چتر سوادآموزی بر سر بی‌سوادان/ تحصیل ۸۰۰ نفر از اتباع خارجی استان در دوره‌های سوادآموزی

در کشور ۶ استان از نظر باسوادی برتر هستند و استان اصفهان سومین استان برتر و باسواد کشور است، از نظر شاخص‌ها و درصد میانگین سواد در کشور ۹۷ درصد بوده اما این درصد در استان اصفهان ۹۸ است.

به گزارش گروه جامعه خبرگزاری ایمنا، آموزش خواندن و نوشتن برای بسیاری از مردم در نقاط مختلف جهان، حق مسلمی است که به راحتی در دسترس است اما برخی از مردم جهان، از این امتیاز محروم هستند و بر اساس تخمین‌های یونسکو، سالانه ۳۰ تا ۵۰ میلیون نفر به دلیل نبود فرصت کافی، به لیست افراد بی‌سواد جهان اضافه می‌شوند.

آمارها حاکی از آن است که ۹۸ درصد از نرخ بی‌سوادی در کشورهای در حال توسعه جهان قرار دارد، جایی که کودکان به دلیل هزینه‌های سنگین زندگی مجبور به ترک تحصیل می‌شوند، بدون شک فقر در مقیاس بالا با میزان بی‌سوادی در کشورهایی که کم‌ترین نرخ سواد در جهان را دارند رابطه مستقیم دارد.

فراگیری دانش و آموختن سواد، نقش برازنده‌ای در تکامل شخصیت انسان و رشد جوامع بشری دارد، دسترسی به توسعه همه جانبه، عبور از خط فقر و فجایع انسانی تنها با آموختن سواد، دانش و آگاهی امکان‌پذیر است.

هر انسان اعم از کودک، نوجوان و بزرگسال، باید از فرصت‌های آموزشی برخوردار باشد، این نیاز، هم توانایی برخواندن و نوشتن را دربر می‌گیرد و هم عامل رشد و توسعه در ابعاد گوناگون اقتصادی، سیاسی و فرهنگی است. سواد یا با سواد بودن یکی از مفاهیم مرکزی محسوب می‌شود، سواد تربیت کودکان و جوانانی آگاه و سازنده و رساندن جامعه به سطح سواد علمی است.

سازمان نهضت سوادآموزی سازمان دولتی است که در کشور از اوایل انقلاب و در استان اصفهان نیز به منظور آموزش خواندن و نوشتن به بزرگسالان و نیز کودکانی که به مدرسه دسترسی ندارند در مناطق محروم تشکیل شد.

رشد مطلوب عملکرد سوادآموزی استان در سال تحصیلی ۹۶-۹۵ 

اهمیت این موضوع در حالی است که مدیرکل آموزش و پروش استان اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار می‌کند: طبق آمار قبل از انقلاب میزان باسوادی مردم ایران ۵۱ درصد بوده و در آمار سال ۹۰ این میزان به ۹۵ درصد رسیده است، عملکرد سوادآموزی استان در سال جاری حاکی از آن است که ۸ هزار و ۳۶۵ سوادآموز جذب کرده و نسبت به سال گذشته رشد مطلوب‌تری داشته است، از سوی دیگر با راه‌اندازی ۹ مرکز یادگیری محلی اقدام به اجرای آموزش‌های تلفیقی شده است.

محمدحسن قائدیها بیان می‌کند: امروزه در قرن ۲۱ داشتن سواد خواندن و نوشتن و حتی مدرک دانشگاهی بدون پارامترهای فوق و وجود آموزش‌های سواد محسوب نمی‌شود، بر این اساس در کلاس‌های انتقال، ۵ منطقه و ناحیه را برای اجرای آموزش‌های  ICDL هماهنگ‌سازی کردیم، در ۱۷ منطقه طرح افزایش نرخ باسوادی را پیاده کردیم و گروه‌ها و اتاق فکری برای توسعه و بهبود کار شکل گرفت

میانگین سواد استان ۹۸ درصد است

از نظر شاخص‌ها و درصد میانگین سواد در کشور ۹۷ است و درصد سواد استان اصفهان ۹۸ درصد است، این در حالی است که معاون آموزش سوادآموزی استان اصفهان می‌گوید: یکی از بهترین شاخصه‌های ارزیابی کشورها میزان سواد آن کشور است و در ظرفیت‌های جهانی، کشوری می‌تواند این ادعا را داشته باشد که زمینه سواد در آن کشور مهیا شده است.

