بازار داغ مشاوره انتخاب رشته/ به نام دانش‌آموزان به کام سودجویان

مشاوره انتخاب رشته از مشاغلی است که این روزها و پس از اعلام نتایج کنکور بازار داغی دارد به دنبال آن مراکزی بدون آگاهی و اطلاعات لازم در این حوزه برای انجام این کار و سودجویی باز می‌شوند و تا یک ماه دیگر نیز وجود خارجی ندارند.

گروه جامعه خبرگزاری ایمنا - اکرم کیانی: صدها هزار نفر از راهیان دانشگاه پس از پذیرفته شدن در آزمون سراسری در مرحله مهم انتخاب رشته تحصیلی قرار دارند، مرحله‌ای که تشخیص آنها در این برهه مهم، سازنده آینده شغلی و اجتماعی آنان خواهد بود.

انتخاب رشته آخرین قدم در فرآیند ورود دانش‌آموزان به دانشگاه است و نتیجه زحمات چندین ساله داوطلبان به یک انتخاب رشته صحیح و منطقی بستگی دارد، بنابراین پی بردن به اینکه چگونه یک انتخاب رشته صحیح داشته باشیم در رسیدن به موفقیت بسیار اهمیت دارد.

رئیس کلینیک مشاوره و خدمات روانشناختی اداره‌کل آموزش و پرورش استان اصفهان درباره حساسیت انتخاب رشته تحصیلی داوطلبان کنکور در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا می‌گوید: مسئله مهم و اساسی این است که دانش‌آموزان با گذاشتن وقت و مطالعه دفترچه شماره دو راهنمای انتخاب رشته سعی کنند رشته‌ها را بر اساس علایق و موقعیت‌هایی شناخته شده خود و مشاوران و خانواده انتخاب کنند.

وی با تاکید به این نکته که دواطلبان با برنامه‌ریزی به این کار بپردازند، بیان کرد: دواطلبان در مورد رشته‌ها، مکان دانشگاه، رنکینگ و درجه رشته‌های دانشگاهی برنامه‌ریزی کنند و بدانند که در دفترچه راهنمایی انتخاب رشته همه توضیح‌ها به طور کامل داده شده و یک سری توصیه‌هایی هم سازمان سنجش از طریق ویژه‌نامه‌ها در این موقعیت‌ها، برای متقاضیان توزیع می‌کند.

غلامرضا قاسمی توضیح می‌دهد: آنها می‌توانند با بهره‌مندی از این توصیه‌ها و با کمک خانواده‌ها و نرم‌افزار سازمان سنجنش و با توجه به اطلاعات آماری که از قبولی‌های دانشگاه‌های سال قبل در رشته دارند و استفاده از درجه‌بندی و رنکینگی سازمان سنجش از طریق نرم‌افزار رایگان در سایت سنجش این کار را انجام دهند.

وی خاطر نشان کرد: در صورتی که دانش‌آموز با دقت کافی دفترچه را مطالعه کند و علاوه بر این با مشورت کردن و کمک گرفتن از مشاوره مدرسه و آشنایان آگاه در این بخش می‌تواند انتخاب مناسبی داشته باشد.

مشاوره اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان با اشاره به اینکه برخی از افراد رشته‌ها مرتبطی را انتخاب نمی‌کنند، اذعان می‌کند: افرادی هستند که رشته‌های مرتبطی را انتخاب نمی‌کنند، یعنی پایه رشتههای آنان روانشناسی نیست و اشخاصی هستند که در این موقعیت سعی میکنند با دادن اطلاعاتی بازار گرمی و بازاریابی کنند و به جای اینکه موقعیت داوطلبی را در نظر بگیرند بیشتر منافع خودشان مطرح است.

