بهره برداری از بزرگراه دو طبقه امام خمینی(ره) به عنوان اولین و بزرگترین بزرگراه دو طبقه کشور در اصفهان

خبرگزاری ایمنا:بزرگراه دو طبقه امام خمینی (ره) به عنوان اولین بزرگراه دو طبقه کشور به مناسبت و همزمان با سفر دکتر احمدی نژاد رییس جمهوری اسلامی ایران به اصفهان مورد بهره برداری قرار گرفت.

به گزارش اداره ارتباطات رسانه ای روابط عمومی شهرداری اصفهان بزرگراه دو طبقه امام خمینی اصفهان ، یکی از پیشرفته ترین پروژه های عمرانی در زمینه حمل و نقل در کشور می باشد که توسط شهرداری اصفهان اجرا شده است و ارتباط مستقیمی بین رینگ چهارم یا همان رینگ حفاظتی و رینگ سوم شهر اصفهان برقرار می کند. طول مصوب پل روگذر آن بیش از 5 کیلومتر در امتداد خیابان امام خمینی در شمال غرب اصفهان و از پارک قلمستان شروع و تا بعد از تقاطع بهارستان ادامه خواهد داشت.
در این پروژه عظیم که محل عبور خودروها را به دو طبقه تقسیم می کند در طبقه اول یا همکف خیابان ، دسترسی محلی به معابر و خیابانهای اطراف فراهم و طبقه دوم که به بهره بردای رسید ترافیک عبوری را شامل خواهد شد.از ویژگی بارز طراحی این بزرگراه دو طبقه ، امکان ایجاد خطوط ویژه حمل و نقل عمومی نظیر تراموا و یا اتوبوس پر سرعت در زیر پل آن می باشد .
برای اجرای این پروژه عظیم شهری در فاز اول و دوم بیش از 500 میلیارد ریال هزینه شده است..
شهردار اصفهان در خصوص بهره برداری از این طرح عظیم شهری که برای اولین بار در کشورمان صورت گرفته است گفت: مزایای احداث بزرگراه دو طبقه امام خمینی(ره) در سالهای آینده بیش از پیش هویدا خواهد شد.
دکتر سید مرتضی سقاییان نژاد در رابطه با احداث این بزرگراه دو طبقه گفت: در حدود 30 سال است که خیابان امام خمینی(ره) بدلیل اهمیت ترانزیتی و حجم ترافیکی انواع طرحهای بهبود وضعیت ترافیکی را به خود دیده اما هیچ کدام از این طرحها نتوانسته به واقع مشکلات ترافیکی این بزرگراه را حل کند، به همین دلیل بر آن شدیم تا با اجرای طرحی کاربردی مشکلات این خیابان را به صورت ریشه ای حل کنیم و در همین راستا سه طرح را مورد بررسی قرار دادیم تا علاوه بر حل معضلات ترافیکی به تاسیسات پرتعداد و اصلی شهر که در این خیابان خودنمایی می کند آسیبی وارد نشود.
شهردار اصفهان اظهار داشت: گزینه اول ما زیرگذر بود که حدود 82 میلیارد تومان بودجه نیاز داشت، گزینه دوم هم این بود که در تقاطعهای پرترافیک زیرگذر احداث کنیم که از این کارهم با توجه به این که بودجه ای 63 میلیاردی را می طلبید منصرف شدیم و در آخر به مورد بزرگراه دو طبقه امام خمینی(ره) رسیدیم که با توجه به بررسی های علمی که توسط دانشکده عمران دانشگاه اصفهان انجام گرفت و همچنین نمونه های موفق خارجی که در شهرهایی مثل بانکوک و آمستردام مشاهده کرده بودیم طرح را به شورا بردیم و اعضای محترم شورا با تصویب این طرح موجبات شروع مراحل اجرایی پروژه را فراهم کردند.
دکتر سقائیان نژاد اذعان داشت: این پروژه توسط یکی از پیمانکاران موفق کشور که سابقه احداث پل غدیر اصفهان را هم در کارنامه دارد انجام شد تا از این حیث خیال ما و شهوندان بابت کیفیت پروژه راحت باشد.
شهردار اصفهان پیرامون مزیتهای این پروژه نیز افزود: خوشبختانه فضای زیر پل امکان پیاده سازی طرح تراموای شهری را برای ما فراهم می سازد که می تواند در آینده نیاز شدید شهر به این وسیله نقلیه را مرتفع سازد.
وی همچنین افزود: چهار کیلومتر از این طرح پایان یافته و امیدواریم تا پایان سال 88 این پروژه را به صورت کامل در اختیار شهروندان قرار دهیم و فراموش نکنیم که این طرح که اولین بزرگراه دو طبقه در کشور است و همچنین پروژه شهید آقاخانی که اولین تونل زیرگذر در سطح کشور بود در سال نوآوری و شکوفایی برگ زرینی بر توسعه عمرانی کلان شهر اصفهان بود.
شهردار اصفهان همچنین اضافه کرد: در نگرشی کلی به پروژه عمرانی بزرگراه دو طبقه امام خمینی(ره) این موضوع مشهود است که این بزرگراه قدمی بلند در راستای اتصال رینگ سوم و چهارم ترافیکی شهر است که در سالهای آینده مزایای آن بیش از پیش هویدا خواهد شد.
