روز شمار جنگ ۳۳ روزه (روز بیست و یکم)

به مناسبت هجوم وحشیانه اسرائیل علیه مردم لبنان که معروف به جنگ ۳۳ روزه است به بررسی تحولات این جنگ می پردازیم.

به گزارش گروه پایداری خبرگزاری ایمنا، جنگ اسرائیل علیه لبنان که در اسرائیل به جنگ دوم لبنان و در لبنان به جنگ ژوئیه یا جنگ تموز معروف است، نبردی ۳۳ یا ۳۴ روز بین ارتش اسرائیل و حزب‌الله لبنان بود که دامنه آن شمال اسرائیل و سراسر لبنان را دربرگرفت.

سه شنبه 1 اوت 2006 و برابر با6 رجب 1427 و مصادف با10/5/1385 بیست و یکمین روز مقاومت اسلامی لبنان است. 
در روز بیست و یکم این جنگ نابرابر تحولات زیر رخ داد:


در این روز رهبر معظم انقلاب به مناسبت فاجعه قانا پیامی را به شرح زبر صادر کردند:     
بسم الله الرحمن الرحیم
فاجعه سهمگین قانا دلهای ما را لبریز از درد و اندوه کرده و ما و دیگر ملتهای مسلمان و همه آزادگان جهان را سوگوار و خشمگین ساخته است.
آن کودک معصوم، آن تن های ضعیف و رنجور، آن دلهای وحشت زده و کوچک به چه گناهی کشته شدند ؟ دل آتش گرفته مادران و پدران آنان چرا باید به دست صهیونیستی خونخوار و حامیان مست و مغرور آمریکایی، این چنین کباب می شد ؟ بیست روز بمباران بی وقفه لبنان، بیست روز جنایت در حجم انبوه، ویران سازی یک کشور و قتل عام غیر نظامیان در آن، و فاجعه ای همچون کشتار قانا، از کدام پشتوانه منطق و استدلال برخوردار است که دنیای مدعی تمدن و سازمان ملل و دولتها و سازمانهای مدعی حقوق بشر، این گونه در برابر آن خونسرد و بی تفاوتند ؟ دنیای اسلام تاکی باید وجود سراپا فتنه و شر رژیم صهیونیستی را تحمل کند ؟ دولتهای اسلامی تا کی باید دست آمریکای جنگ افروز و مستکبر را در این منطقه حساس باز بگذارند ؟ آنچه در لبنان اتفاق افتاد حقوق بشر آمریکایی را برای همه معنا کرد و خاورمیانه ای را که دولت آمریکا در پی آن است، نشان داد.
امروز برای همه روشن شده است که تهاجم به لبنان، نقشه ای از پیش طراحی شده و اقدامی آمریکایی – صهیونیستی، به عنوان گامی اساسی در راه تسلط بر خاورمیانه و جهان اسلام بوده است.
بوش و همکاران آمریکایی وی به همان اندازه در فجایع لبنان گنهکارند که سران خبیث و رو سیاه رژیم صهیونیستی، و سکوت سازمان ملل و بیشتر دولتهای غربی و حمایت برخی از دولتها همچون دولت بدسابقه و بد نام انگلیس، آنان را نیز به اندازه ای مختلف در قضاوت امروز و فردای بشریت و در مؤاخذه و عقوبت عظیم الهی، مسئول و شریک جرم می سازد. امروز ملت های مسلمان بیش از همیشه از آمریکا متنفر و بر آن خشمگینند.
دولت های آنان نیز حتی آنها که ملاحظات سیاسی، موجب محدودیت آنها است، از این همه تعدی وقاحت آمیز و مستکبرانه، بیزار و بر آن معترضنند . رژیم آمریکا با حمایتش از جنایتها و جنایتکاران صهیونیست و با تجاوز آشکارش به حقوق ملتهای مسلمان، باید منتظر سیلی سخت و مشت کوبنده امت اسلامی باشد.
