تمدید چهار منطقه «شکار ممنوع» در استان اصفهان تا پایان سال ۱۴۰۱

سازمان حفاظت محیط زیست، چهار زیستگاه طبیعی اصفهان را تا پایان سال ۱۴۰۱ «شکار ممنوع» اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، سازمان حفاظت محیط زیست کشور از تمدید چهار منطقه و زیستگاه طبیعی استان را از اول اردیبهشت ماه سال جاری تا پنج سال دیگر خبر داد.

مناطق «پلنگ گالون» در شهرستان های نجف آباد وتیران، «زرچشمه» در شهرستان های فریدن و فریدون شهر، «کلاته» در شهرستان خور و «خارو» در شهرستان های اردستان و نایین توسط حفاظت محیط زیست به عنوان منطقه شکار ممنوع به مدت ۵ سال دیگر اعلام شدند.

در این راستا به استناد بند و ماده ۶ قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست هرگونه شکار و تیراندازی دراین مناطق به مدت ۵ سال ممنوع است و طبق قانون با متخلفان برخورد می شود. ماده ۶ قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست که در ۲۸ خرداد ۱۳۵۳ تصویب و در ۲۴ آبان ۱۳۷۱ اصلاح شد به این شرح است: سازمان علاوه بر وظائف و اختیاراتی که در قانون شکار و صید برای سازمان شکاربانی و نظارت بر صید مقرر بوده دارای وظایف واختیارات زیر است: الف‌ـ انجام‌ دادن‌ تحقیقات‌ و بررسیهای‌ علمی‌ و اقتصادی‌ در زمینه‌ حفاظت‌ و بهبود و بهسازی‌ محیط‌زیست‌ و جلوگیری‌ از آلودگی‌ و برهم‌ خوردن‌ تعادل‌ محیط‌زیست‌ از جمله‌ موارد ذیل‌:


۱- طرق‌ حفظ‌ تعادل‌ اکولوژیک‌ طبیعت‌ (حفظ‌ مناسبات‌ محیط‌زیست‌)
۲- تغییراتی‌ که‌ تأسیسات‌ و مستحدثات‌ مختلف‌ در وضع‌ فیزیکی‌ و شیمیایی‌ و بیولوژیک‌ خاک‌، آب‌ و هوا ایجاد می‌نمایند و این‌ تغییرات‌ سبب‌ دگرگونی‌ وضع‌ طبیعی‌ می‌گردند. مانند تغییر و تخریب‌ مسیر رودخانه ها، تخریب‌ جنگلها و مراتع‌ دگرگونی‌ اکولوژی‌ دریاها، بهم‌ خوردن‌ زهکشی‌ طبیعی‌ آبها و دگرگونی‌ و انهدام‌ تالابها.
۳- استفاده‌ از سموم‌ کشاورزی‌ یا مواد مصرفی‌ زیان‌ آور به‌ محیط‌زیست‌.
۴- طرز جلوگیری‌ از پخش‌ و ایجاد صداهای‌ زیان‌ آور به‌ محیط‌زیست‌.
۵- حفظ‌ محیط‌زیست‌ از نظر ظواهر طبیعت‌ و طرق‌ زیباسازی‌ آن‌.
ب‌ـ پیشنهاد ضوابط‌ به‌ منظور مراقبت‌ و جلوگیری‌ از آلودگی‌ آب‌ و هوا، خاک‌ و پخش‌ فضولات‌ اعم‌ از زباله‌ها و مواد زائد کارخانجات‌ و بطور کلی‌ عواملی‌ که‌ موثر بر روی‌ محیط‌ هستند.
ج‌ـ هر گونه‌ اقدام‌ مقتضی‌ به‌ منظور بهبود و بهسازی‌ محیط‌زیست‌ در حدود قوانین‌ مملکتی‌ با حفظ‌ حقوق‌ اشخاص‌
دـ تنظیم‌ و اجرای‌ برنامه‌های‌ آموزشی‌ به‌ منظور تنویر و هدایت‌ افکار عمومی‌ در زمینه‌ حفظ‌ و بهسازی‌ محیط‌زیست‌.
ه- ایجاد باغهای‌ وحش‌ و موزه‌ تاریخ‌ طبیعی‌.
وـ برقراری هرگونه‌ محدودیت‌ و ممنوعیت‌ موقتی‌ زمانی‌ـ مکانی‌ـ نوعی‌ ـ طریقی‌ و کمی‌ شکار و صید و اعلام‌ آن‌ طبق‌ مقررات‌ ماده‌ ۴ قانون‌ شکار و صید

مناطق شکار ممنوع، مناطق مستعدی هستند که در صورت ایجاد شرایط لازم قادرند به صورت یک اکوسیستم (زیست‌بوم) طبیعی پویا مطرح شده و به عنوان پشتوانه‌ای برای حفاظت از ذخایر طبیعی کشور در ردیف مناطق تحت حفاظت قرار گیرند. چنین مناطقی به طور موقت به مدت سه یا پنج سال شکار ممنوع اعلام می‌شوند. در واقع گاهی این دوره آزمونی برای سنجش قابلیت های آنها برای ورود به شبکه مناطق حفاظت شده است. در صورت طی موفقیت آمیز این دوره می‌توانند یکی از عناوین مناطق حفاظت شده یا پناهگاه حیات وحش را احراز کنند.

در مناطق «شکار ممنوع» هر گونه آسیب به حیوانات، خاک، رستنی ها، آبشخورها، چشمه ها و... جرم محسوب می شود.

کد خبر 314647

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.