بهمن امید قائمی تاکید می‌کند: در مسائل اجتماعی بحث اول مطرح شدن آسیب‌ها است که وابسته به باسواد بودن و دانایی جامعه است، در مسائل سیاسی و فرهنگی هم سواد نخستین اولویت است که در هر جامعه‌ای وجود دارد، اوایل انقلاب درصد باسوادی در کشور ۵۰ درصد بوده و امروز به یاری خدا با تلاش‌های نهضت سوادآموزی کشور این رقم به ۹۷ درصد رسیده است.

وی تصریح می‌کند: در کشور ۶ استان از نظر باسوادی برتر هستند و استان اصفهان سومین استان برتر و باسواد کشور است، از نظر شاخص‌ها و درصد میانگین سواد در کشور ۹۷ درصد است و درصد سواد استان اصفهان ۹۸ است.

معاون آموزش سوادآموزی استان اصفهان توضیح می‌دهد: یکی از اهداف تشکیل یونسکو بحث سواد رسانه‌ای بوده و اولین و مهم‌ترین اولویت یونسکو سواد و سوادآموزی است، سواد در دولت‌های متفاوت مورد حمایت جدی قرار گرفته و در دولت تدبیر و امید شتاب‌بخشی و برنامه‌های متفاوتی در حوزه سند تحول بنیادین و به صفررسانی بیسوادی انجام شده که قابل ملاحظه است.

هدف سوادآموزی در جامعه سنین ۱۰ تا ۴۹ سال است

وی اظهار می‌کند: هدف سوادآموزی در جامعه سنین بین ۱۰ تا ۴۹ سال است، اکنون کودکان کار ۱۰ تا ۲۰ سال درگیر مشکلات اقتصادی را داریم که مدرسه را رها کرده‌اند و مشغول به کارند، جامعه هدف ما همین کودکان ۱۰ تا ۲۰ سال هستند.

امیدقائمی با اشاره به اینکه طی این چند سال گذشته بیش از ۳۰ هزار نفر در سه دوره سوادآموزی، انتقال و تحکیم آموزش دیده‌اند، می‌گوید: گستردگی سوادآموزی فقط در روستاها نیست، در جامعه شهری در نواحی ۲ و ۳ اصفهان و شهرستان‌های اطراف تراکم جمعیتی بسیاری داریم، استان اصفهان به دلیل همجواری با ۹ استان دیگر مهاجرت از استان‌ها را دارد و این امر نیاز به فعالیت بیشتری دارد.

وی ادامه می‌هد: یکی از اولویت‌های کاری در سال ۱۳۹۵ این بوده که در حدود ۱۷ منطقه استان بحث سوادآموزی را می‌توانیم پایان یافته ببینیم، اولویت‌های اول شهرستان خوانسار، ناحیه یک و دو اصفهان، شهرستان اردستان، زواره، جرقویه سفلی و مناطق دیگر بوده است.

به گفته معاون آموزش سوادآموزی استان اصفهان در دولت الکترونیک راه‌اندازی ۹ مرکز یادگیری محلی را در استان داشته‌ایم و امسال استان اصفهان با برخورداری از سهمیه بیشتر در ۵ منطقه استان و در نواحی ۴، ۵ و ۶ و شهرستان‌های خمینی‌شهر و کاشان دوره‌هایICDL  را برای سوادآموزی اجرا کرد.

جذب ۸۵۰۰ نفر در سه دوره سوادآموزی

چنانچه نگاهی به کشورهایی که در سطح سواد ۱۰۰ درصدی یا نزدیک به آن داشته باشیم درمی‌یابیم که بیشتر این کشورها توسعه آموزشی را در صدر برنامه‌های خود قرار داده‌اند و با یک برنامه منسجم به این مهم دست پیدا کرده‌اند، در این میان، فنلاند، آندورا، گرینلند (دانمارک)، گرجستان، نروژ، لوکزامبورگ با ۱۰۰ درصد باسواد در صدر قرار دارند و پس از آنها استونی، لهستان و لیتوانی پوشش ۹۹.۸ درصدی جمعیت باسواد را دارند.

امروز ایده‌آل‌های رشد و توسعه یک کشور، بیانگر این واقعیت است که برای رسیدن به توسعه پایدار، باید بسیار فراتر از کسب مهارت‌های سواد خواندن و نوشتن پیش رفت.