ایستادگی ملت لبنان و مجاهدت قهرمانانه حزب الله و اقتدار برخاسته از ایمان و صبر و توکل آنان، نماد دیگری از بیداری دنیای اسلام و عزم راسخ آن در برابر دشمنی ها و کین توزیها است. مشت پولادین جوانان مؤمن و شجاع و مظلوم لبنانی، اکنون بر چهره زشت متجاوزان فرود آمده و شیشه غرور مستانه آنان را شکسته است.
سیاست راهبردی آمریکا، ایجاد ناامنی ، بحران و جنگ در این منطقه است . بدانند که هرچه ناامنی را گسترش دهند، ملتها را بر خود خشمیگن‌تر و دنیا را برای خود ناامن‌تر خواهند کرد. رفتار و خوی تجاوزگرانه آمریکا و اسرائیل، روح مقاومت را بیش از پیش در دنیای اسلام زنده خواهد کرد و ارزش جهاد را برای آنان نمایان‌تر خواهد ساخت.
دنیای اسلام و جوانان در همه کشورهای اسلامی بدانند که راه مقابله با گرگ وحشی صهیونیزم و تجاوزگری شیطان بزرگ، جز مقاومت فداکارانه نیست. تسلیم و انقیاد در برابر دولتمردان ماجراجو و فتنه‌گر آمریکا، بر طمع و جسارت آنان می‌افزاید و کار را بر ملتها سخت‌تر می‌کند. اگر لبنان تسلیم تجاوز آمریکا و اسرائیل می‌شد و اگر جوانان مجاهد حزب‌الله و مردم مظلوم جنوب، رنج این دفاع مقدس را به جان نمی‌خریدند، محنتی بلند مدت و ذلتی روزافزون، همه ملت لبنان را تهدید می‌کرد و ادامه این روند تهاجمی همه منطقه را در بر می‌گرفت. امروز حزب‌الله خط مقدم دفاع از امت اسلامی و همه ملت‌های این منطقه است.
برای دشمن صهیونیستی، دین، آئین ،مسجد، کلیسا، شیعه و سنی فرق نمی‌کند. رژیمی است نژادپرست، متجاوز و سفاک، اگر مانعی در راه خود ببیند، از هیچ جنایتی به هر گروه و هر ملت روگردان نیست. ملت‌های منطقه و فرقه‌های اسلامی و پیروان دین‌های مختلف در لبنان و در همه کشورهای اسلامی باید دست اتحاد به یکدیگر دهند و نگذارند تفرقه آنان موجب قوت دشمن شود. ایران اسلامی مقاومت در برابر زورگویی‌ها و تجاوزگری‌های آمریکا و شرارت‌های رژیم صهیونیستی را وظیفه خود می‌داند و در کنار همه ملتهای مظلوم، بویژه مردم عزیز لبنان و ملت مبارز فلسطین خواهد ایستاد.
آمریکا که با حمایت صریح خود از کشتار غیرنظامیان لبنانی و مخالفت صریح با آتش‌بس در لبنان و کمک تسلیحاتی و مالی و سیاسی به متجاوزان صهیونیست، عملاً مجرم صحنه این فجایع بزرگ است، اکنون در صدد آن است که با تحمیل شرایط خود بر ملت و دولت لبنان، ظلمی مضاعف را بر آنان وارد آورد. بی‌شک آن ملت مقاوم و آن مجاهدان شجاع، زیر بار چنین ظلمی نخواهند رفت و جز بر اساس مصالح خود تصمیمی نخواهند گرفت.
اینجانب مصائب وارده بر ملت لبنان، بویژه فاجعه بزرگ قانا را به آن ملت عزیز و آن مجاهدان نستوه و به برجستگان و مسؤولان سیاسی آن کشور تسلیت می‌گویم و همدردی ملت بزرگ ایران را با آنان اعلام می‌کنم.
سلام بر ملت لبنان، سلام بر حزب‌الله پیروز و سلام بر رهبر دلاور و مؤمن عربی سید حسن نصرالله.
قال الله تعالی : فاصبر ان وعدالله حق ولا یستخفنک الذین لا یوقنون. . . .
سید علی خامنه‌ای
دهم مرداد 1385