خطاهای داوطلب در انتخاب رشته

قاسمی در زمینه خطاهایی که داوطلب در انتخاب رشته می‌تواند انجام دهد، می‌گوید: عمده‌ترین خطاها در ارتباط با خود داوطلب و شناخت او از خودش است، در صورتی که فرد شرایط خود را در نظر بگیرد و با برخورداری از ویژگی‌های خود دانشگاه و رشته مورد علاقه‌اش را انتخاب کند در حالی که مکان دانشگاه شهرستان بومی او نیست، باید شرایط خوابگاهی و فرهنگ شهرستان و استان مورد نظر توجه کند.

وی اضافه کرد: برخی از اشخاص آستانه تحمل پایینی دارند و بهتر است که در انتخاب رشته‌ها با مشورت گرفتن از خانواده و برنامه‌ریزی به این امر مهم دقت کنند و دچار اشتباه نشوند.

رئیس کلینیک مشاوره و خدمات روانشناختی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان یادآوری کرد: مطالعه دفترچه شماره دو و شرایط بورسیه‌ها و داشتن آگاهی از قواعد و مقررات برای انتخاب رشته ضروری است، متاسفانه بسیاری از جوانان در این موقعیت فکر می‌کنند حتما باید یک نفر دیگر برای آنها تصمیم گرفته و انتخاب رشته کند، در صورتی که خودشان با مطالعه و بینش و آگاهی می‌توانند این انتخاب را انجام دهند.

سه محور اصلی در انتخاب رشته

متخصص مشاوره مسیر شغلی در این باره معتقد است برخی از خانواده‌های دغدغه انتخاب رشته مناسب فرزندشان برای دانشگاه را دارند و داوطلبان در مقوله انتخاب رشته خطاهایی را انجام می‌دهند که باید در انتخاب رشته سه محور اصلی را مد نظر قرار بدهیم.

امین جعفری ادامه می‌دهد: اولین و مهم‌ترین نکته در نظر گرفتن خودشناسی خود دانش‌آموز است و متاسفانه این امر آخرین موردی است که به آن توجه می‌شود، در صورتی توجه به خود دانش‌آموز از اصول اولیه بوده و بعد از آن می‌توان بازار کار، آینده شغلی و استخدام را در نظر گرفت.

وی تاکید می‌کند: لازم است که مسئله خودشناسی، هوش، استعداد، شخصیت و ارزش‌های دانش‌آموز به عنوان اصل در نظر گرفته شود و با توجه به رغبت دانش‌آموز به خودشناسی او کمک کنیم تا بتواند رشته‌ها را متناسب با رغبت و استعداد خود انتخاب کند، البته بعضی از دانش‌آموزان در حرف‌هایشان می‌گویند که در هر رشته‌ای تحصیل می‌کنند، این اتفاق خطرناکی بوده و باید به محور اول یعنی خودشناسی توجه کنیم.

این مشاوره مسیر شغلی با تاکید به این نکته که دانش‌آموزی که در رشته‌ای فعالیت‌هایی را انجام داده و می‌فهمد که کدام رشته مناسب او است، در محور انتخاب رشته وضعیت بهتری خواهد داشت، می‌گوید: محور دوم رشته‌شناسی است و متاسفانه در این حوزه با مشکل روبه‌رو هستیم و بعضی از دانش‌آموزان شرایط واقعی رشته‌ها را نمی‌دانند و بر اساس پرستیژ اجتماعی تعدادی از رشته‌ها سر زبان‌ها می‌افتند، در حالی که دانش‌آموز از نفس این رشته وضعیت آن به طور کامل بی‌اطلاع است.

جعفری توضیح می‌دهد: محور دوم رشته‌شناسی والدین، دانش‌آموز و متخصصان هستند و این واقعیتی است که باید به آن توجه کنند، علاوه بر این شرایط استخدامی و محدودیت‌های موجود را باید به دانش آموز توضیح داد.

این مشاوره مسیر شغلی محور سوم را واقع‌بینی در فرایند انتخاب رشته دانست و گفت: متاسفانه واقع‌بینی در فرایند انتخاب رشته دانش‌آموزان اتفاق نمی‌افتد و بعضی از آنها که از وضعیت خوبی برخوردار هستند خودشان را دست کم می‌گیرند و تعدادی از دانش‌آموزان هم وضعیت بدتری از لحاظ علمی و نمره علمی دارند اما با این تفکر که خیر خواهد شد، انتخاب رشته رویایی می‌کنند و در عمل در شهریورماه نتیجه مطلوب را کسب نمی‌کنند و ذوقشان را از دست می‌دهند.

