در شبیه سازی "بزهای شیری" در دنیا حرف اول را می زنیم

رییس پژوهشکده زیست‌فناوری پژوهشگاه رویان گفت:بزهای شبیه سازی شده در مرکز رویان شیردهی بیشتری دارند، این در حالی است که با تغذیه مشابه بزهای معمولی کمتر از نیم کیلو شیردهی دارند.

 به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری خبرگزای ایمنا، محمدحسین نصر اصفهانی بعد از ظهر امروز در نشست خبری که به مناسبت ۳۷ امین سالگرد تاسیس جهاد دانشگاهی برگزار شد، جمع خبرنگاران گفت: اطلاع رسانی در جامعه نقش موثری داشته و همواره بخشی از پیشرفت‌های حاصل در علوم مختلف به دلیل اطلاع‌رسانی اصحاب رسانه بوده است.

وی با اشاره به فعالیت‌های پژوهشگاه رویان، افزود: پژوهشگاه رویان دارای سه پژوهشکده است و پنج زیر گروه در مجموعه پژوهشگاه رویان وجود دارد.

وی اضافه کرد: جنین شناسی به عنوان اولین گروه این مرکز همواره با فعالیت بالا در حال ارائه خدمات است.

رییس پژوهشکده زیست‌فناوری پژوهشگاه رویان ادامه داد: به جرئت می‌توان گفت پژوهشگاه رویان در شبیه‌سازی بز در جهان بی‌نظیر است. مرکز پرورش بز در بخش جنین شناسی تجاری‌سازی شده و این حیوانات اکنون به فروش می‌رسد؛ و ظرفیت برای تولید صنعتی این بزها و صادرات در آینده وجود دارد.

وی عنوان کرد: یکی از ویژگی‌های این بزها شیردهی روزانه ۲ تا ۷ کیلو است، در حالی که با تغذیه مشابه بزهای معمولی کمتر از نیم کیلو شیردهی دارند، علاوه بر این که شیرهای آن‌ها کم چرب بوده و مواد مغذی آن بیشتر است.

محیط‌های کشت اسپرم در پژوهشکده رویان تولید شد

نصر با بیان این که سلول‌های بنیادین بخش دیگری است که به دلیل عدم زیرساخت وجود کلین روم مناسب به خاطر هزینه بالا پیشرفت لازم را نداشته است، افزود: اما در بخش مطالعات فعالیت خوبی داشته ایم.

رییس پژوهشکده زیست‌فناوری پژوهشگاه رویان تصریح کرد:در بخش  آندرولوژی که به مطالعات روی اسپرم می‌پردازد، پروژه جداسازی اسپرم را پایه‌گذاری کردیم که می‌تواند شانس باروری را بالا ببرد.

نصر اظهار کرد: به دنبال آزمایش‌هایی هستیم که دلایل نازایی را بیشتر بشناسیم و بتوانیم تأثیرات زیست‌محیطی را بر نازایی بررسی کنیم؛ در این راستا دستاوردهایی داشته‌ایم و از روش‌های جدید و صرفاً با توصیه‌های غذایی بخشی از مراجعه‌کنندگان را درمان کنیم.

وی اضافه کرد: هر سال کنفرانس ها و همایش های خوبی برگزار می کنیم. برای مثال همایشی که سال گذشته برگزار شد در مورد اخلاق پزشکی و مسائل شرعی و قانونی اهدای اسپرم مطرح شد؛ موضوعی است که نیاز جامعه است با توجه به نازایی که افزایش یافته است.

نصر گفت: در بخش پروتئین های نوترکیب فعالیت های این مرکز ادامه دارد اما هنوز به فعالیت دارویی دست نیافته ایم.

بیش از ۲۰۰ دانشجوی فوق لیسانس و دکتری با پژوهشکده روسان همکاری داشته اند

وی  با اشاره به اینکه طی ۲ سال گذشته در بخش سلولی مولوکولی در مقطع فوق لیسانس دانشجو پذیرفته ایم، ادامه داد: تاکنون ۲۰۰ دانشجوی فوق و دکتری در این مرکز پایان نامه تحقیقاتی ارائه کرده اند که از این تعداد ۱۳۷ فر در مقطع فوق لیسانس و ۴۷ نفر در مقطع دکتری فعالیت داشتند.

وی با تاکید بر اینکه افراد مشغول در حوزه های تحقیقاتی در مرکز رویان با آینده شغلی بهتری روبرو بوده اند، گفت: از ۱۳۷ دانشجوی فوق لیسانس مشغول در این مرکز ۷۵ نفر مشغول به کار شدند و ۴۸ نفر هم در مقطع دکتری ادامه تحصیل دادند.

نصر با بیان این که این موضوع نشان می‌دهد جایی که تحقیق و پروژه دانشجویان به صورت صحیح انجام شود راه را برای ادامه کار دانشجویان هموار می‌کند، تاکید کرد: یکی از ویژگی‌های جهاد دانشگاهی این است که بستر را برای جوانان فراهم کرده و خروجی این مجموعه به دلیل شکوفایی همین استعدادهاست.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه در حال حاضر تولید داروهای درمانی حیوانات در دستور کار است، گفت: در حال حاضر در حوزه تولید دارو برای درمان اسهال دام موفق شده ایم.

کد خبر 314119

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.