کفش تنگ؛ علت اصلی میخچه پا/ کوتاهی ارتفاع کفش منجر به عارضه "انگشت چکشی" می‌شود

پوشیدن کفش های نامناسب می تواند اثرات بسیار مخربی بر روی پاها داشته باشد و یکی از علت های اصلی پا درد محسوب شود.

به گزارش گروه علم و فناوری خبرگزاری ایمنا، درد پا می تواند دائمی یا متناوب باشد، ناگهانی یا به تدریج به وجود آید و کل پا یا ناحیه ای موضعی مانند ساق پا یا ران پا را تحت تاثیر قرار می دهد.

 این در حالی است که پا درد می تواند انواع مختلفی داشته باشد مانند دردهای شدید، حاد، همراه با سوزش و آزاردهند. بعضی از انواع درد پا صرفا آزاردهنده هستند، اما دردهای شدیدتر پا بر توانایی فرد در راه رفتن یا انداختن وزن بدن بر روی پای افراد تاثیر گذار هستند.

 گاهی این دردها به صورت پا درد شبانه و یا درد لگن تا پاها  نیز بروز می کنند. در بعضی از موارد، پا درد با علائم دیگری ظاهر می شود که نشان دهنده یک بیماری وخیم یا تهدید کننده زندگی است.

در خصوص انواع درد پا و علت ایجاد دردها با "دکتر علیرضا مقتدری، متخصص طب فیزیکی و الکترودیاگنوز"به گفتگو پرداختیم که مشروح آن در ادامه از نظرتان می گذرد:

دردهای پا به چند دسته تقسیم می شود و منشاء این دردها چیست؟

به طور کلی درد پا در یکی از سه محل ازنظر منشاء تعریف می شود که شامل انگشتان پا، جلو پا (forefoot) و یا پشت پا (hindfoot)است. مشکلات  انگشتان پا اغلب به خاطر فشار اعمال شده توسط کفش های تنگ رخ می دهد.

منشاء درد در جلو پا معمولا شامل استخوان متاتارس (پنج استخوان که از جلوی قوس پا گسترش می یابد) و استخوان sesamoid است (دو استخوان کوچک  که در بالای استخوان متاتارس اول و متصل به انگشت شست پا است.)

منشاء درد در پشت پا می تواند از پاشنه پا تا کف پا گسترش یابد که در سراسر (به عنوان پلانتار شناخته شده) شکم  پا تاثیر گذار است.

علت ایجاد میخچه پا چیست و این میخچه ها معمولا کدام نواحی از پا را تحت تاثیر قرار می دهند؟

میخچه پا نوعی برآمدگی  است که به صورت کالوس و یک لایه محافظ از سلول های مرده پوست متشکل از یک پروتئین سخت به نام کراتین تشکیل شده و خود را به شکل مخروطی در می آورد که معمولا علت آن پوشیدن کفش تنگ  برای مدت زمان طولانی است. به عنوان ضخامت پوست، ذرت هسته برجسته است که اشاره به درون را تشکیل می دهند. میخچه سخت دربین مفاصل پا توسعه یافته و معمولا در انگشت کوچک تشکیل می شود. میخچه می تواند دردناک باشد.

عارضه ناخن پا روینده و رشد کننده چیست و در کدامیک از انگشتان بیشتر رخ می دهد؟

ناخن پا روینده و رشد کننده می تواند در هر یک از انگشتان پا رخ دهد، اما شایع ترین آن در انگشت بزرگ است. معمولا زمانی که کفش تنگ پا را تحت فشار قرار داده و بیش از حد بر روی ناخن فشار می آورد، ناخن را وادار به رشد به سمت  گوشت پا خواهد کرد. همچنین عفونت های قارچی، صدمات و اختلال در ساختار پا و فشار مکرر به ناخن انگشت پا تحت تاثیر ورزش های شدید هوازی نیز می تواند ناخن پا روینده و رشد کننده را ایجاد کند.

عارضه "هالوکس ریجیدوس" چیست و ارتفاع کفش چه تاثیری در ایجاد این عارضه دارد؟

هالوکس ریجیدوس یا انگشت چکشی، یک بدشکلی دائمی مفصل پا است که در آن خمی انگشت  پا رو به پایین مشاهده می شود. این عارضه در انگشت دوم شایع تر است، اما ممکن است در هر یک از سه انگشت وسط یا هر سه آنها اتفاق بیفتد.

در واقع کوتاهی ارتفاع کفش نیز در بروز این عارضه موثر است. همچنین بستری بودن برای مدت طولانی، دیابت و بیماری های مختلف که به اعصاب و عضلات افراد  صدمه می زند از دیگر علل انگشت چکشی پا است.

تفاوت میخچه و کالوس پا در چیست و این عارضه بیشتر در چه افرادی دیده می شود؟

کالوس مانند میخچه است، با این تفاوت که میخچه از تکه های سخت و سلول های مرده پوست و از کراتین تشکیل شده است، اما کالوس بر روی شکم پا و پاشنه پا بروز می کند. معمولا پوست کف پا حدود ۴۰ بار ضخیم تر از پوست جاهای دیگر بدن است، اما در کالوس این ضخامت دو برابر می شود. کالوس در اثر پوشیدن کفش نامناسب ایجاد می شود و مبتلایان به کف پای صاف و پای دیابتی بیشتر دیده می شود.

شایع ترین عارضه ای که باعث ایجاد درد در پاها می شود کدام است و علت ایجاد آن چیست؟

در عارضه "نوروما " بافت اطراف عصب پا بزرگ و ملتهب شده و باعث سوزش و یا سوزن سوزن شدن و گرفتگی و اسپاسم می شود. مورتون نوروما در پا شایع ترین است و با پوشیدن کفش تنگ و  پاشنه بلند ارتباط دارد. مورتون نوروما در بین استخوان متاتارس سوم و چهارم با فشرده شدن عصب ایجاد می شود. ساختار غیر طبیعی استخوانی به علت صدمه، ورم مفاصل پا همچنین ممکن است باعث این بیماری شود.

شکستگی در استخوان "متاتارس" اول  در چه صورتی اتفاق می افتد و چه عواملی در ایجاد ان موثر است؟

شکستگی استرس در پا، خستگی یا شکست رژه نیز نامیده می شود که معمولا از شکستگی بدون تروما و ضربه واضح  در یکی از پنج استخوان متاتارس (عمدتا در دوم یا سوم) رخ می دهد. اگر شکستگی در استخوان متاتارس اول  که غیر معمول است اتفاق بیفتد به دلیل تغییر الگوی راه رفتن طبیعی و تحمل وزن مسئله جدی تر خواهد بود. معمولا در رژه رفتن پیاده روی طولانی ورزش های پرشی و جهشی اتفاق می افتد.

استرس چه تاثیر ی در ابتلا به "Sesamoiditis" دارد و علت این عارضه چیست؟

عارضه"Sesamoiditis" التهاب تاندون های اطراف استخوان های  کوچک مدور که در سر استخوان متاتارس اول می چسبد است که منجر به درد پا می شود. در واقع استخوان  Sesamoid  تحمل استرس زیادی را در شرایط عادی بر عهده دارد، به گونه ای که استرس بیش از حد می تواند تاندون های اطراف این استخوان ها را اغلب بدون هیچ دلیل روشن ملتهب کند.اما صدمات sesamoid در فعالیت هایی مانند جهش و پرش ، دویدن، و ورزش های هوازی  سنگین شایع است.

کد خبر 314719

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.