جشنواره فناورهای نوین شهری راهی برای خروج کلانشهرها از چالش ها و تهدیدها

شهردار اصفهان گفت: امیدواریم نمایشگاه و جشنواره بین المللی فناورهای نوین شهری بتواند چالش ها و تهدیدهایی که کلانشهرها را دربرگرفته را برطرف کند.

به گزارش ایمنا به نقل از اداره ار تباطات رسانه ای شهرداری اصفهان، مهدی جمالی نژاد در آیین افتتاحیه نمایشگاه و جشنواره فناورهای نوین شهری اظهار کرد: در طول سال های گذشته رویکردهای مختلفی در خصوص توسعه شهرها در نشست های علمی و همایش های شهری مطرح شده است.
وی با بیان اینکه در این همایش ها واژه های جدید مطرح می شود و مدیران شهری در قالب آن حرکت می کنند، تصریح کرد: به عنوان مثال شهرهای سبز، شهرهای خلاق و شهرهای دانش محور که هم اکنون مطرح می شود در همین باب است. از همین رو شهرهای قرن ۲۱ را شهرهای دانشی مطرح کرده اند.

شهردار اصفهان با اشاره به تاکید علم و دانش در دین اسلام گفت: در دین اسلام بر کسب دانش تاکید بسیاری شده به نحوی که دانش حتی اگر در چین هم باشد باید آن را کسب کرد.

وی با بیان اینکه افق کسب دانش و علم بسیار وسیع است با اشاره به حدیثی از امام صادق (ع)، تاکید کرد: ایشان می فرماید « اگر دانش ۲۷ حرف داشته باشد، تمام آنچه پیامبران برای بشریت آوردند ۲ حرف بیشتر نبوده است». این سخن  مسیر طولانی علم را گوشزد می کند.

جمالی نژاد با بیان اینکه اتمسفر دانش در نصف جهان جاری است، اظهارکرد: علم و فناوری مبنای فعالیت های اصفهان است ما باید به سمت شهرهای دانشی و دانش محور حرکت کنیم. در تمام اقدامات شهری و رویکردها تبدیل علم به دانش و ثروت را نباید فراموش کرد.

وی تصریح کرد: در اصفهان ۱۴۰۰ بنا داریم شهر اصفهان را به شهر دانش محور، دوستدار محیط زیست، شهر خلاق و دوستدار کودک تبدیل کنیم.

شهردار اصفهان با اشاره به اینکه استاندار اصفهان اولین محور توسعه این استان را «علم و فناوری» اعلام کرده است، گفت: امیدواریم رژیم جدیدی در توسعه شهری شهرها شاهد باشیم و شهرها به سمت شهرهای کارآفرین و فن آفرین حرکت کنند.

وی یادآور شد: اگر زمانی مشخصات شهرهای پیشرفته، تعداد صنعتگران، کارگاه های فعال و آموزشگاه های صنعتی بودند، باید امروز از سمت فناوری های سخت به سمت فناوری های نرم حرکت کنیم.

جمالی نژاد مشخصات یک شهر پیشرفته را شهروندان خلاق و هنرمندان، نخبگان، فن آفرینان، کارآفرینان، فرهنگسراها، کارگاه های صنایع دستی، گالری ها، فرهنگسراها، مراکز جذب ایده و اقتدار دانشی حاکم بر دانشگاه های آن، دیپلماسی علم  فناوری، خلاقیت و نوآوری، ساماندهی گروه های نوآور، آینده پژوهی و آینده نگاری دانست و افزود: اتمسفر شهر اصفهان باید به اتمسفر دانشی تبدیل شود.

وی ادامه داد: در طول سال های گذشته خوشبختانه با حمایت همه مسؤلان شهری، استانی و کشوری، شهر اصفهان عناوین خوبی را در زمینه های مختلف کسب کرده است.

شهردار اصفهان گفت: کسب عنوان شهرخلاق برای شهر اصفهان بسیار ارزنده بود هر چند من معتقدم اصفهان با داشتن حمام خسروآقا، منارجنبان و دیگر آثار فاخر تاریخی خود از سالهای گذشته، خلاق بوده است.

وی ابراز امیدواری کرد این جشنواره بتواند نه تنها در جهت ارتقا، دانش محوری شهر اصفهان مؤثر باشد، بلکه پشتوانه خوبی برای افزایش همگرایی، پویایی و گسترش همکاری های مشترک بین بخش های علمی و اجرایی باشد و چالش ها و تهدیدهایی که کلانشهرها را دریر گرفته است را برطرف کند.

کد خبر 313923

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.