مهندس حاج رسولیها رییس شورای اسلامی شهر اصفهان نیز پل روگذر امام خمینی(ره) را یکی از منحصر به فردترین و پیشرفته ترین پروژه های عمرانی در زمینه حمل و نقل در کشور دانست و گفت: خیابان امام خمینی یکی از مبادی های مهم ورودی شهر و از خیابان های پرتردد اصفهان است که دو ویژگی جمعیت بسیار و حجم بالای تردد وسایل نقلیه مشکلات بسیاری را برای شهروندان بوجود می آورد و تمهیدات در نظر گرفته شده قبلی نظیر ایجاد دور برگردان های متعدد و تقاطع های چراغ دار نیز مشکلات منطقه را کاهش نمی داد.
مهندس حاج رسولیها در ادامه افزود: این پروژه به طول 5کیلومتر ضمن برقراری ارتباط میان رینگ چهارم یا رینگ حفاظتی شهر و رینگ سوم، 5 تقاطع خیابان امام خمینی را یکپارچه کرد و این پل روگذر که از پارک قلمستان آغاز و تا بعد از تقاطع بهارستان ادامه خواهد داشت ترافیک این خیابان را به گونه ای روان می کند که در عرض 3 یا 4 دقیقه، 7000 وسیله نقلیه می توانند از آن عبور کنند.
حاج رسولیها ویژگی منحصر به فرد این بزرگراه را طراحی آن دانست و اظهار کرد: طراحی بزرگراه امام خمینی به گونه ای است که در زیر پل، امکان ایجاد خطوط حمل و نقل عمومی نظیر تراموا و اتوبوس پر سرعت را مهیا کند.
وی در ادامه گفت: این پروژه از این جهت از اهمیت ویژه برخوردار است که توان طراحی و ساخت مشاوران طراح و پیمانکاران اجرایی اصفهانی را نشان می دهد.
معاون عمران شهری شهرداری اصفهان نیز در تشریح احداث اولین بزرگراه دو طبقه کشور در اصفهان گفت:خیابان امام خمینی با طول نزدیک به 11 کیلومتر و عرض 45متر با توجه به کاربری و ارتباطات پیرامون، موقعیت جغرافیایی و عملکرد موصلاتی دارای نقشهای مختلف عبوری و دسترسی و نیز عملکرد اجتماعی اقتصادی عمده است که با انجام آمارگیری­های مختلف و مطالعات بازنگری طرح تفصیلی سهم هر یک از نقشها تعیین گردیده است.
دکتر قاری قرآن گفت :بزرگراه دو طبقه امام خمینی اصفهان، یکی از پیشرفته­ترین پروژه­های عمرانی در زمینه حمل و نقل و بزرگترین پل در کشور می­باشد و ارتباط مستقیمی بین رینگ چهارم یا همان رینگ حفاظتی و رینگ سوم شهر اصفهان برقرار می­کند. طول پل روگذر آن بیش از 5کیلومتر در امتداد خیابان امام خمینی در شمال غرب اصفهان و از پارک قلمستان شروع و تا بعد از تقاطع بهارستان ادامه خواهد داشت.
وی عملیات اجرایی پل روگذر امام خمینی(ره) را شامل سه فاز اعلام کرد و افزود: فاز اول این طرح به طول یک هزار و 922 متر و از تقاطع شریف تا تقاطع امام رضا(ع) و فاز دوم آن نیز به طول یک هزار و 192 متر از تقاطع شریف تا پارک قلمستان با هزینه اجرایی 300 میلیارد ریال آماده بهره برداری می باشد .
وی گفت: باند رفت و برگشت فاز اول و دوم این پل با سفر ریاست محترم جمهوری به اصفهان به صورت رسمی در اختیار شهروندان قرار خواهد گرفت. معاون عمرانی شهرداری اصفهان با اشاره به فاز سوم طرح پل روگذر امام خمینی(ره) گفت: این فاز به طول 1600 متر حدفاصل تقاطع امام رضا(ع) تا تقاطع بهارستان یافت می­شود که هم اکنون مراحل مناقصه آن انجام شده و در سال جاری عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد.
قاری­قرآن با اشاره به مشخصات فنی پل روگذر امام خمینی(ره) افزود: این پل به صورت پل بتنی به عرض متغیر 22 تا 36متر می­باشد که امکان عبور وسایل نقلیه را در 2 خط عبوری در یکی از باندهای رفت و برگشت میسر می­کند.
نماينده مردم اصفهان در مجلس شوراي اسلامي نیز با تقدیر از اقدام صورت گرفته تأكيد كرد: احداث پل روگذر امام خميني(ره) الگويي بي نظير به منظور كاهش ترافيك و تردد روان در شهرهاي بزرگ كشور است.
