ۷۰۰ محله با مدیریت محلی خبر داد.
بیش از ۱۳۰ هزار هکتار از کشور را بافت فرسوده تشکیل می‌دهد که هر روز بر وسعت آن افزوده و الگوی "بد مسکنی" را نیز در خود پرورش می دهند.
در این میان سه هزار و ۲۷۰ هکتار و بیش از ۵ و ۳ دهم درصد از مساحت پایتخت و ۱۲ درصد از پارسل‌ها و پلاک های تهران در بافت فرسوده قرار دارد.
در شهر تهران حدود ۱۴ هزار و ۷۹۲ هکتار را بافت ناپایدار تشکیل داده به گونه‌ای که ۴۳ درصد از کل واحدهای مسکونی کلانشهر با ویژگی ناپایداری توصیف می شود، ناپایداری و فرسودگی در کلانشهر تهران بیشتر در محدوده مرکزی شهر و در مناطق ۱۲، ۱۱ و ۱۰ و همچنین مناطق حاشیه‌ای محدوده مرکزی مانند مناطق ۱۵، ۱۴، ۷ و ۱۷ متمرکز شده است، این در حالیست که هنوز نوسازی در بافتهای فرسوده با وجود تسهیلات ویژه بانک مسکن چندان مورد توجه قرار نگرفته و رغبت انبوه سازان را برانگیخته نکرده است .
محمد علی سماواتی ،کارشناس شهرسازی در گفتگو با شهر فردا با اشاره به موانع موجود در احیاء بافتهای فرسوده بویژه در تهران می‌گوید: در صورتیکه ۱۰۰ هکتار زمین در اختیار شهرسازی قرار بگیرد بر اساس استاندارهای شهرسازی باید  بـین ۲۰ تا ۲۵ درصد این سطح را برای معابر و شبکه‌های دسترسی اصلی و فرعی کنار  گذاشته و ۱۰ درصد را بـه فضای سبز اختصاص دهد، همچنین لازم است ۲۰ درصد را نیز برای ایجاد کاربری‌های خدماتی و فضاهای عمومی نظیر مراکز آموزشی، بهداشتی، درمانی، فرهنگی و نظـایر آن  در نظر گرفته شود و تنها ۴۵ در صد از مساحت مذکور برای کاربری مسکونی باقی می ماند.
وی خاطر نشان کرد: از آنجا که بافتهای فرسوده اغلب با تراکم جمعیتی بالایی روبرو بوده و قیمت مصالح وساخت وساز نیز باید محاسبه شود، لذا فرمول نوسازی بافت فرسوده باید به گونه ای باشد که صرفه اقتصادی برای انبوه سازان را در پی داشته باشد. 
این کارشناس ادامه داد: نوسازی پلاک به پلاک در مناطق فرسوده تهران نمی تواند الگوی صحیحی برای احیاء باشد و باید برای احیاء بافت فرسوده با تجمیع پلاک ها و طرحهای مشمول مشوق برای نوسازی اقدام کرد.
سماواتی خاطرنشان کرد: یکی از مهم‌ترین عوامل کاهش مشارکت انبوه‌سازان در املاک بافت فرسوده ناشی از انحرافات در پرداخت تسهیلات ۴ درصدی وام ساخت‌وساز بود. اگرچه گفته‌شده بود از ابتدای سال ۹۵ وام ۵۰ میلیون تومانی تسهیلات با ۴ درصد ارائه می‌شود، اما این وام با تسهیلات ۱۸ درصد محاسبه و درنهایت باعث کنارگیری انبوه‌سازان از صحنه ساخت‌وساز شد.  
این استاد دانشگاه تاکید کرد: در حال حاضر، رویکرد نوسازی و احیای بافت فرسوده با سه گره کور یعنی عدم سرعت کافی در بهسازی، عدم سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و نوسازی خدمات شهری روبرو است. بنابراین تا این معضلات حل نشود موفقیت بزرگی در احیای بافت‌های فرسوده نخواهیم داشت.
اقبال شاکری عضو کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر دوره چهارم تهران همچنین در گفتگو با شهر فردا می‌گوید: بافت فرسوده یک واقعیت غیرقابل انکار در شهرهاست و باید برای احیای آن چاره اندیشی کرد، چاره‌ای که بتواند انگیزه ساکنین مناطق فرسوده و انبوه سازان را برای ساخت وساز برانگیزد.
وی خاطرنشان می‌کند: از دولت‌های گذشته توجه به بافت فرسوده همواره وجود داشته است اما موانع ساخت و ساز در بافتهای فرسوده باعث شده هیچگاه این مناطق در کانون توجه قرار نگیرند.
شاکری خاطرنشان می‌کند: هر چند سبد تسهیلات می‌تواند انگیزه مناسبی باشد اما برای موفقیت در بافت فرسوده باید الگوی توفیق یافته سایر کشورها بومی سازی شده و سپس در مناطق شهری با مدیریت محلی پیاده سازی شود.
وی ادامه می‌دهد: بطور معمول بافت فرسوده ترکیبی از کاربری مسکونی و تجاری یافته که بر غلظت تجاری آن افزوده می‌شود لذا در نوسازی بافت باید برای کاربری‌های تجاری و مسکونی و همچنین سرریز جمعیتی چاره‌اندیشی کرد.
شاکری موضع‌گیری وزیر راه و شهرسازی پیشنهادی را برای احیای بافت فرسوده و بصورت محلی مبارک توصیف کرده و می‌گوید: ساختار مدیریت محلی مدتهاست در بدنه شهرداری و شوراهای شهر بوجود آمده چنانکه شورایاران با اشراف کامل به مناطق تهران می توانند بیشترین نظارت محلی را داشته باشند ،لذا به نظر می رسد ارائه الگوی موفق نوسازی بافت فرسوده در گرو اجماع کارشناسان شهرداری و وزارت راو شهرسازی و استفاده از ظرفیتهای قانونی ایجاد شده باشد.
کد خبر 316174

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.