اگر عنایت ثامن الحجج نبود افتخار خادمی ایشان را پیدا نمی‌کردم

یکی از افتخاراتی که شاید همه آرزویش را می کنند خادمی حرم اهل بیت و به خصوص حضرت امام رضا (ع ) است.

به گزارش ایمنا، وقتی نزدیک به ورودی حرم امام رضا (ع) می شویم می بینیم که سیل مشتاقان به طرف ورودی حرم سرازیر می شوند، اما در این بین چیزی که بیشتر از همه توجه من را همیشه به خود جلب می کند حسرت خادمی حرم امام رضاست و همیشه این سوال برایم به وجود می آید که چطور می شود یک نفر افتخار خادمی این آستان را پیدا می کند و بی شک چیزی جز عنایت حضرت نیست.

به مناسبت میلاد باسعادت حضرت علی بن موسی الرضا به سراغ یکی از خادمین حرم مطهر حضرت رفته ایم تا از او درباره حس و حال خدمت در چنین مکان مقدسی بشنویم ...

این خادم خوش چهره که محمد مهدی رکنی نام دارد از اساتید بازنشسته دانشگاه فردوسی مشهد است ...

جناب رکنی چند سال دارید و چند سال است که افتخار خادمی حضرت نصیبتان شده است؟

حدود ۸۵ سال سن دارم و نزدیک به ۳۴ سال است که خادم آستان حضرت رضا (ع) هستم.

چطور شد که تصمیم به خادمی حضرت رضا گرفتید؟

در آغاز انقلاب اسلامی حدود ۹ سال دانشگاه ها تعطیل شد و در پی تعطیلی دانشگاهها هر یک از استادان باید در یکی از مراکز فرهنگی مشغول میشدند. آستان قدس هم اداره کوچکی به نام اداره امور فرهنگی داشت و من بنا بر درخواست مصرانه تولیت معظم آستان قدس از دانشگاه مامور به خدمت در اداره امور فرهنگی شدم و پس از آغاز به کار، نسبت به فعالیت در زمینه کتاب و انتشارات احساس نیاز کردم. از جمله کتابهای انتشار یافته توسط من به توفیق الهی کتاب شوق دیدار است که حاوی مباحث پیرامون زیارت است. این کتاب بعدا توسط بنیاد پژوهش های اسلامی ۵ بار تجدید چاپ شد. در سال گذشته بنا بر پیشنهاد معاونت تبلیغات و ارتباطات، تلخیص شده و به نام برگزیده شوق دیدار و در سطح گسترده چاپ شد.

چگونه به خادمی حضرت پذیرفته شدید و علت دعوت از شما برای خادمی چه بود؟

حدود سال ۶۲ بود که تولیت محترم آستان قدس رضوی به بنده فرمودند درخواست خدمت حرم را بکنم و من پس از نوشتن درخواست و موافقت ایشان از سال ۶۲ خادم حرم هستم و این تقاضا خدمت و موافقت آن به خاطر خدمات بی شائبه و تالیفات بسیار زیاد من است.

قطعا خادمی این آستان سعادت بزرگی است، حال که نزدیک به ۳۴ سال از این سعادت می گذرد چه احساسی دارید؟

سپاسگزاری از نعمتها حکم عقل است و کاری است که هر روز ما انجام میدهیم. از میان نعمات خداوند نعمت ایمان، اسلام و ولایت اهل بیت پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) از بزرگترین نعمتها است. بدیهی است که مم از این که خداوند چنین توفیقی را به من عطا کرده بسیار سپاسگزارم و در قلب خود احساس شعف و خرسندی میکنم.

فعالیت شما در حرم چگونه است؟

مهم ترین برنامههایی که خدام موظف به انجام آنها در حرم هستند جاروی حرم مطهر هنگام صبح یا شب و یا شستشو و ایستادن در یکی از درهای رواقها در ساعاتی از شبانه روز است.

آیا خدمت به اهل بیت صرفاً خادمی در حرم آنهاست؟

میدانیم بسیاری از شیعیان مخلص ائمه در شهرهای مختلف جهان و حتی کشورهای غیر مسلمان زندگی میکنند و در عین حال ارتباط قلبی و روحی زیادی با ائمه (علیهمالسلام) دارند. حق مطلب این است که همان طور که خود ائمه فرمودهاند، ما باید اولاً به فضل و برتری آنان بر سایر مردم قائل باشیم. ثانیاً محبت آنان را در دل داشته باشیم. ثالثاً این معرفت و محبت طبعاً ما را به پیروی از دستورات آنان که جز حکم خدا نیست وادار میکند. ناگفته نماند که ولای حضرت علی (علیهالسلام) و فرزندان معصومشان به قدری مهم است که آیاتی از قرآن نیز آن را تایید میکند که از آن جمله میتوان به سوره شورا آیه ۲۳ که میفرماید: «قُل لا اَسئلَکُم عَلیه اَجراً اِلا اَلمَوَدَه فِی اَلقُربا» اشاره کرد.

خاطره دلچسبی از دوران خادمی خود دارید؟

گاهی توفیق زیارتی با خلوص رخ میدهد که این را جز از عنایت حضرت رضا (علیهالسلام) نمیدانم و تمام اینها برایم خاطرهای به یاد ماندنی و شیرین است.

در گرفتاری ها از حضرت جواب هم گرفتهاید؟

در عین حالی که حل مشکلات مادی را هم در نظر دارم اما در این سن و سال بیشتر از فیوضات معنوی حضرت استمداد میجویم و عاقبت به خیری و افزونی معرفت را از ایشان خواهانم.

اگر به شکل کوتاه بخواهید خصوصیات یک خادم اهل بیت را بیان کنید چه می گویید؟

به طور اختصار خادم باید مسلمان راستگوی، درستکردار و با ولای کامل نسبت به پیامبر خدا و فرزندان معصومش و ائمه معصومین باشد.

در پایان اگر صحبتی با امام رضا دارید بفرمایید.

میگویم از عنایات شما صمیمانه تشکر میکنم که هم توفیق خدمتگزاری در حرم مطهر به من عنایت کردید و هم توفیق تالیف چندین کتاب و مقاله در معرفی شما خاندان پیامبر.

کد خبر 313723

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.