تعلل بانک‌ها در پرداخت تسهیلات/وام اعطایی از محل حساب یارانه‌ سودی برای بانک ها ندارد

نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: بانک‌ها در صدور یارا کارت اعتباری تعلل و کم‌کاری کردند، زیرا وام اعطایی از محل حساب یارانه برای بانک‌ها سودهای کلان به همراه ندارد.

سید ناصر موسوی لارگانی در گفت‌و گو با خبرنگار اقتصادی ایمنا پیرامون تعلل بانک‌ها در پرداخت وام از حساب یارانه، اظهار داشت: متاسفانه علیرغم وعدهای بسیار از جانب دولت مبنی بر پرداخت وام از حساب یارانه به مبلغ یک میلیون تومان بدون نیاز به وثیقه، بانک‌ها در انجام این مصوبه کم‌کاری کرده‌اند.

وی افزود: سود وام اعطایی از محل حساب یارانه برای اینکه جیب بانک‌ها را پر نمی‌کند آنها در انجام این مصوبه تعلل کردند.

نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: این وام به علت مبلغ کم و حساب یارانه‌ای که به عنوان ضمانت آن تعیین شده، نباید با تأخیر در پرداخت مواجه می‌شد، چرا که بانک‌ها می‌توانستند در موعد مقرر از محل یارانه‌ها اقساط وام را برداشت کنند.

وی تاکید کرد: دریافت وام از محل حساب یارانه؛ بدون ضامن، دریچه امیدی برای افراد بسیاری بوده که امرار معاششان تنها از این منبع است تا آن را به زخم کاری بزنند و دغدغه و دردسر ضمانت را نداشته باشند.

موسوی لارگانی با بیان اینکه در بسیاری از مصوبات بانک‌ها حاضر به همکاری و پرداخت تسهیلات نشدند، تصریح کرد: به عنوان مثال بانک مرکزی مصوب کرده بود، پرداخت تسهیلات تا سقف ۱۰ میلیون تومان بیشتر از یک ضامن نمی‌خواهد، اما شاهد بوده‌ایم که بانک‌ها برای این میزان وام، بیشتر از یک ضامن می‌خواهند.

وام یک میلیون تومانی مصوبه از محل یارانه سودی برای بانک‌ها ندارد

وی درباره علل کم کاری بانک‌ها در صدور یاراکارت اعتباری، گفت: بانک‌های ما دنبال سود و درآمد بیشتر هستند و این وام یک میلیون تومانی مصوب شده از محل یارانه سودی برای آنها ندارد و این نهادهای مالی به راحتی می‌توانند به جای اینکه به هزار نفر یک میلیون تومان وام بدهند همه را به یک نفر اعطا کرده و سود بیشتری دریافت کنند.

نماینده مردم فلاورجان در مجلس ادامه داد: ارائه این میزان وام که متقاضیان بیشتری داشت، نیازمند فعالیت و کار بیشتری برای مسئولان و کارمندان بانک‌ها بود، به همین دلیل بانک‌ها از انجام وظیفه قانونی تعیین شده خود طفره رفته‌اند.

وی درباره راهکارهای منع قانون شکنی برخی بانک‌ها، اظهار داشت: بانک مرکزی باید برای حفظ جایگاه خود پیگیر عملیاتی شدن بخشنامه و مصوبه‌هایش باشد.

موسوی لارگانی با بیان اینکه بانک مرکزی باید به وظیفه نظارت خود عمل کند، تصریح کرد: اگر بانکی از دستور سرپیچی می‌کند، باید توبیخ و همچنین بانکی دیگر وظیفه خود را به درستی انجام داد باید مورد تشویق قرار گرفته و تسهیلات و امکانات ویژه‌ای برای آن در نظر گرفت تا این اقدامات تاثیر بسیاری در اجرای بخشنامه و مصوبه‌ها داشته باشد.

وی به محدودیت مبلغ یارانه نقدی اشاره کرد و افزود: این مبلغ در برخی موارد حتی برای پرداخت قبوض حامل‌های انرژی کافی نیست.

کد خبر 313527

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.