الف ـ اقدامات حزب الله

1ـ اقدامات نظامی
ـ درگیری گسترده در مناطق جنوب لبنان و به هلاکت رسیدن 17 نظامی صهیونیست و زخمی شدن 28 نفر از آنان .
ـ یک پایگاه نظامی رژیم صهیونیستی در عمق خاک رژیم صهیونیستی مورد هدف موشکهای حزب الله قرار گرفت.
ـ انهدام 6 تانک مرکاوا رژیم صهیونیستی و یک دستگاه بلدوزر در درگیریهای جنوب لبنان بدست رزمندگان حزب الله .
ـ شکست نیروهای اشغالگر در منطقه اصبح الجلیل و عقب نشینی آنان.
ـ نفوذ حزب الله لبنان به شبکه ارتباطی ارتش رژیم اشغالگر و ساماندهی تلفنی آن. گفتنی است بر اساس اعتراف ارتش صهیونیستی، مرکز استراق سمع حزب الله که در یکی از روستاهای جنوب لبنان واقع است طی چند سال، مکالمات تلفنی، موبایل وبی سیم را شنود کرده است.
ـ محاصره کامل واحد کماندویی رژیم صهیونیستی که با بالگرد به منطقه بلعبک وارد شده بود. لازم به توضیح است این واحد کماندیی با پوشش هوایی شدید جنگنده ها و بالگردهای آپاچی اسرائیل موفق به فرار شدند.
ـ شلیک 300 موشک به 15 شهرک صهیونیستی از جمله شهرکهای تسوریل ، صفد ، گورین ایلون ، معالوت ، کفر سرادیم و ... در منطقه شمال فلسطین اشغالی. در این موشک باران 137 نفر کشته و زخمی شدند. همچنین به نقل از شاهدان عینی دو مرکز نظامی صهیونیستی برانیت و عین حاسور در این حملات موشکی مورد هدف قرار گرفته اند.
ـ پرتاب یک فروند موشک خیبر یک در نزدیکی بیت شان واقع در 70 کیلومتری مرز لبنان . (دورتر از حیفا و عفوله)
2ـ اخبار
ـ حزب الله اعلام کرد سه نظامی صهیونیست در درگیریهای منطقه جنوب لبنان زخمی شدند. که حال دو نفر از آنان وخیم است.

ب ـ فلسطین

1ـ مواضع
ـ حماس سکوت مرگ بار جامعه جهانی در برابر جنایتهای رژیم صهیونیستی و آمریکا را محکوم کرد و خواستار واکنش امت اسلام در برابر این جنایتها شد .
2ـ اخبار
ـ خالد مشعل رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین : پاسخ به این قتل عام وقیحانه (قانا) چیزی جز تشدید و افزایش مقاومت در فلسطین و لبنان نیست. وی افزود : هماهنگی بین جنبش سنی حماس و حزب الله شیعه مسئله ای قطعی و تعیین کننده است.