این در حالی است که معاون آموزش سوادآموزی استان اصفهان اذعان می‌کند: امسال بیش از ۸۵۰۰ نفر در سه دوره سوادآموزی اول تا سوم ابتدایی و دوره انتقال از چهارم و ششم جذب شدند و این افراد با گذراندن این دوره‌ها می‌توانند ادامه تحصیل داده و به دوره تحکیم بپیوندند.

وی با ابراز امیدواری اظهار می‌کند: خوشبختانه نسبت به سال‌های قبل ۱۰ تا ۱۵ درصد جذب بیشتر بوده و امسال هدف‌گذاری ۱۰ هزار نفر را در بر گرفته است.

معاون آموزش سوادآموزی استان اصفهان در مورد تحصیل اتباع خارجی نیز بیان می‌کند: تحصیل ۸۰۰ نفر اتباع در سوادآموزی جای خرسندی است، امسال ۸۰۰ نفر سهمیه اتباع را داشته‌ایم که این میزان برای سال آینده تا یک‌هزار و ۵۰۰ نفر نیز قابل افزایش است و در نظام جمهوری اسلامی ایران علاوه بر این که بحث سواد را برای شهروندان اساسی می‌دانیم، این امر را برای اتباعی که در ایران زندگی می‌کنند هم فراهم کردیم تا از سواد برخوردار شوند.

به گزارش ایمنا، یکی از دشواری‌های اساسی در کشورهای در حال توسعه، مسئله بیسوادی است، در کشورهای توسعه‌یافته میزان بی‌سوادی در میان افراد بالاتر از ۱۳ سال بین ۳ تا ۴ درصد است، در حالی که این رقم در مورد کشورهای در حال توسعه از مرز ۵۰ درصد نیز بالاتر می‌رود در برخی از کشورها از ۸۰ درصد هم متجاوز است.

ﺩﺭ ﺩﻧﯿﺎﯼ ﺍﻣﺮﻭﺯ ﻧﻘﺶ ﺳﻮﺍﺩ ﺩﺭ ﺗﺼﻤﯿﻢ‌ﺳﺎﺯﯼ ﻭ ﺗﺼﻤﯿﻢ‌ﮔﯿﺮی‌های ﻓﺮﺩﯼ، ﺧﺎﻧﻮﺍﺩﻩ ﻭ ﺟﺎﻣﻌﻪ به طور کامل ﻣﺸﻬﻮﺩ ﻭ ﺗﺎﺛﯿﺮﮔﺬﺍﺭ ﺍﺳﺖ، ﺑﻪ ﻃﻮﺭﯼ ﮐﻪ ﮔﺮﻭﻩ‌ﻫﺎﯼ ﮐﻢ‌ﺳﻮﺍﺩ ﻭ ﺑﯿﺴﻮﺍﺩ ﺩﺭ ﻣﻌﺮﺽ ﺑﺮﺧﯽ ﺍﺯ ﻧﺎﻫﻨﺠﺎﺭی‌های ﺟﺎﻣﻌﻪ ﻗﺮﺍﺭ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﻭ ﺍﺣﺘﻤﺎﻝ ﻣﯽ‌ﺭﻭﺩ ﺗﺤﺖ ﺗﺎﺛﯿﺮ ﺷﻌﺎﺭﻫﺎﯼ ﻋﻮﺍﻡ‌ﮔﺮﺍﯾﺎﻧﻪ ﺩﺭ ﺧﯿﻠﯽ ﺍﺯ ﺗﺼﻤﯿﻢ‌گیری‌های ﮐﻼﻥ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﻭ ﮐﺸﻮﺭ ﻗﺮﺍﺭ ﮔﯿﺮﻧﺪ.

استان اصفهان با دارا بودن ۹۸ درصد باسواد در سطح کشور جزء سه استان برتر در این زمینه است، اکثر مناطق استان اصفهان باسواد هستند، در برخی از شهرستان‌های استان اصفهان از جمله سمیرم، زرین‌شهر، فریدونشهر و فلاورجان به دلیل مهاجرت‌پذیری و همچنین وجود کودکان کار آمار بی‌سوادی بیش از دیگر مناطق است، امسال اجرای طرح آموزش اولیاء در مدارس استان در دستور کار بوده است و در استان اصفهان مدیران مدارس و آموزشگاه‌ها همکاری خوبی در شناسایی اولیای بی‌سواد داشتند، همچنین در سال جاری سهمیه آموزش اتباع بیگانه در استان اصفهان در روند برنامه‌ها بوده است.

کد خبر 313490

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.