اولویت دولت ارتباط با همسایگان است/ توضیح درباره دیدار با عادل الجبیر

وزیر امورخارجه کشورمان گفت: هر چند که اختلافات میان ما و عربستان وجود دارد، اما سیاست ما همواره بر این بوده است که با همسایگان رابطه خوب داشته باشیم، اما این سیاست نیز در گرو احترام متقابل است.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری ایمنا، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در آخرین جلسه هیات دولت یازدهم تاکید کرد: اولویت دولت دوازدهم ارتباط با همسایگان است.

وی همچنین در توضیح دیدارش با عادل الجیبر وزیر خارجه عربستان در اجلاس اخیر در ترکیه تصریح کرد: در ضیافت ناهاری که وزیر خارجه ترکیه تدارک دیده بودند با یکدیگر دیدار و سلام علیک کردیم.

وزیر امورخارجه افزود: هر چند که اختلافات میان دو کشور وجود دارد، اما سیاست ما همواره بر این بوده است که با همسایگان رابطه خوب داشته باشیم، اما این سیاست نیز در گرو احترام متقابل است.

ظریف در ادامه درباره اقدامات متقابل نسبت به اعمال تحریم ها علیه ایران از سوی آمریکا گفت: اولین اقدامی که خواهیم داشت، مصوبه مجلس شورای اسلامی خواهد بود که اقدام متقابل است. وزارت خارجه از ابتدا همراه مجلس بوده و الان هم همانطور که همکارانم اعلام کردند، موافق اقدام مجلس هستیم.

وی ادامه داد: ما اقدامات دیگری را هم طراحی کردیم. ماده ۳۶ و ۳۷ جای خودش را دارد و به جای خودش استفاده خواهد شد اما رسیدگی به موضوع از طریق کمیسیون مشترک ضرورتا منحصر به ماده ۳۶ نیست و از آن مسیر هم ما استفاده خواهیم کرد. اقدامات دیگری اعم از سیاسی و حقوقی هم هست که ان شاالله به موقع به مرحله اجرا در می آید.

ظریف در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی براینکه مهم ترین برنامه وزارت خارجه در دولت یازدهم چه بود گفت: مهمترین کاری که در سیاست خارجی صورت گرفت، پایان دادن به ایران هراسی و اقداماتی بود که علیه جمهوری اسلامی از سوی امریکایی ها و صهیونیست ها شکل می گرفت.

وزیر خارجه تاکید کرد: آن ها تلاش داشتند که ایران را به عنوان تهدید نظم و امنیت منطقه مطرح و ایران را از معادلات منطقه ای حذف کنند اما بحمدالله شاهد بودیم که نه تنها ایران در معادلات منطقه ای حضور پیدا کرد بلکه امروز معادلات منطقه ای حول ایران شکل گرفته است.

وی تصریح کرد: در حوزه های دیگر هم توانستیم پیشرفت هایی داشته باشیم گرچه معتقدیم باید پیشرفت های بیشتری داشته باشیم؛ یکی از این موفقیت ها، متوازن کردن روابط سیاست خارجی است. امروز ما با همه دنیا ارتباط داریم، ارتباطات ما از یک یا دوحوزه جغرافیایی فراتر رفته و با پنج قاره روابط داریم. در آینده هم شاهد خواهیم بود از پنج قاره در ایران حضور پیدا خواهند کرد.

ظریف ادامه داد: خوشحال هستیم که ایرانیان خارج از کشور چه در استانبول که در نزدیکی ماست و چه در لس آنجلس روابط نزدیک تری با جمهوری اسلامی پیدا کرده اند. ایرانیان این کشورها چهار ساعت در صف ایستادند تا در انتخابات شرکت کنند؛ این نشانه همبستگی ایرانیان در سطح جهان است. این از توفیقات دولت یازدهم است که با راهنمایی های مقام معظم رهبری و درایت و شجاعتی که ریاست  محترم جمهوری باهمراهی همه مردم داشت به وقوع پیوست.

کد خبر 313685

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.