میزان مصرف شیر خشک در شهرضا بیشتر از میانگین کشوری است

شهرضا – بر اساس اعلام شبکه بهداشت و درمان شهرضا، میزان مصرف شیر خشک در این شهرستان بالاتر از میانگین کشوری است.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان شهرضا، همه ساله روز نخست آگوست که به نام روز جهانی شیر مادر نامگذاری شده، در کشورهای مختلف جهان گرامی داشته می شود؛ هدف از نامگذاری این روز تشویق مادران به تغذیه فرزندان خود از این موهبت الهی است.

هفته جهانی تغذیه با شیر مادر همچنین به ما فرصتی می دهد تا خانواده ها و مردم را از مزایای تغذیه زود هنگام و انحصاری با شیر مادر آگاه کنیم و یونیسف به حمایت، ترویج و پشتیبانی از تغذیه با شیر مادر متعهد است.

دکتر فروزان صدر اصفهانی – متخصص اطفال در گفت و گو با خبرنگار ایمنا از شهرستان شهرضا، عنوان کرد: شیر مادر به دلیل برخورداری از مواد پروتئینی و ویتامینی بسیار، بیش از سایر غذاها برای نوزادان توصیه شده است.

وی اظهار کرد: متخصصان علوم تغذیه و بزشکان متخصص بیماریهای کودکان عقیده دارند، کودکانی که در دوران نوزادی از شیر مادر تغذیه می کنند، از میزان هوش و توان جسمی بالاتری نسبت به سایر نوزادانی که از دیگر منابع غذایی تغذیه می کنند، بر خوردارند.

این متخصص اطفال تصریح کرد: تنها درشش ماه نخست تولد برای شیرخوار تغذیه از شیر مادر کافی است و در شش ماه دوم تولد، انرژی لازم ۵۰ درصد از شیر مادر و ۵۰ درصد از تغذیه تکمیلی تأمین می شود.

سید حجت الله موسوی – رییس مرکز بهداشت شهرضا نیز در گفت و گو با خبرنگار ایمنا از شهرستان شهرضا، عنوان کرد: همه مادران قادر به شیر دادن هستند اما در برخی موارد باید این باور را به مادران تفهیم کرد، از طرف دیگر حمایت جامعه از زنان و حمایت خانواده از مادران اهمیت ویژه‌ای در این زمینه دارد.

وی ادامه داد: نام‌گذاری روز نخست آگوست به ‌عنوان روز جهانی شیر مادر، نشان از اهمیت تغذیه نوزادان با شیر مادر دارد و هدف از این اقدام تشویق مادران به انجام این امر مهم است.

رییس مرکز بهداشت شهرستان شهرضا بیان کرد: توجه به اهمیت شیر مادر، موضوعی است که از نگاه دین مبین اسلام بسیار قبل از آنکه دیگران بر آن تاکید داشته باشند، مورد تاکید قرار داده و بر آن اصرار ورزیده است.

موسوی با اشاره به شعار اتحادیه جهانی اقدام برای شیردهی در هفته جهانی تغذیه با شیر مادر سال ۲۰۱۷ میلادی، گفت: انتخاب عنوان «حمایت همه جانبه از مادران برای تداوم شیردهی؛ قوی و باهوش با شیر مادراست» نشان از اهمیت جامعه جهانی برای این مسئله است.

وی تأکید کرد: یک مادر برای موفقیت در شیردهی به حمایت از سوی خانواده، دوستان، جامعه و مسئولان نیاز دارد و در این راه مادر با چالش هایی روبرو است که مهم ترین این چالش ها، شامل حفظ تغذیه با شیرمادر در هنگام اشتغال در خارج از منزل و از آن مهم تر، غلبه بر تردیدها درباره توانایی او برای شیردهی است.

رییس مرکز بهداشت شهرضا ادامه داد: باید در سطح ملی و جهانی اقدامات گسترده تر و جامع تری برای حمایت از تغذیه با شیر مادر انجام شود، زیرا تغذیه سالم ضامن نسل سالم و پویا است و نسل سالم و پویا سازنده جامعه ای سالم و پیش رو است.

موسوی اذعان کرد: زندگی مدرن انسان را از اصالت خود جدا می‌کند که یکی از نمونه‌های آن‌ را می‌توان در دوری از شیر مادر یافت.