ج ـ اقدامات رژیم صهیونیستی

1ـ اقدامات نظامی
ـ بمباران مناطق جمالیه، بعلبک، عکار در رمز سوریه، روستای الحجم ازتوابع شهر الزهرانی و روستاهای اطراف صور.
ـ ربایش پنج نفر از اهالی شهر بعلبک در حمله نیروهای چترباز رژیم صهیونیستی به بیمارستان دارالحکمه (لازم به ذکر است که سن چهار نفر آنها بالاتر از پنجاه سال بوده است). پس از فرار این نیروها از بعلبک ، این شهر به شدت توسط رژیم صهیونیستی بمباران شد ، که بیمارستان دارالحکمه بکلی نابود و بیش از 15 نفر از شهروندان به شهادت رسیدند .
ـ تلاش نیروهای اشغالگر قدس برای ورود به عتیا الشعب از سه محور.
ـ صبح امروز کشتی های جنگی اسرائیل 11 موشک به سمت غزه شلیک کردند.
ـ هواپیماهای رژیم صهیونیستی لشکر دوم لبنان در اقلیم التفاح را بمباران کردند.
ـ جنگنده های رژیم اشغالگر قدس شهر غزه را بمباران کردند که یک جوان فلسطینی شهید و چهارنفر مجروح شدند.
ـ حملات توپخانه ای به مثلث العباسیه – دیر قانون النهر و برج رحال و شهرک صریفا.
ـ حملات هوایی به ورودی اصلی ضهر الهرمل در مرز لبنان با سوریه و جاده های اصلی و پل ها و گذرگاههای کوهستانی این منطقه.
ـ هدف قرار دادن یک خودروی غیر نظامی و به شهادت رساندن یک جوان فلسطینی و زخمی نمودن 4 نفر دیگر.
2ـ مواضع
ـ نخست وزیر رژیم صهیونستی : اسرائیل جنگ خود با لبنان را تا زمان اعزام نیروهای چند ملیتی به مناطق جنوبی این کشور و استقرار این نیروها دراین مناطق متوقف نخواهد کرد.
ـ شیمون پرز : به رغم فشارهای بین المللی برای برقراری آتش بس ، حملات نظامی اسرائیل علیه حزب الله لبنان، چند هفته طول می کشد.
ـ موشه فیگین (عضو حزب لیکود) : بر اساس گزارشهای رسانه ها، اسرائیل در حال رسیدن به پیروزی است و حزب الله در حال فرار است . اما ما در حال شکست هستیم و حزب الله در آستانه پیروزی قرار دارد. وی ادامه داد : حزب الله اهداف مشخصی دارد و به این اهداف رسیده است.
3ـ عملیات روانی
ـ خبرگزاری آسوشیتدپرس : 10 هزار نیروی اسرائیلی با استفاده از نفربرهای زرهی و با پشیبانی تانکها و پوشش هوایی در امتداد مرزها دست به یورش زدند.
4ـ اخبار
ـ رژیم صهیونیستی اعتراف کرد حملات موشکی حزب الله از آغاز جنگ تا کنون بی سابقه بوده است.

دـ مواضع و واکنشها:

1ـ آمریکا
ـ تونی اسنو سخنگوی کاخ سفید : آتش بس فوری در این برهه از زمان در دستور کار واشنگتن قرار ندارد. وی اختلاف با فرانسه بر سر پایان فوری درگیریها در خاورمیانه را کم اهمیت جلوه داد.
2ـ اروپا
• اتحادیه اروپا
ـ پایگاه اینترنتی وانت نیوز از قول وزیر امور خارجه فنلاند که کشورش ریاست دوره ای اتحادیه اروپا را بر عهده دارد، نوشت : این اتحادیه قصد ندارد جنبش حزب الله را در فهرست گروههای تروریستی قرار دهد. با در نظر گرفتن اوضاع حساس کنونی فکر نمی کنم این موضوعی باشد که ما درباره آن اقدامی انجام دهیم.
ـ پاپ بندیکت شانزدهم : «هیچ چیز نمی تواند جنایات قانا را توجیه کند».
• انگلیس
ـ نخست وزیر انگلیس در سخنرانی خود طی سفری که به امریکا داشته، ضمن متهم ساختن ایران و سوریه به حمایت از حزب الله لبنان و حماس مدعی شد : تهران و دمشق به حمایت از نیروهایی می پردازند که اسلام مرتجع واپس گرا را با عقاید ترقی خواهانه مسلمانان و میانه روها رویارو کرده اند.
وی تهدید کرد : ایران و سوریه چنانچه به حمایت از تروریسم و ایجاد بی ثباتی در عراق و سایر نقاط جهان بپردازند، با خطر رویارویی مواجه خواهند شد.
• ایتالیا
ـ ماسیمو دالیما وزیر امور خارجه ایتالیا با بیان اینکه ایتالیا خواهان آتش بس فوری است، اظهار داشت : نمی توان هیچ نیروی بین المللی را تا زمان متوقف شدن جنگ در جنوب لبنان مستقر کرد.
• بلژیک
ـ وزیر دفاع بلژیک آمادگی کشورش را برای مشارکت در نیروهای بین الملی که قراراست بعد از توقف فوری درگیریها به لبنان مستقر شوند اعلام داشت.
• فرانسه
ـ فرانسه پیش نویسی را برای برقراری آتش بس پایدار و حضور نیروهای بین المللی در منطق ارائه داده است. در این پیش نویس پیشنهاد شده که این محورها باید تنها پس از برقراری آتش بس و توافق لبنان و اسرائیل با چارچوبی برای برقراری آتش بس دایمی مستقر شوند.
3ـ جهان اسلام
• سازمان کنفرانس اسلامی
ـ دبیر کل سازمان کنفرانس اسلامی : حملاتی که به کشته شدن صدها نفر و نابودی تاسیسات زیر ساختی فلسطین و لبنان انجامیده ، نقض همه اصول و قوانین بین المللی است و تنها در چارچوب جنایت های جنگی می گنجد.
• لبنان
ـ امیل لحود رئیس جمهور لبنان : بدون حزب الله لبنانی وجود نخواهد داشت.
ـ محمد نصر الدین، رئیس هیات اجرایی جنبش امل لبنان : اسرائیل قصد دارد با کوچ دادن ساکنان مناطق جنوب لبنان حمله زمینی گسترده ای به این کشور انجام دهد. وی اشاره کرد کشتار قانا هولوکاست واقعی است.
ـ حسین حاج حسن نماینده حزب الله در مجلس لبنان گفت : کودکان قانا هرگز بیدار نخواهند شد ، اما اراده ملت ما بیدار خواهد ماند .
• سوریه
ـ وزیر امور سوری های مقیم غرب : آمریکا از طریق کشتار غیر نظامیان بی گناه، و استیلا بر تمدن و ثروت های منطقه می خواهد طرح خاورمیانه جدید را اجرا کند که در راستای منافع آمریکا و اسرائیل است.
• مصر
ـ وزیر امور خارجه مصر : گسترش حملات اسرائیل به لبنان تمام منطقه و جهان را تهدید می کند.
• امارات متحده
ـ شیخ محمد بن راشد آل مکتوم با محکوم کردن جنایات اسرائیل در لبنان خواستار توقف فوری و بدون شرط آتش بس شد.
ـ مرکز مطالعات استراتژیک امارت در بیانیه ای اعلام کرد : پاییبند نبودن اسرائیل به قوانین بین المللی از یک سو و قاطع نبودن سازمان ملل متحد از سوی دیگر، باعث شده است که اسرائیل با خیال آسوده تری به حملات خود و کشتار صد ها بی گناه در لبنان و فلسطین ادامه دهد.
• ایران
ـ دکتر احمدی نژاد رئیس جمهور : امروز پرونده ننگین جنایات 60 ساله رژیم صهیونیستی روی میزدادگاه ملت ها است و به زودی آنان را به پای میز محاکمه خواهند کشید. وی تصریح کرد : صهیونیست ها و اربابان آنان در مقابل سد فولادین حزب الله و شخصیت سید حسن نصر الله شکست خورده اند.
ـ دکتر احمدی نژاد : هدف اصلی اسرائیل و مستکبران ایجاد خاورمیانه جدید است و همچنین تاکید کرد جلوگیری از آتش بس در لبنان یک لکه ننگ ابدی بر پیشانی سردمداران شورای امنیت و در رأس آن آمریکاست.
ـ منوچهر متکی (وزیر امور خارجه) : لبنان با مقاومت خود توانست اسطوره جبروت و تصویر شکست ناپذیری رژیم صهیونیستی را متلاشی نماید.
• عربستان
ـ ترکی الفیصل سفیر عربستان در واشنگتن : آمریکا باید نقش میانجی صلح را ایفا کند و جهان را به سوی صلح هدایت کند، نه آنکه هماهنگ با خواسته های اسرائیلی ها گام بر دارد.
4ـ سازمان ملل
ـ کوفی عنان از بیانیه ضعیف شورای امنیت که در آن از محکوم کردن جنایات رژیم صهیونیستی در کشتار بی رحمانه غیر نظامیان روستای قانا خود داری شده است انتقاد کرد.
ـ احمد فوزی، وزیر امور عمومی سازمان ملل اظهار داشت : کوفی عنان از پنج کشور آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه و چین خواست تا اختلافاتشان را به منظور حل سریع تر این بحران کنار گذارند. وی ادامه داد که عنان تمایلی به مشاهده اختلاف میان آمریکا و فرانسه، همانطور که در سال 2003 پیش از جنگ عراق روی داد، ندارد.
ـ یونیسف : حملات اسرائیل علیه لبنان تاکنون موجب کشته شدن 200 کودک شده است.