واقع‌بینی در فرایند انتخاب رشته

جعفری یادآوری می‌کند: متاسفانه شاهدیم که برخی از والدین و دانش‌آموزان تصمیم به تحصیل در شهر دیگری می‌گیرند و عده‌ای هم تمایل به تحصیل در شهر و استان خودشان را دارند، بهتر است که بدانیم باید دانشگاه متناسب با وضعیت دانشجو مشخص شود، در صورتی که دانشجو برخوردار از وضعیت خوبی است و دانشگاه‌های ضعیفی را انتخاب کند آینده خوبی در انتظار او نیست و عکس این ماجرا هم وجود دارد.

متخصص مشاوره مسیر شغلی معتقد است: تصمیم‌گیری در انتخاب رشته دانشگاهی برای هر فرد بسیار مهم است و در فرایند انتخاب رشته واقع‌بینی لازم است و می‌توان با برخورداری از این ویژگی و شرایط فرد، تکلیف نهایی را تعیین کرد، خوشبختانه استان اصفهان از دانشگاه‌های خوبی برخوردار است، چنانچه دانش‌آموزی ظرفیت دیگری دارد که دانشگاه های بهتر را انتخاب کند، باید با در نظر داشتن شرایط خود او و خانواده‌اش تصمیم‌گیری مناسبی صورت بگیرد.

به گفته این مشاور، مشاوره انتخاب رشته از مشاغلی است که این روزها بازار خیلی داغ دارد و مراجعه دانش‌آموزان به این مشاوران وابسته به میل خود آنها و خانواده‌هایشان است، توصیه می‌کنیم که حتما به افراد متخصص و مراکز معتبر مراجعه کنند، متاسفانه طی این روزها مراکزی بدون آگاهی و اطلاعات لازم در این حوزه برای انجام اینکار باز می‌شوند و ماه دیگر هم وجود خارجی ندارند.

وی خاطرنشان کرد: مواردی وجود دارد که داوطلب و والدین به آن آشنا نبوده یا به آن دقت نمی‌کنند و به نوعی در حق داوطلب ظلم می‌شود و می‌طلبد که با مراجعه کردن به مشاوران متخصص این بخش و مشورت با آنها، آگاهی‌های لازم را به دست آورند و با رغبت، واقع‌بینی و در نظر گرفتن پارامترهای رشته‌شناسی انتخاب رشته مناسبی کرده و آینده خوبی داشته باشند.

به گزارش ایمنا، انتخاب رشته حساس و مهم است، اقدام در مرحله انتخاب رشته تحصیلی در معرض آسیب‌هایی است که بی‌تفاوتی و بی‌اطلاعی نسبت به آنها می‌تواند آینده و توانایی جوانان را تحت تأثیر منفی قرار دهد، همچنان که مواجهه درست، سنجیده، منطقی و مدبرانه با انتخاب رشته می‌تواند نویدبخش آینده و راهی مطمئن و کم دغدغه برای آنها باشد.

بهتر است که بدانیم یکی از مهمترین مسائلی که هنگام انتخاب رشته باید مورد توجه قرار گیرد علاقه فرد است، در واقعیت میل و علاقه به هر کاری سبب می‌شود شخص با انرژی بیشتری فعالیت کند، بسیاری از دانشجویان به خاطر آنکه به رشته تحصیلی خود علاقه‌ای ندارند یا ترک تحصیل کرده‌اند و تعدادی دیگر نیز نتوانسته‌اند در رشته خود موفق باشند، بنابراین داوطلبان دانشگاه‌ها بهتر است قبل از هر چیز زمینه علایق خود را شناسایی کنند و هنگام انتخاب رشته به آن توجه داشته باشند.

کد خبر 315019

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.