وی اضافه کرد: شیر مادر با داشتن همه مواد غذایی اصلی و حتی ریزمغذی‌ها، ترکیبات دفاعی و بسیاری مواد دیگر از قبیل آنزیم‌ها، هورمون‌های مختلف و اسیدهای چرب غیراشباع، از سوی سازمان جهانی بهداشت، به عنوان کامل‌ترین غذا برای شیرخواران معرفی شده است که مصرف آن، کودکان را در مقابل بسیاری از بیماری‌های عفونی، تنفسی و گوارشی ایمن می‌کند.

رییس مرکز بهداشت شهرضا در بخش دیگری از سخنان خود، گفت: در حال حاضر در شهرضا یک مرکز مشاوره شیردهی وجود دارد و مادرانی که به هر دلیل از شیردهی فرزندان خود ابراز ناتوانی می‌کنند از سوی خانه‌ها و مراکز بهداشتی به این مرکز ارجاع داده می‌شوند.

موسوی اذعان کرد: متأسفانه میزان مصرف شیر خشک در شهرضا بالاتر از میانگین کشوری است اما سیاست اصلی دولت بر آموزش بانوان برای توانمند سازی آنها برای شیردهی فرزندان خود است که در شهرضا هم همین سیاست دنبال می‌شود.

وی عنوان کرد: در شهرستان به خانهایی که به تشخیص پزشک و منطبق با دستورالعملهای وزارت بهداشت توانایی شیردهی ندارند، یارانه شیر اختصاص داده می‌شود.

رییس مرکز بهداشت شهرضا اظهار کرد: بر اساس استانداردهای موجود جهانی، همه کودکان باید تا ۶ ماهگی منحصرا با شیر مادر تغذیه شوند؛ بر این اساس در کشور ما تا حدود ۳ سال پیش تقریباً ۵۰ درصد مادران، نوزادان خود را تا ۶ ماهگی منحصرا با شیر مادر تغذیه می‌کردند اما این میزان طی سال‌های اخیر به شدت کاهش یافته که نگران‌کننده است.

موسوی عنوان کرد: بنابر آمار وزارت بهداشت، میزان تداوم تغذیه با شیر مادر به مدت یک سال از ۶۵ درصد در سال ۷۶ به ۹۰ درصد در سال ۷۹ رسید و تغذیه انحصاری با شیر مادر در کودکان زیر ۶ ماه از حدود ۹ درصد در سال ۷۰ به ۴۵ درصد در سال ۷۹ رسید اما این شاخص نتوانست روند صعودی خود را تا سالهای اخیر خفظ کند.

وی گفت: در سال ۸۵ مسوولان وزارت بهداشت اعلام کردند که میزان تغذیه انحصاری با شیر مادر در ایران به ۲۹ درصد کاهش یافته است؛ اما بر اساس آمار جدید امسال حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد نوزادان از تغذیه انحصاری با شیر مادر برخوردارند یعنی هم‌اکنون حدود ۲۰ درصد مادران نوزادان خود را تا ۶ ماهگی فقط با شیر خود تغذیه می‌کنند.

رییس مرکز بهداشت شهرضا تصریح کرد: درباره ادامه تغذیه با شیر مادر تا ۲ سالگی نیز اطلاعات موجود نشان می‌دهد که حدود ۸۰ درصد نوزادان ایرانی تا ۱۵ ماهگی از نعمت تغذیه با شیر مادر برخوردارند؛ اما این شاخص برای ۲۰ تا ۲۳ ماهگی بین ۵۰ تا ۶۰ درصد است.

موسوی ادامه داد: بر اساس اصول اعلام شده از سوی سازمان بهداشت جهانی، حدود ۹۸ درصد مادران باید بتوانند نوزادان خود را تا ۶ ماهگی منحصرا با شیر مادر تغذیه کنند و در موارد بسیار محدودی این امکان وجود ندارد؛ اما آمار نشان می‌دهد که از میان ۶ منطقه سازمان بهداشت جهانی منطقه ما که منطقه شرق مدیترانه است، کمترین میزان تغذیه با شیر مادر در دنیا انجام می‌شود، در حالی که اکثریت کشورهای این منطقه مسلمان هستند.

کد خبر 314589

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.