هـ افکار عمومی و تظاهر کنندگان

ـ جمعی از جوانان مکزیکی در مقابل سفارت صهیونیستی با حمل پلاکاردهایی در اعتراض و محکومیت تهاجم وحشیانه رژیم اشغالگر و قتل عام کودکان و شهروندان لبنانی، خواستار برقراری فوری آتش بس شدند.
ـ بیش از دو هزار نفر از شیعیان عربستان ساکن منطقه شرق این کشور در حمایت از حزب الله و سید حسن نصرالله دبیر کل آن، تظاهرات ، و تهاجم نظامی اسرائیل به لبنان را محکوم کردند.
ـ صدها تن از مردم سوریه در تظاهراتی ضمن حمایت از حزب الله انزجار خود را از جنایت صهیونیستها اعلام کردند.
ـ گروههایی از مردم ترکیه نیز با برپایی تظاهرات در مقابل سفارت اسرائیل در ترکیه و پرتاب تخم مرغ، اخراج سفیر اسرائیل را خواستار شدند.
ـ جمعی از نخبگان و مردم روسیه نیز با تجمع در مقابل سفارت اسرائیل در مسکو توقف جنایات صهیونیستها را درخواستند نمودند.
ـ صدها تن از بانوان سودانی ضمن برپایی راهپیمایی در این کشور جنایات رژیم اشغالگر قدس را محکوم کردند.
ـ هزار تن از مردم فلسطین در شهرهای رام الله و نابلس با آتش زدن پرچم آمریکا ضمن اعلام تنفر از جنایات رژیم صهیونیستی و حمایت آمریکا از آن، توقف هر چه سریعتر جنگ را خواستار شدند.
ـ در مصر صدها تن با برگزاری راهپیمایی انزجار خود را از جنایات وحشیانه صهیونیستها اعلام کردند.
ـ سازمان سنجش آرایی عمومی روسیه با برگزاری یک نظرسنجی در این کشور درباره اوضاع لبنان اعلام کرد : شهروندان روسیه در جواب این سؤال که چه کسی مقصر شروع جنگ در لبنان است، 44 درصد رژیم صهیونیستی، آمریکا و دیگر متحدان آمریکا را مسئول جنگ دانسته اند . در ضمن 14 درصد نیز جنبش حزب الله و حماس را در این امر مقصر می دانند.

و ـ نخبگان

ـ امین حیتت (ژنرال اسبق ارتش لبنان) : هدف استراتژیک ایالات متحده آمریکا، ایران است و نه حزب الله . این تحلیلگر نظامی افزود : تا زمانی که اهرمی تحت عنوان جنبش حزب الله درلبنان وجود دارد که با تسلیحات موشکی خود ، اسرائیل را تهدید می کند، آمریکا نمی تواند به ایران بپردازد.
ـ نخست وزیر پیشین مالزی از کشورهای جهان خواست با ممنوع کردن استفاده از دلار آمریکا و پوند انگلیس در معاملات خود ، تهاجم نظامی اسرائیل را در خاورمیانه متوقف کنند.

ز – رسانه ها

ـ ایندیپندت : سید حسن نصر الله به سمبل مقاومت در جهان تبدیل شده است.
ـ گاردین : اسرائیل از بمب های ساخت آمریکا در بمباران روستای قانا واقع در جنوب لبنان استفاده نموده است.
ـ ایندیپندت : ترکشهای باقی مانده از بمبها نشان داد این بمبها ساخت آمریکا است.
ـ خبرگزاری ریانووستی : جنگ میان حزب الله و اسرائیل می تواند تعداد هواداران حزب الله را در این کشور به چند برابر افزایش دهد .