به گزارش اداره ارتباطات رسانه اي روابط عمومي شهرداري اصفهان، مهندس حميدرضا فولادگر با اعلام اين مطلب، پروژه روگذر امام خميني(ره) و دو طبقه شدن اين محور را در سطح كشور بي نظير توصيف كرد و گفت: با توجه به حجم ترافيك در شهرهاي بزرگ كشور پل روگذر امام خميني(ره)، در اصفهان، ‌الگوي مناسبي براي رفع اين معضل محسوب مي شود. وي افزود: احداث تقاطع هاي غيرهمسطح و دو طبقه كردن خيابان ها و معابر از راهكارهاي به روز دنيا براي رفع مباحث ترافيكي مي باشد ودر اين راستا احداث پل روگذر امام خميني(ره) در اصفهان براي اولين بار در كشور، شروع خوبي به شمار مي رود.
وي اظهار اميدواري كرد: اعتبار فاز بعدي احداث پل روگذر امام خميني(ره) جهت اجرايي شدن، تأمين شود.
معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري اصفهان نیز در تشزیح تاثیرات و مزایای اجرای این طرح گفت: با احداث پل روگذر امام خميني(ره) ميانگين زمان تأخير تردد وسايط نقليه از 137 به كمتر از 17 ثانيه كاهش مي يابد.
مهندس مصطفي نوريان با اعلام اين خبر، گفت: يكي از با اهميت ترين معابر شبكه اصفهان، خيابان امام خميني(ره) است. به همين دليل ارائه راهكارهايي در جهت كاهش تأخير در سفرها و افزايش سرعت جابه جايي وسايط نقليه از نقش مهمي برخوردار مي باشد.
وي دو طبقه شدن خيابان امام خميني(ره) را از بهترين و با صرفه ترين طرح هاي ترافيكي در سطح كشور معرفي كرد و اظهار داشت: تأثيرات مطلوب اين طرح در خصوص مباحث ترافيكي و صرفه جويي در زمان و سوخت به خوبي مشهود خواهد بود. معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري اصفهان ميزان تردد خودروها در هر ساعت در اين خيابان را 8هزار وسيله نقليه دانست و گفت: با احداث پل روگذر امام خميني(ره) سطح تقاطع ها از بدترين حالت F به B تغيير خواهد يافت،‌كه بهترين نوع آرماني يك تقاطع است.
وي با اشاره به پيشنهاد گزينه هاي متعدد به منظور تغيير عملكرد خيابان امام خميني(ره)، اضافه كرد: غير همسطح كردن تمام تقاطع ها نه تنها هزينه زيادي را متحمل شهرداري می كرد، بلكه همه مشكلات اين خيابان را مرتفع نمي شد. همچنين نزديك بودن تقاطع ها در اين خيابان منجر به مشكلات زيادي براي عابران پياده و وسايط حمل و نقل عمومي می گرددید.لذا بر اساس مطالعات و بررسي هاي كارشناسي راهكار تفكيك عبوري از طرفين و دو طبقه شدن اين خيابان ارائه شد.
مجری طرح امام خمینی(ره) نیز با ابراز خرسندی از بهره بردای از این طرح بی نظیر در کشور گفت: به کارگیری استانداردها در اجرای طرح ها، عامل توسعه یافتگی می باشد.به همین منظور تمام مباحث آیین نامه های فنی منطبق با استانداردهای ملی با حضور کارشناسان مجرب در اجرای طرح های عمرانی شهر اصفهان از جمله پل روگذر امام خمینی(ره) رعایت شده و مدارک و اسناد لازم جهت کنترل کیفیت این طرح در دسترس است. وی اضافه کرد: این پل ارتباط مستقیمی بین رینگ چهارم یا همان رینگ حفاظتی و رینگ سوم شهر اصفهان برقرار می کند. وی با بیان این مطلب که حدود 200 تا 400 نفر در روز حداقل در دو تا سه شیفت کاری در اجرای فازهای اول و دوم پل روگذر امام خمینی(ره) مشغول به فعالیت می باشند، ادامه داد: خوشبختانه با تدابیر لازم و حمایت شهردار و مدیریت ارشد شهر اصفهان هیچ مشکلی در حین اجرای طرح های عمرانی ایجاد نشد.
گفتنی است با احداث پل روگذر امام خميني(ره) علاوه بر كاهش 5درصدي زمان سفر و افزايش يك كيلومتري سرعت در ساعت در تمام شبكه معابر سطح شهر، شاهد افزايش سرعت بيش از 2برابري در محور خيابان امام خميني(ره) خواهيم بود.
با احداث پل روگذر امام خميني(ره) علاوه بر كاهش 5درصدي مدت سفر، افزايش يك كيلومتري سرعت در ساعت، كاهش 2درصدي مصرف سوخت و كاهش 4درصدي آلاينده ها در مجموعه شبكه معابر سطح شهر اصفهان، شاهد افزايش سرعت بيش از 2برابري در محور امام خميني(ره) خواهيم بود.
لازم به ذکر است پیش از اجرای این طرح زمان تأخير خودروها به طور ميانگين بيش از 140 ثانيه و به ازاي هر وسيله نقليه 2 دقيقه بود، كه با بهره برداری از پل روگذر امام خميني(ره) اين مدت به 5/16 ثانيه كاهش خواهد يافت.


کد خبر 3148

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.