حکایت هزینه ها و فایده های حضور کشورهای دیگر در مراسم تحلیف

در حالی که برخی از منتقدان دعوت گسترده از مقامات سیاسی دیگر کشورها برای حضور در مراسم تحلیف را نوعی اسراف اقتصادی و بدون فواید سیاسی لازم می دانند، عده ای دیگر از تأثیرات مثبت حضور نمایندگان کشورها بر گسترش مناسبات بین المللی ایران و لزوم همدلی با دولت سخن می گویند.

خبرگزاری ایمنا- گروه سیاسی- اعظم ملایی: در اجرای اصل ۱۲۱ قانون اساسی، نامزد منتخب مردم در انتخابات ریاست جمهوری، پس از تنفیذ حکم و نصب رهبری، در جلسه رسمی مجلس شورای اسلامی، با حضور رئیس قوه قضائیه و اعضای شورای نگهبان مراسم تحلیف را به جا می آورد. بدین ترتیب، در آستانه آغاز به کار دولت دوازدهم، برای برگزاری این مراسم تحلیف یا سوگند خوردن، مجلس شورای اسلامی از چندین سازمان بین المللی و سران همه کشورها به جز ایالات متحده آمریکا و رژیم صهیونیستی دعوت کرد تا در این مراسم حضور یابند و بر اساس آن  دسته ای از دعوت شدگان نیز اجابت کردند و مراسم تحلیف حسن روحانی دوازدهمین رئیس جمهور کشورمان عصر شنبه با حضور مقامات عالی‌رتبه و فرستادگانی از بیش از ۹۰ کشور در مجلس شورای اسلامی برگزار شد.  در میان این مقامات، ۸ رئیس جمهور، ۱۹ رئیس مجلس و مقامات دیگر در سطح نماینده ای از مجلس کشورشان حضور داشتند.

در حالی که بسیاری از دولتمردان و نمایندگان مجلس حضور این سطح بالا از مقامات سیاسی سایر کشورها را نشانه ای مثبت از گسترش مناسبات ایران با جهان می دانستند، بودند منتقدانی که برگزاری مراسم تحلیف در چنین سطحی را غیر ضروری دانسته و بدون منفعت خاصی برای کشور ارزیابی می کردند. احمد توکلی نماینده سابق مجلس شورای اسلامی و رئیس سازمان مردم نهاد «دیده بان شفافیت و عدالت»،  از جمله این منتقدان است که معتقد بود: «حضور مقامات خارجی در مراسم تحلیف از نظر قانون الزامی ندارد و بنابر این تصمیم به دعوت از مهمانان خارجی، صلاح اندیشی مجلس و دولت بوده است». طبق نظر توکلی «بر اساس روش هزینه-فایده هزینه های این مراسم همچون پذیرایی از هیئت ها، هزینه حفاظت از مقامات مهمان و تعطیلی یک روزه تهران بیش از فایده های آن بود و خصوصاً اینکه به جز دو سه استثناء، قاطع مهمانان از کشورهای کمتر تأثیرگذار در مناسبات بین المللی بودند، کمک چندانی نیز به افزایش اعتبار بین المللی ایران نکرد».   

اما تشکیک در لزوم دعوت از مهمانان گسترده خارجی و پیامدهای آن  تنها بحث حاشیه ای مراسم تحلیف رئیس جمهور نبود؛ حضور  نخست‌وزیر سوریه ،معاون دبیرکل حزب الله لبنان و هیات عالی رتبه رهبران جنبش مقاومت اسلامی حماس نیز از دیگر بخشهای مهم این مراسم تحلیف بود که با تحلیل های مختلفی روبرو شد و به نوعی به معنای تقویت محور مقاومت در دولت دوازدهم تعبیر شد.

سمیه محمودی نماینده مردم شهرضا، دهاقان و منظریه در مجلس شورای اسلامی و از حاضران مراسم تحلیف در این باره معتقد است: حضور مقامات سیاسی کشورها در این سطح در مراسم تحلیف رئیس جمهور مسأله بسیار مثبتی است که کمک شایانی به افزایش مناسبات و مراودات ما با جامعه جهانی خواهد کرد. هر چند در رسانه ها بعضا صحبتهایی در رابطه با هزینه های زیاد این امر شده؛ اما به نظر می رسد چنین صحبتهایی با اخلاق سیاسی و اصول توسعه مراودات سیاسی  کشورها همخوانی ندارد و نباید از این نکته غافل شد که حضور گسترده مقامات سیاسی کشورها در ایران تا چه حد می تواند تأثیر مثبتی بر آینده سیاسی کشور و مناسبات ما با دنیا داشته باشد. 

وی در رابطه با حضور هیئت های فلسطینی و حزب الله لبنان در این مراسم با تأیید بر اینکه این امر می تواند به معنای تقویت محور مقاومت در دولت دوازدهم باشد، پاسخ داد: شاید برخی در داخل کشور کمک و همراهی با نیروهای مقاومت و گروههای فلسطینی را مورد نقد قرار دهند؛ اما به نظر می رسد در نهایت توجه به این گروه ها برای امنیت کشور لازم است و  ما نیاز داریم برای تأمین امنیت خود با نیروهایی همچون گروههای فلسطینی و لبنانی و دولتهایی همچون عراق و سوریه همکاری و در مواقع لازم از آنها حمایت کنیم.

نماینده مردم شهرضا در مجلس شورای اسلامی همچنین حضور نماینده ویژه پاپ فرانسیس رهبر کاتولیکهای جهان در مراسم تحلیف را نیز مهم و اساسی ارزیابی کرد و اظهار داشت: با توجه به حضور اقلیتهای دینی در ایران، شرکت نماینده پاپ می تواند نوعی احترام به این اقلیت ها باشد و در شرایطی که جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور به دلیل نوع رفتار با برخی اقلیت های مذهبی مورد انتقاد است، حضور مقام های عالی رتبه مذهبی می تواند باعث ایجاد همدلی و یکدلی بیشتر شده و به بهبود مناسبات بین المللی ایران هم کمک کند.

وی ابراز کرد: هر کجا پای منافع کشور و نظام در میان باشد، ما نمایندگان مجلس نیز قاطع و استوار ایستاده ایم؛ اما حمله به دولت در همه موضوعات را کار صحیحی نمی دانیم. گروه های سیاسی مختلف در ایران باید به این نکته توجه داشته باشند که همه دولتهای گذشته و حال در ایران از جمله دولت حسن روحانی در قالب و چارچوب نظام و انقلاب مشغول به فعالیت هستند و بنابراین همانگونه که مقام معظم رهبری هم در مراسم تحلیف فرمودند همه گروهها باید به دنبال همدلی باشند؛ البته انتقاد باید وجود داشته باشد اما تخریب با انتقاد متفاوت است. 

کد خبر 314092

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.