مرمت کاخ عالی قاپو به ایستگاه پایان رسید

مدیر کل میراث فرهنگی استان اصفهان گفت: مرمت ایوان کاخ عالی قاپو به مراحل پایانی خود رسیده است.

به گزارش ایمنا، به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان؛ فریدون اله یاری در حاشیه افتتاح نمایشگاه توانمندی های روستاییان استان اصفهان در حوزه صنایع دستی، در بازدیدی که با حضور خبرنگاران از طرح های مرمتی ایوان بزرگ کاخ عالیقاپو داشت تاکید کرد: مرمت ایوان کاخ عالی قاپو با سرعت تمام در حال انجام است.

او افزود: طرح مرمت ایوان عالیقاپو که از چند سال قبل در چهار حوزه مرمت کف ایوان، ستون های ایوان، مرمت دیوارها و مرمت سقف شروع شده بود هم اینک با اتمام این مرمتها، به ایستگاه پایانی خود نزدیک می شود.

مدیر کل میراث فرهنگی استان اصفهان تصریح کرد: بر اساس اظهار نظر کارشناسان ارشد مرمت ایرانی و خارجی، مرمت این ایوان به عنوان یکی از عظیم ترین سازه های چوبی تاریخی ایران و جهان، کاری ارزشمند است، به گونه ای که این ایوان با تمهیدات اندیشیده شده تا پنجاه سال آینده نیازی به مرمت نخواهد داشت.

اله یاری همچنین تصریح کرد: در حال حاضر با اتمام مرمت و استحکام بخشی کف ایوان و مرمت ستون ها، مرمتگران در حال مرمت و موزون سازی نقاشی های سقف ایوان هستند، به گونه ای که با اتمام مرمت نقاشی های باقیمانده سقف، کار مرمت ایوان به اتمام خواهد رسید.

نصب نرده های جدید برای ایوان

اله یاری همچنین افزود: در اقدامی دیگر جهت زیباسازی و همچنین حفظ امنیت گردشگران، اقدام به ساخت نرده های جدید برای ایوان کرده ایم که پس از بررسی و پژوهش های متقن علمی جهت تهیه طرح این نرده ها که بیش از یکسال به طول انجامید، نرده های جدید آماده شده و تا پایان شهریور ماه نصب خواهد شد.

مدیر کل میراث فرهنگی استان همچنین در بخش دیگری از سخنانش به سایر اقدامات مرمتی نیز اشاره کرد و اظهار داشت: در حین مرمت دیوارهای ایوان، مرمتگران لایه های پنهان نقاشی های متعلق به اوایل دوران صفوی را کشف کرده اند که بعدها و در اواخر دوران صفوی در زیر لایه های گچ پنهان شده بودند و همین نکته باعث شد تا عملیات مرمت نقاشی های دیوارهای ایوان با ظرافت خاصی صورت پذیرد.

کاخ عالیقاپو که با عنوان «در بلند» و «در مقدس» خوانده می شود، در عصر سلطنت شاه عباس اول صفوی به عنوان ورودی دولتخانه صفوی در ضلع غربی میدان بزرگ امام(ره) (نقش جهان) بنا گردید و بعدها و در عصر سلطنت شاه عباس دوم با ایجاد الحاقاتی همچون ایوان بزرگ ستوندار تکمیل شد.

شاهان صفوی از این ایوان عظیم مراسمهای مختلفی را که در پهنه میدان انجام می شد به تماشا می نشستند./

کد خبر 314422

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.