ح ـ تجزیه و تحلیل

پس از شکست تلاشهای مذبوحانه رژیم صهیونیستی در منطقه بنت الجبیل، مارون الراس و عیترون (در شانزدهمین روز مقاومت) و عقب نشینی اسرائیل ، در حالیکه گمانه زنی ها به پذیرش آتش از سوی دولت اولمرت دلالت می کرد، به یکباره بمباران قانا و شهادت جمعی از کودکان و زنان بی دفاع، جنگ علیه مقاومت اسلامی را وارد مرحله ای جدید کرد.
آغاز این مرحله که با سفر رایس وزیر خارجه آمریکا به تل آویو مصادف گردیده شد، مؤید این نکته بود که از این پس امریکا سطح تصمیم گیری در جنگ در اختیار گرفته و زمان اتمام جنگ و آتش بس را او مشخص می کند.
از این رو بود که رایس در جلسه محرمانه با فرماندهان عالی رتبه اسرائیل تصریح کرد : «نگران سقف زمانی نباشید، جنگ را ادامه بدهید» .
موج دوم عملیات های زمینی رژیم صهیونیستی که به نسبت موج اول، از گستردگی و استعداد رزمی بیشتری برخوردار است نیز مصادف با سفر دوم رایس به اسرائیل گردید. بر این اساس می توان اذعان داشت که هدایت عملیات های نظامی رژیم صهیونیستی کاملاً در اختیار امریکا قرار گرفته است.
امریکا که متحد استراتژیک رژیم صهیونیستی می باشد ، علاوه بر فرماندهی صحنه جنگ و در اختیار داشتن سطوح تصمیم گیری و تعیین زمان آتش بس، کنترل صحنه بین الملل را شخصاً بر عهده دارد تا رژیم صهیونیستی به هیچ وجه بدلیل فجایع انسانی نظیر قانا توسط محافل بین المللی و شورای امنیت محکوم نگردد.
نکته جالب اینکه مرحله جدید جنگ دقیقاً با پشیبانی آمادی امریکا از رژیم صهیونیستی آغاز شد و امریکا با در اختیار گذارندن بمب های لیزری و هوشمند ، دست رژیم جعلی اسرائیل را برای خلق فاجعه قانا بازگذاشت.
با این تفاسیر مبرهن است که حزب الله لبنان در مرحله جدید جنگ، در مقابل یک جبهه آمریکایی ـ صهیونیستی قرار گرفته و این مهم ، نابرابری مقاومت اسلامی را در مقابل محور شیطنت و جنایت عالم مضاعف ساخته است.
از این منظر شکی باقی نخواهد ماند که لحظه لحظه مقاومت را باید پیروزی غرور آفرین برای حزب الله قلمداد نمود و به این فرزندان غیور امت اسلامی درود و سلام فرستاد.
ـ اظهار امیدواری عنان در خصوص دست یافتن به راه حلی سیاسی برای پایان دادن به منازعه میان "اسرائیل" و لبنان
کوفی عنان دبیر کل سازمان ملل اظهار امیدواری کرد که طی روزهای آینده راه حلی سیاسی برای پایان دادن به منازعه "اسرائیل" و لبنان ارائه شود.
وی در گفت و گو با شبکه ماهواره ای الجزیره تاکید کرد که اعضای شورای امنیت سازمان ملل به طور مستمر این مساله را بررسی می کنند. دبیر کل سازمان ملل خاطرنشان ساخت که استقرار نیروهای وابسته به سازمان ملل در جنوب لبنان که طرفین مناقشه بر سر آن توافق کرده اند، از جمله مقدمات این راه حل است. عنان همچنین خواستار توقف کلیه عملیات نظامی برای آغاز مذاکرات سیاسی شد.
وی در بخشی دیگر از سخنان خود موضع شورای امنیت در خصوص فاجعه اخیر "قانا" را ضعیف تر از حد انتظار خود عنوان و خاطرنشان ساخت که ایران و سوریه دو فاکتور اساسی حل نهایی بحران لبنان هستند و سازمان ملل در وقت مناسب از این دو کشور خواهد خواست تا برای حل بحران کنونی در منطقه نقش آفرینی کنند.

کد خبر 313439

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.